İzlek

Tophane’de Elem Çiçekleri-

Fotoğraf sanatçısı Emine Ceylan  Tophane-i Amire’nin   5 Kubbe salonunda Elem Çiçekleri adı altında  resim ve fotoğraf  çalışmaları,  Tek kubbe salonunda  “Yalnız kadınlar arasında”   temasıyla çerçevelenen güncel sanat işleriyle geniş bir seçkiyle izleyici karşısına çıkıyor. Sergi, 29 Şubat’a kadar devam ediyor.

Olay yeri notu:  Emine Ceylan’ın Tophane’deki sergisi Akit Gazetesinin kışkırtması olduğu düşünülerek serginin afişi beyaz bir dikdörtgenle sansürlenmiştir. Akit gazetesinin cinsel temayı tophanede görmek istemediklerine dair yorumlar yapılırken huzur içinde sanat galerisinin içinde şarap içenlerin önünden süzülen ve karşısındaki kılıçali paşa camiine gitmeye çalışan cüppeli tophaneli köşeyi dönüp gözden kayboldu. 

Fotoğraf ustalığıyla bilinen Emine Ceylan, modern sanatın izlerinin göründüğü resimleriyle  izleyiciyi şaşırtıyor. Tophane-Amire’nin tarihi mekanında sergilenen özyaşam öyküsel  katkılarla şekillenen Anadolu ‘nun  yalnızlık, acı ve hüzün dolu gerçekliği bizi aynı zamanda Cumhuriyet döneminde  inşa edilen Türk resim sanatına da taşıyor. Sanatçı tarihsel bir dizilimin aksine eklektik  üsluplar arasında resimsel bir gerçekliğin peşinde olan sanatçının izleyiciye anlatımında aksayan bir taraf yok. Resimsel bir arayış peşinde olmayan bir duruşla karşılaşıyoruz. Belki de Semiha Berksoy  izleğinde  resmin kuralları dışında bir yaratıcılığın peşinden gidiyor olabilir.

Resimlerin tanıdıklığı ve izleyici göz arasındaki mesafesi sanatçının bütünsel bakışına ara bir yol açıyor. Resimlerin portre üzerinden  şehirli kadın ve Anadolu kadını karşıtlığı fotoğrafın geleneksel  etkilerini resimsel bir evrende boşlukta bırakıyor. Siyah beyaz kareler üzerinde görmeye alıştığımız yüzler, modern imgelere  yön tayin etmeden tuvalde bir karşılaşma sergiliyor. Ayrıca  Emine Ceylan’ın 2010 yılından itibaren ürettiği tabloları konularını  kırsalın ufkunu resimsel bir alana geçme uğraşı taşımadan yansıtıyor.

  Fotoğraflarında yer alan  imgesel belirsizliğin sanatçının bakışındaki karamsal ruh halleri zamanla  imgenin biçimsel tezatlığıyla kendine yeni bir anlatım kazandırıyor.  Siyah arka plan üzerinde yer alan çıplak kadın imgesi bu zıtlığı çarpıcı bir hale getirirken belirsizlikten de zamanla uzaklaşıldığını duyumsatıyor. Sanatçının kurduğu estetik algıyı daraltırsak imgenin peşinde sanat yolculuğuna başlayan Ceylan, resimsel bir dil kullanmak yerine bu arayışına yeni bir boyut kazandırıyor. Enstalasyonları ise sanatsal bakışındaki  temasal devamını imgenin çarpıcılığını ve kadın maktüllerin trajedisinde derinleştiriyor.  Doğudaki  acıları ezilen ve yok sayılan madun kimliği üzerinden fotoğrafta kullandığı imgeleri artık   heykelsi üçboyuta  taşımıştır.

 Göz ve görme biçimlerine adanmış  görsel sanatlarda sanatçının  disiplinler arası  dolaşımının temelinde vizyonunu oluşturan fotografisine eğilmeden sergiden çıkmak mümkün gözükmüyor. Sanatçının  yapıtlarının ifade edildiği gibi bir hüzün,dram ve sosyal olgulara taşıyacağımız bir tema çeşitliliği yerine sanatçının içinde bulunduğu fotografik eğilimin fotoğrafın içinden çıkan bir dağılımı söz konusu.  

 

 

 

 

 

Evrim Sekmen

Evrim Sekmen

ÖNCEKİ YAZI

Çağdaş Sanatın Pop Travması-Evrim Sekmen

SONRAKİ YAZI

Arşiv: Pusula Dergisi 7. sayı yıl: 2007

Henüz your yapılmadı.

Yorumunuz

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

*