Yaratıcı sanat…

Akademik sürü psikolojisinden kurtulamayanın yaratıcı sanata ilişmesi olanaksızdır…

Devamını Oku →

Sanat İdeolojisi

Bilim, başta dürüst (ahlaklı, erdemli, vb) bir kişilik sahibi olmak, ardından meraklı, hayal kuran, şüpheci, eleştirel ve de en önemlisi çok çalışkan olmakla işletilebilir. Ö.E. SANAT İDEOLOJİSİ: Bir sanat öğretisi oluşturan, bir kişinin sanatla ilgili olan tüm davranışlarına yön veren sosyolojik, psikolojik, bilimsel, felsefi, dinî, etik, estetik düşünceler bütünü. Sanatla …

Devamını Oku →

Hans Belting

lk kez 1983’te ortaya konmuş, 1994’te revize edilmiş bu kitabı, yenilenmiş halinden okumuştum. Tam 36/26 yıl sonra Türkçe’ye çevrilmiş. Revize oluşundan 26 yıl sonra. Hans Belting en az 26 kez değişmiştir. Ondan sonra ülkede sanat bekliyorsunuz olabilir mi? İşte sürekli eleştiri mevzisinde bulunmamızın açık nedenine güzel örnek. Hans Belting (7 …

Devamını Oku →

Mephisto

Mephisto: Bulunduğumuz yer cehennemin bulunduğu yerdir. Cehennemin bulunduğu yerde de bizim bulunmamamız gerekir” Goethe, Faust

Devamını Oku →

Estetik

“Der Zugang zur Ästhetik liegt letztlich in unserem eigenen ästhetischen Erleben.” “Estetiğe giriş yolu, bizim kendi estetik yaşamımızdan geçer” Moritz Geiger, Zugänge zur ästhetik, Neue Geist Verlag, Leipzig, 1928, s. VI

Devamını Oku →

Unutmayın

Unutmayın: Her sanat ve kültür alanı en sağlıklı şekilde kendi terminolojisi ile çözümlenip, anlaşılabilir… Not: Görsel sanatların yapıtlarına plastik filozofi dışı bakan her kimse, meseleden anlamadığını da açık şekilde ele vermektedir…Ö. E Görsel sanatlar yapıtlarını şiirle, vb. bambaşka alanlarla analojiye sokmayın. Bu kesinlikle aşırı yorum oluyor. O yapıtların plastik filozofik …

Devamını Oku →

Resmin, heykelin karikatürü

Resmin, heykelin karikatürü, tabi onlar da bir seçenek, ancak onları sanat başlığı altında sununca, tam bir cahil komedisi, cehalet trajedisi!

Devamını Oku →

Düşünmek, inanmak, şiir,nesir

Düşünmek, inanmak, şiir, nesir…….Bu dört kavramla ilgili bazı sorular sorarak birtakım yargıları ulasabilir miyiz ? 1: İnanmak mı düşünmek mi kolaydır.? Neden? İnanan insan daha mı az soru sorar?Düşünmek soru sormakla mı başlar?2: Bu iki eylemden hangisi rahatsız edicidir?İnanmak dusunmenin vereceği rahatsızlığı yok ederek bir yaşam konforu mu sağlıyor? 3: …

Devamını Oku →

Heretik Olan

Heretik olanın başarabileceği şeyleri, heretik olmayandan beklemek ahmaklık, bir o kadar da büyük zaman kaybıdır… Ne var ki yüzyıllardır heretik olmayan, yığınların ahmak kalmasına ve büyük zaman kaybetmesine çalışmıştır…

Devamını Oku →

İkili Bakamayan Felsefeciler

İkili bakamayan felsefeciler, hele akademik yapının köhneliğine kendilerini teslim etmiş felsefeciden hiç bir şey olmaz. O bilinenleri tekrar eder durur bir papağan gibi sadece…

Devamını Oku →

Doğa ve Tin

Doğa ve tin özdeştir; bunları somutlayansa sanattır.

Devamını Oku →

Sanat Eğitimi

Sevgili arkadaşlar, ülkede sanat eğitimi zaten çok zayıftı, bugün iyice bitmiş durumda. Kısacası gençler için kılavuzu karga olanın… durumu söz konusu. Bundan böyle herşey çürüme yönünde olacak yazık ki. Sanat bir filozofik problem olarak görülmedikçe-Reşat Çamurlu arkadaşımın da belirttiği gibi en ufak bir ilerleme kaydedemez yaratıcılık yönünde. Foto-gerçekçilik konusunda sanıyorum …

Devamını Oku →

Kötü ve Kötücül Olanlar Sonlanmazsa

Bugün dünyada her seviyede KÖTÜLÜK ve KÖTÜCÜLÜK vardır ve insanoğlu da bunları yürürlüğe vhiç çekinmedenn koymaktadır.Dünyanın nbir virüs karşısında bu denli savunmasız kalmasının en net nedeni de bu olsa gerektir. Burada ki temel nokta , insanın İNSAN gibi olmamasından kaynak bulmaktadır.Yedi ölümcül günah /yanlış,her daim işlenmekte ve neden oldeuğu hatalar …

