Altı kitabım Bir Ciltte Toplandığı Çalışma

“Sanat Yapıtlarının Açıklanması” “Sanatta Deformasyon” “Nietzsche: Sanata Aralanan Kapılar” “İki Kış Resmi” “Piero della Francesca” “El Greco” Tekhne Yayınları yeni bir öneri olarak, Özkan Eroğlu’nun altı yeni kitap çalışmasını bir ciltte okura sunuyor ve bu ciltle de bir başlangıca imza atıyor. Bu birinci ciltte ilk kitap, Heinrich Wölfflin’in “Sanat Yapıtlarının …

Devamını Oku →

Sanat piyasasında

Sanat piyasasında öylesine ilişkiler dönüyor ki, millet nasıl birbirine gebeyse, keçinin olmadığı  yerde Abdurrahman çelebi misali insanların ardından bir ağlama bir ağlama; ya bu insanların yaptıklarına değil yaptıklarının kalitesizliğine bakın ve verdiği zararları bir düşüününüz ve en onemlisi de samimi ve gercekçi olunuz… bu arada gercekçi olunuz derken bu konuda …

Devamını Oku →

Gençlere destek mi olmak istiyorsunuz?

Gençlere destek mi olmak istiyorsunuz, onlara gerçekleri, doğruları anlatın; özellikle görsel açıdan; yani önerili eleştiri getirin. Başta seçici kurullar, falanlar filanlar, önce sizler dürüst ve ilkeli olun ki gençler sizleri örnek alabilsin. Bu söylediklerime yakın olunsa, olumlu bazı gelişmeler olabilir, fakat hedef kapitalizmin oyuncağı haline gelmek olunca ve yavan bir …

Devamını Oku →

Ülkede susmuşluk

Ülkede hep bir susmuşluk, ses çıkarmamazlık, gelene ağam, gidene paşam mantığı, bilmeden ilim sahibi olma, vb gibi durumlar, kısaca eskilerin deyimiyle sümen altı etme durumları ve sonucunda bugün gelinen nokta. Kendi alanımızdan örnek verecek olursak, “ressam” ile “resim sanatçısı”nı birbirinden ayıramayan (dolayısıyla resim üretimiyle resim yapıtını da birbirinden ayıramayan), dahası …

Devamını Oku →

Bir kimsenin yaptıklarının..

Bir kimsenin yaptıklarının, önce ilgili alanına göre, yaratıcı sanatla bir bağı olup olmadığına genel bir bakışla tanıyı koymanız gerekir (Bunu sağlam bir eidetik yapı ortaya koyabilir). Yoksa malum kişiyi son günlerde adı çok zikredilen ve onu tasarımlayan çevresi ile birlikte sanatçı ilan etmiş olursunuz. Çünkü bu konuda o kişinin adının …

Devamını Oku →

Kim Sanatçı ?

İlk defa 2002’de kaleme alıp, hazırladığım “Resim Sanatımızda Kim Sanatçı?” kitabının Mart 2018’de ikinci baskısını yaptık ve kitabın konu aldığı 1850-2000 arasındaki 150 yıllık resim sanatımızın durumunu tamamen görsel sanatların temel ölçütlerinden geçirmiştim ve söz konusu ikinci baskıda da bir değerlendirme metni ekleyerek bu kitabı başı ve sonu ile bağladım. …

Devamını Oku →

Türkiye’de Sanatın Durumu

Sanat meselesi yaşamını sürdürdüğün coğrafyada anlaşılamamış, çözümlenememiş ise ve sen bunun için ciddi bir şeyler yapmıyorsan, çareyi kapitalist kötücül oyunlar içine dahil olmakta görüyorsan, o oyunun aktif bir piyonu olursun sadece… Özkan Eroğlu

Devamını Oku →

O’cu, Şu’cu, Bu’cu

Ben insanları o’cu, şu’cu, bu’cu diye ayırmam, olgulara ve olaylara bakışlarına kulak veririm, kafama yatıyorsa, “olguya bakış şekli”ni desteklerim, yatmıyorsa da desteklemem…

