Sanat Tarihi

Türkiye’nin Siyasi İkliminde Sanat Muhasebesi

Roza Martinez

Roza Martinez

Roza Martinez 1997 5. İstanbul Bienali Küratörü 

İyimserlik bugün Türkiye’de sanatçılardan, küratörlerden ve diğer sanat profesyonellerinde bulunan bir şey değil.  Darbe teşebbüsünün şokunu üzerlerinden atamadılar. Birçok arkadaşlar ve tanıdıklar arasında gazeteciler ve üniversite profesörü tutuklandı. Devam eden cadı avı hoşgörüsüz iklim derinden rahatsız ediyor. Otoriter ve muhafazakar bir yönetimden korku duyuluyor.

MelihFereli

Türkiye’ de 4 tane darbeye tanık oldum ama hiçbiri 15 temmuz ile kıyaslanamaz.  Yıkım başarılı olmadı ama daha kötüsü olabilirdi. Görevimiz  politik liderler üzerine demogojiyi ve kışkırtıcı anlatımı durdurmak . Onlar sekülerleşmeyi ve ifade özgürlüğüne dayalı kanunları desteklemeli. Hata yapmak sorun demek ve sadece Türkiye için değil,  Çağdaş Türk sanatı   ülkenin sosyal, ekonomik ve politik gerçekliğinin karmaşıklığını ve çelişkilerini yansıtacak. Ama bütün zorluklara rağmen estetik bilinç ve  eleştirel  araç olarak sanat anlayışını cesaretlendirici öncüler belirleyecektir.

melih-fereli

Melih Fereli

 

Çağdaş sanat alanı neredeyse Türkiye’de devletten hiç destek almıyor ve kültür ve eğitim stratejilerini geliştirilmiyor. Büyük saat kurumları finansal grupların, özel girişimin ve büyük ailelerin desteğiyle her biri farklı bir organizasyon olarak  kuruldu. Bu İstanbul’da bir çok sayıda müzenin açılışıyla sonuçlandı. Sakıp Sabancı 2002’de İstanbul Modern 2004’de Pera Müzesi 2005’de açıldı. Disiplinlerarası sanat merkezi Garanti’nin desteğiyle 2011’den beri Vasıf Kortun’un küratörlüğünde aktif bir program uyguluyor.

Venedik Bienali’ne Türkiye’nin ulusal katılımı Dışişleri Bakanlığı tarafından  yapılmadı.  İstanbul Bienali’nden sorumlu IKSV  İstanbul’a uluslar arası prestij kazandırıyor. Küratörü özgür bırakması adına dikkate değer bienalde  ben 1997’de küratörlük yaptım.  Bienalin direktörü 2008’de Bige Öre,r barış ve diyalog kültürünü geliştirmek için en önemi araçlardan biri yaratıcı ifadeyi geliştirmek  sanat ve kültür insanların bir araya geleceği  fiziksel ve entelektüel alanlarla daha güçlenecek vurgusunda bulundu.

Haldun Dostoğlu Galeri Nev’in kurucusu

 “Politik İklim kültür hayatını açıkça zorlaştıracak. Ama baskı sanatçıların yaratıcılığını ve sanat üretimini dayanışmanın yeni formlarıyla şekillendirecek” dedi. Konuştuğum sanatçılar ve ben mutluyum darbe başarılı olmadı. Biz Türkiye’nin uçurumdan döndüğünü düşünüyoruz. 

Fulya Erdemci 

fulyaerdemci01

Fulya Erdemci

Türkiye’nin en duyarlı, bağımsız küratörlerinden biri olan Fulya Erdemci Sanat ve Kültür sektörü toplumun geniş kesiminden izole ve sanat kurumları rollerini tekrar düşünmek zorunda : Programları, izleyici vs.Onlar ticari olmayanın, underground sanatçıların karanlık meselelerin sesini duyabilecekler mi?  Şehirde kaç tane sosyal uzun soluklu projeler ile farklı toplumsal kesimlerle bir diyalog kurdular. Bizim bir başka özel müzeye mi  yoksa radikal yeni modellere mi ihtiyacımız var?

The Artnewspaper’dan derlenmiştir.

İzlek Haber

İzlek Haber

ÖNCEKİ YAZI

Akışa Girerken : Arşiv ve Gesamkunstwerk arasında Müze-Boris Groys

SONRAKİ YAZI

Görsel Bellek

Henüz your yapılmadı.

Yorumunuz

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

*