Devamını Oku →

A. Gorky

Gorky’nin figüratif boyutunu indiregandi yapan N.E’un bu resimden çıkaracağı ne çok şey var…

Devamını Oku →

Deniz Çakır’ın Notları

Sanat tarihçisi-yazar Deniz Çakır’ın edebi zihinselliği eşliğinde “Sanat Tarihi Morfolojisine Giriş” kitabımız için notladıkları. Tesadüfen bir M.C Escher yapıtının önünda kalakaldı biri diyelim. Manifestosu “Mantıksız Gerçeklik” olan bir Hollanda’lı ressamdır ki kendisine derin bir ilgim vardır.Neyse efenim bu kişinin hizalanıp eserin sağını solunu incelemekle kendisi ile eser arasında bir akt …

Devamını Oku →

Bu ülke

Bu ülke insanını sıkıntıya sokanlardan biri de hepimize aileler yoluyla ama az ama çok bulaşmış abartılı ve aşırı duygusal bir boyut ve de arabesklik… Kanımızı emiyor…

Devamını Oku →

Bir yerde gördüm.

Bir yerde gördüm de, Türkiye’de kültür endüstrisi sorunları diye bir tanımlama. Türkiye, kültür endüstrisi olan bir ülke değildir. Aman dikkat. Farelerin didiklediği bir küçük bir pastadır, üstelik hiç büyümeyen bir pastadır kültür sadece. Kaynağı da, örneğin kitapsa konu, çeviri ağırlıklı ve dışa tamamen bağımlı ve de çoğun iyi çevirilerin olmadığı …

Devamını Oku →

Emil Nolde…

Emil Nolde. Bir yaratıcı sanatçı olmak. Beş farklı çalışmada da beş farklı üslup ortaya koyabilmek. Yoksa belli kalıplaşmış bir üslubu yüzlerce kez tekrarlamak değildir… Tek üslup üzerinden de derinleşilebilir, ancak onu gerçekleştirebilmek çok zordur, çok nadir özel kimselere nasip olmuştur. Birincisinde her üslupta bir ilk motif oluşur, ikincisinde oluşmuş bir …

Devamını Oku →

Kullan-At Sanat

Bugün dünyada ne tarafa baksan sanatçı, ne tarafa baksan sanat yapıtı iddiasında bir sürü şey, nesne, mal, vb… Ancak bunların bir çoğunun bir evin, hatta müzenin ön kapısından girdiği gibi arka kapısından çıkma olasılığı o kadar yüksek ki… Bunlara verilen paranın da veren kimse gözünde bir önemi yok, alınma ve …

Devamını Oku →

Türkiye’de…

Türkiye’de ele aldığı meseleye ciddiyetle yaklaştığı varsayılan kimselerin birçoğunun “meselenin özü”nü göremediklerini de fark ediyorum. Bu da büyük bir zaman kaybına neden oluyor. Özkan Eroğlu, 27/02/2021

Devamını Oku →

Zamanında…

Zamanında yakından tanıdığım ve Hamit Kınaytürk’ün yayınladığı Sanat Çevresi isimli dergide birlikte yazılar yazdığımız güzel insanlar Erdoğan Tanaltay’dan sonra Suna Tanaltay’ı da kaybetmişiz. Devr-i daim olsun. Güzel insanlar yeniden yıldız olurlar inşallah…

Devamını Oku →

Kuşak/Nesil meselesi…

Kuşak/Nesil meselesi, öndekiler ve geridekilerin oluşturduğu döngünün kalitesiyle belirginleşir. O nedenle öndekinin kalitesi oranında geridekinin kalitesi belirecektir. İstisnalar olur, onlar da ya elit olmaya yeltenirler, ya da kalabalığın duyarsızlığında çürüyüp giderler. Bugünkü gibi bir kalitesizlikte istisnayı oluşturanların doğru şeyler üretip, onları bir Urpflanze yani ilkörnek bitki gibi bırakması tek çaredir. …

Devamını Oku →

Postmodernizimin…

Postmodernizmin “parodi” yaklaşımı Heidegger’in elinde yanlış etimololojiyi bir kanıt şeklinde kullanması olarak çok açık şekilde belirmiştir. Bu, net şekilde normdan sapma olarak yorumlanabilir. Bu normlar, daha sonra bilinçli bir eksantrikle yola koyulmaya çalışılıyor, ancak olmuyor. Bu iniş çıkışı İzlekler Yayınları’dan çıkan “Der Ursprung des Kunstwerkes”e getirdiğim eleştiri kitabında ele almıştım.

Devamını Oku →

Estetik…

Estetik, hayatın her yerinde. Her eylemimizle onun bizde olup olmadığını gösterdiğimizi ve dolayısıyla seviyemizi belli ettiğimizi unutmayınız..!

Devamını Oku →