Devamını Oku →

Tez Yazmak

Benim için %30’u yeni bir şey-tez yazarına ait olan-sunmayan tez çalışması doktora çalışması değildir..! Yüksek Lisans tezi kabulü görür…

Devamını Oku →

Önemli mevkilerde

Önemli mevkilerde geçim sıkıntısı hayatı boyunca görmemiş, emekli yaşı gelmiş çalışan ya da emekli olup ikinci iş ile yer işgal eden insanlar, bilin ki genç kuşakların işsiz kalışında ve kariyer gecikmelerinde sizin de büyük payınız var (deneyimlerinizi başka yollarla aktarabilirsiniz). Hiç utanmıyor musunuz o yerleri işgal etmeye… Emekli olunca, çalışırkenki …

Devamını Oku →

Yaratıcı Sanat

Kirlenmiş insan, kirlenme durumunun aşamasına göre “çocuk olma”dan “ilkel”den ve “deli olan”dan yavaş yavaş uzaklaşır. Oysa bu uzaklaşma, insanının tüm yaratıcı edinimlerinden uzaklaşmasıdır aslında. Böylece insan yavaş yavaş özgünlüğünü ve arı biçimini de kaybeder. İşte bu nedenlerden ötürü bugün özgün ve arık olan yaratıcı sanata çok çok küçük bir kesim …

Devamını Oku →

Saint Simon’dan

Her toplum kendine göre bilgi yaratır. Teolojik bilgi aylaklarla işsizlerin (rahiplerle askerlerin), metafizik bilgi hukukçularla felsefecilerin imtiyazlı oldukları ortamlarda gelişir. Üçüncü bilginin gelişmesi için iktidara üreticiler geçmelidir; insan bilimi veya sosyoloji bu rejimde kurulacaktır. Saint-Simon  

Devamını Oku →

Ne yazık ki,

“Ne yazık ki, sonuçsuz bir duyarsızlığın, verimsiz bir kapalılığın, isterik bir bencilliğin içinde yaşıyoruz. Birimizin bulduğunu veya aktardığını, bir başkası, salt alçakgönüllülük göstermemek için ya yeniden bulmaya çalışıyor, ya da hiç dikkate almıyor. Kendine bile hayrı dokunmayan bilgiç meteorlarız. Biliyorum, yanılmış bile olsam, bu söylediklerime dudak bükülecek. Yanıldığımı bile saptamak …

Devamını Oku →

Carl Gustav Jung

Seksenüç yaşında Carl Gustav Jung şöyle der: Ben bugün dahi tek başına; bir yalnızlık içindeyim. Buna en büyük neden, diğer insanların bilmediği, hatta birçoğunun bilmek dahi istemediği kimi şeyleri biliyor ve bunları dile getiriyor olmamdır. Aniela Jaffe (Yay. Haz.), Erinnerungen, Träume, Gedanken von C.G. Jung, Walter Verlag, Zurich, 1956, s. …

Devamını Oku →

Nietzsche Yaklaşımı

Nietzsche yaklaşımı: Die Menschheit hat zwei grundlegende Probleme. Ungerechtigkeit und Sinnlosigkeit. Er fand Gesetz gegen einen, Kunst gegen einen anderen. Aber die Menschen konnten das Gesetz nicht erreichen. Und Kunst für Menschen. Türkçe meali: İki temel sorunu var insanlığın. Adaletsizlik ve anlamsızlık. Birine karşı hukuku buldu, diğerine karşı sanatı. Ama …

Devamını Oku →

Sanat Eleştirisi Nedir?

