İzlek

Yeni Bir “Çağdaş” Tartışması: Erol Deneç

Bu günlerde İşbankası Kibele Sanat Galerisi’nde sergisi devam eden  ressam Erol Deneç Cumhuriyet Gazetesi ile yaptığı röportajla Aydın Çoker benzeri bir tartışma başlattı. Deneç , “Köksüz ağaç yaşar mı? Kök Rönesans sanatı. O zaman adamlar resim yapmasını biliyorlardı. Bugün ne kadar yeteneksiz, bilgisizse onun yaptığına “çağdaş” deniyor. Yere boya döküyorlar, soyunup boyanın üzerine şöyle bir oturuyorlar, çağdaş sanat oluyor. Boş çerçeveyi satıyorlar. İş midir bu?.. Sürrealizm ya da fantastik realizm, mağara devrinden beri var. Hiç modası geçmeyen bir akım. Mesela Ortaçağ’da yaşayan Hieronymus Bosch. Ya da unutulan bir ressam vardı, Mehmet Siyah Kalem. O güne hitap ettiği gibi, bugüne de hitap ediyor, yarına da edecek” bu tespitlerde bulunuyor.Klasik anlayıştan kopamamış bir ressamın başlattığı bu çağdaş tartışması yine sanatseverleri ikiye böldü.Konuya ilk dikkat çeken isim Beral Madra oldu.

Madra, facebook sayfasında konuyu “Bu denli olumsuz saldırgan ve yaşadığımız dönemin sanata karşı işlemlerine hizmet eden ifadeyi kabul etmeyelim! Erol Deneç ile aynı yaştayız; ancak görünen o ki, benim çalıştığım alanın sanatını kavrayacak bilgi durumunda değil! Baştan sona bırakınız çağdaş sanatı, temel sanat bilimini ve kendi sanatının da temellerini yadsıyan bir yaklaşımla verdiği röportaj son derece acıklı ve işlevsiz! Cumhuriyet gazetesi tam da TR’nin demokrasiyi terk etmeye hazırlandığı bir dönemde demokrasinin ana maddelerinden birisi olan ve özgür haberciliğin hapiste olduğu sırada tek özgür ifade üretim alanı olan çağdaş sanat üretimini karalayıcı bir röportajı adeta iftiharla yayınlıyor. Çok yanlış. Sayfa editörü uyuyor mu?Ayrıca, burada “olumsuz” konuşup dikkati çekme tanıtım stratejisi de söz konusu!Tam da bu noktada üstüne basa basa yazdığımız durum gerçekleşiyor: Özel sektörün tekelci yaklaşımı basını ve ne yazık ki kültür gazetecisi olarak çalışan bir genci de kıskacına alıyor! Deneç, özel bir galeride sergi açsaydı bu röportaj olacak mıydı? Kültür alanında deneyimli arkadaşımız Evrim Altuğ ayrıldıktan sonra bu sayfa yine kullanma tarihi geçmiş bir sanat/kültür tanıtımına saplandı! Bu sayfa, TR’de demokrasi açısından yaşamsal işlev gören sanat üretimini algılayamıyor!” sözleriyle değerlendirdi.

Aslında eski bir ressamın bu dekadan yaklaşımı hala sanatta söz söylerken bu işe yaşamlarını adamış kişilerin bile bilgi edinme , okuma gözlem yapma sağ duyusundan uzak olduğunu gösterdi.  Çağdaşın köklerinde var olan klasiği ayrımlamak gerekir  her yeni yapılana tu kaka demek kemikleşmiş, değişmeyen yargıların sonucudur. Erol Deneç Yusuf Taktak’ın sayfasında devam eden tartışmaya karşılık verdi.   Çağdaş adı altında yapılan her ürün  sanat mıdır af edersiniz temiz tuvali kakasıyla kirletip sanat diye sunanlar ve onları kopya edenler çok misal verebilir  bana yakışmaz ayrıca bir kimseyi hedef almak gibi bir niyette olamaz moda gelip geçici akımlara karşı dadaizm döneminde sanat bittimi denir olmuştu .Buna reaksiyon olarak fantastik realizmin öncüleri unutulan teknikleri tekrar araştırdılar,geçmişden kopuk olmayan güne hitab eden gelecege dönük eserler yaptılar agaç köksüz yaşar mı bir ev temelsiz olur mu.nerede estetik,nerede hayal gücü nerede yetenek,ben yazılan eleştirileri okumadım herkes idraki kadar anlar ayrıca anlayışı az olanlara cevap vermegi de kendime yakıştırmıyorum sanattan ancak sanatcı anlar onun için edep olmayanları mazur görüyorum saygılar

Fantastik Realizm tarzında resim yapan Eser Afacan ise çağdaş tartışmasına “Sanatçı çağdas olabilir. Cagdaş sanatta diye bır sey yoktur .Çagdaslık Sanatçnın gelişmesi ıle farkındalılıgı ile olan bir seydir .Ben Turkıye’ye geldım geleli zamanın gerisinde kalmış  kişiliklerin çağdaş sanatın dışavurulduğuna  tanık oldum . Bakıyorsun adam yüz yıl geride kendine faydası yok .Sanat senin kişisel gelişmeni temsil eder . Namus bekçisi vardı hala var birde sanat bekçileri türedi cağdas sanat diye . İnsanlar istediğini yapar yaptığı da kendini temsil eder . Çağdaş sanat dediğiniz an meslektaş olmayız . Karnımız tok buna . Böyle bir ekol yoktur . Sanat mafıasının uydurmasıdır Çağdaş  sanat iyi olur kötü olur demek te  yanlış . Sanat iyi olabilir kötü olabilir. Çağdaşlıkta ne oluyor burda . Onu anlamadım . Zamanının ilerisinde midir gerisinde midir çağdaş denilince Zamanının tanığı mıdır nedir ? .Modern sanat kelimesi de yanlıştır . Çağdaş dediğiniz zaman çağdaş olmazsınız . Çağdaşın zamanı ne zaman bitecektir . Bir yıl mı 50 yıl mı ne zaman bitecek . Sanat zamansızdır . Sanata zaman koyduğunuz an yapılan soytarılıktır . Soyutu kastediyorsanız soyut olmayan bir resim dunyada henüz yapılamadı . Gerçek sanatçılar zamansız olduğu gibi geçmişiniz değil geleceğinizdir” sözleriyle katıldı.

Aslında “Çağdaş” tartışması ortada savunulmayı veya yerilmeyi bekleyen bir konu değildir. Sadece bazı zihinlerde tanımlar netleşmediği için  araştırılmadan ve incelenmeden fikir sahibi olunmaktadır.  bir yana en güvenilen kültür sanat sayfası Cumhuriyetin böylesi bir haberle ortaya çıkması editöryal bir çalışma yapmadan röportajın sayfaya taşınması dikkate değer. Cumhuriyet sansasyonel ifadeler koparmaya çalışıp bunu haber yapan bir gazete olmadı. Umarız bundan sonrada olmaz.

ÖNCEKİ YAZI

Dünyanın Eşsiz Müzesi Avanos'ta-Özgen Acar

SONRAKİ YAZI

"Khora'dan Anadolu'ya" adlı Resim Sergisi Beşiktaş Akatlar Kültür Merkezi'nde

İzlekler

İzlekler

Henüz your yapılmadı.

Yorumunuz

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

*