Meslektaşlarıma güzel bir açıklama Bedrettin Cömert’ten gelsin güzel bir İstanbul sabahından: “Sanat tarihçiliği eleştirel mercekten geçtikten sonra, sanatsallığı saptanmış olgu veya nesneleri, yaratıldıkları çağ ve toplumla ilişkiye sokarak bu sanatsallığın nedenini açıklayan, bu nedeni yapıtın önce kendisinde bulup, sonra toplumun ekonomik, toplumsal-kültürel bağlamında gerekçelendirilebilen bir etkinliktir. Şimdi meslektaşlarım sorun kendinize …

Devamını Oku →

Tinsel dünyanın çöküşü

İşte böyle zaman dilimleri tinsel yokluğun olduğu zamanlardır. Kandinsky buna tinsel dünyanın çöküş dönemi (Perioden des Niederganges) adını verir. Bu tinsel dünyanın yozlaşması anlamına da gelmektedir. Bu durumda sürekli ruhlar bir tinselliğin oluşmasına engel olacak şekilde yüksekten alçak kesimlere düşer, söz konusu üçgene dayalı hareket de durmuş gibidir; sadece aşağı …

Devamını Oku →

Yaratıcı sanat…

Akademik sürü psikolojisinden kurtulamayanın yaratıcı sanata ilişmesi olanaksızdır…

Devamını Oku →

Sanat İdeolojisi

Bilim, başta dürüst (ahlaklı, erdemli, vb) bir kişilik sahibi olmak, ardından meraklı, hayal kuran, şüpheci, eleştirel ve de en önemlisi çok çalışkan olmakla işletilebilir. Ö.E. SANAT İDEOLOJİSİ: Bir sanat öğretisi oluşturan, bir kişinin sanatla ilgili olan tüm davranışlarına yön veren sosyolojik, psikolojik, bilimsel, felsefi, dinî, etik, estetik düşünceler bütünü. Sanatla …

Devamını Oku →

Hans Belting

lk kez 1983’te ortaya konmuş, 1994’te revize edilmiş bu kitabı, yenilenmiş halinden okumuştum. Tam 36/26 yıl sonra Türkçe’ye çevrilmiş. Revize oluşundan 26 yıl sonra. Hans Belting en az 26 kez değişmiştir. Ondan sonra ülkede sanat bekliyorsunuz olabilir mi? İşte sürekli eleştiri mevzisinde bulunmamızın açık nedenine güzel örnek. Hans Belting (7 …

Devamını Oku →

Mephisto

Mephisto: Bulunduğumuz yer cehennemin bulunduğu yerdir. Cehennemin bulunduğu yerde de bizim bulunmamamız gerekir” Goethe, Faust

Devamını Oku →

Estetik

“Der Zugang zur Ästhetik liegt letztlich in unserem eigenen ästhetischen Erleben.” “Estetiğe giriş yolu, bizim kendi estetik yaşamımızdan geçer” Moritz Geiger, Zugänge zur ästhetik, Neue Geist Verlag, Leipzig, 1928, s. VI

Devamını Oku →

Unutmayın

Unutmayın: Her sanat ve kültür alanı en sağlıklı şekilde kendi terminolojisi ile çözümlenip, anlaşılabilir… Not: Görsel sanatların yapıtlarına plastik filozofi dışı bakan her kimse, meseleden anlamadığını da açık şekilde ele vermektedir…Ö. E Görsel sanatlar yapıtlarını şiirle, vb. bambaşka alanlarla analojiye sokmayın. Bu kesinlikle aşırı yorum oluyor. O yapıtların plastik filozofik …

Devamını Oku →

Resmin, heykelin karikatürü

Resmin, heykelin karikatürü, tabi onlar da bir seçenek, ancak onları sanat başlığı altında sununca, tam bir cahil komedisi, cehalet trajedisi!

Devamını Oku →

Düşünmek, inanmak, şiir,nesir

Düşünmek, inanmak, şiir, nesir…….Bu dört kavramla ilgili bazı sorular sorarak birtakım yargıları ulasabilir miyiz ? 1: İnanmak mı düşünmek mi kolaydır.? Neden? İnanan insan daha mı az soru sorar?Düşünmek soru sormakla mı başlar?2: Bu iki eylemden hangisi rahatsız edicidir?İnanmak dusunmenin vereceği rahatsızlığı yok ederek bir yaşam konforu mu sağlıyor? 3: …

Devamını Oku →