Müze içinde MüzeUncategorized

Sanat ne İçin?

The Art Newspaper , Berlin duvarının yıkılışını izlek alarak o günlerde barışın ve gelişmenin temellendiği bir gelecek umudu olduğunu; buna rağmen  gerçeğin  hayal ettiğimizden daha kötüye gittiğini söylüyor. Lider sanat aktörlerine sanatın ne için olduğunu sorarak yerinde cevaplar alıyorlar. 

Klaus Biesenbach

Direktör, MoMA PS1, New York

 

klausbiesenbach

Klaus Biesenbach

Berlin duvarı hemen yıkıldıktan sonra 1989 kışında Berlin’e taşındım. 1990 yılında Almanya birleşti. Doğu ve Batı bloğu arasındaki ayrılığın elimine dildiği  inanılmaz bir umut hikayesiydi.  Serbest ekonomik sistemin kazanması için gerekli demokratik bağ bir ilizyon ile gerçekleştirildi. Şimdi Çin’e Rusya’ya ve dünyanın diğer bölgelerine baktığımızda yavaş bir şekilde   daha kapitalist  oluyorlar ve biz onların daha demokratik olmadıklarını anlıyoruz. Ekoloji; liberal, muhafazakar ve radikaller arasında kesin  barışı korumak  için ileri sürülen gelecekteki    temel meselelerden biri oldu.

 

Ben 25 yıl geriye döndüğümde gelecek için sabırsızlandığımı düşünüyorum. Sanat dünyası değişmek zorundaydı.  Sanat piyasasına çok fazla odaklanmıştı. Sanat bundan daha fazlasıdır.  Uygarlıkların  ve toplumların uyanışında sanat geriye kalan tek  şeydir. Bu özellikle binyıllık eski, kültürel objelerin yıkılmasından dolayı acı çekmemize neden olur. .

Bu yaz borçlanma ve mülteci krizi Avrupa’yı sarstı. Joseph Beuys’un söylediğine odaklanmayı denedim. Toplum olmak bir amaca hizmet etmek zorundadır. Sanat insanları yeni bir gerçeklik  yaratmak ve ekolojiyi ön plana almak  için insanları güçlendirebilir. Sanat  daha iyi bir görsellikten çok daha barışçıl ve bilinçli bir toplum olmanın anlamını sunar. Sanatçı Josh Kline’ın formüle ettiği karanlık iyimserlik düşüncesiyle ilgiliyim “Daha yaşanılabilir bir gelecek olacak  şimdi  bunun üzerine sorumlu, aktif ve yaratıcı bir şekilde daha çok çalışmaya ihtiyaç var. “

Xu Bing

Xu Bing

Xu Bing

Sanatçı, China 

2013’te  Londra’da Victoria ve Albert Müzesi’nin bahçesindeki yansıtmalı havuzu kullanarak “Ütopik Köye Seyahat” adını verdiğim bir iş yaptım. Bu işle yüzleşildiğinde insanlık halinin güncel  durumunu insanlara düşündürmek umudundaydım.  Bugün  çoğu insanın  çevresindekilerden hoşnut olmadığına eminim.  İdeal çevre,  insanların bizim erişimimizden daha uzakta yaşamak istedikleri yerdir.  25 yıl önce Berlin duvarı yıkılıp soğuk savaş bittiğinde insanlık  kapitalizm çağıyla uğraşmaya başladı . Kıyasladığımızda sosyalizmin başarısız;  kapitalizmin ise daha başarılı olmadığını söylemek adil olabilir.

Sanat nasıl bir rol oynuyor? Bu sorunun cevaplarını araştırmadan önce çağdaş sanat sistemini harekete geçiren momente  kafa yormalıyız. Şüphesiz Kapitalist değerler mekanizmanın içindeki  kökleşmiş bazı sorunlu bölgeleri  gibi esas bir parçasıdır .  Çağdaş sanat  mekanizmanın hastalıklarına isyan ettiğinde , provake  ettiğinde ve  gösterdiğinde,  vücudun hem  yapıcı  ve hem yıkıcı  hücreleri gibi kapitalizm sistemiyle bağımlı ve hileli bir bağ kurar.

Bugün bu dünyanın  kafa karıştırıcı kargaşası  kadar sanat sisteminin kaosunu yaşadığımız bir zamanda kendimizi buluyoruz.   Sermayenin  gücü dünyayı,  insan becerisinin bu süreci devam ettirmesi yönünde değişime zorluyor. Akılcıl bir muhakeme yapmak için zihinlerimiz zaman ve deneyim eksikliği yaşıyor. Başlangıç için sanat,  bu şartlar altında çağdaş sanat mekanizmasının kendisi  karanlık noktalardaki yanılgıları anlamak için bize yardım edebilir.

Carolyn Christov-Bakargiev

Director, Castello di Rivoli and GAM museums, Turin

Carolyn Christov Bakargiev

Carolyn Christov Bakargiev

Gençliğimden beri – ki Arte Povera sanatçıları benim mentorumdur-  sanatın güçlü bir şekilde toplumdaki değiştirici güç olduğuna inandım.  Bugün Michelangelo Pistoletto ve Giovanni Anselmo gibi Arte Povera sanatçılarını şimdi İstanbul Bienali’ne bu gösteriye katılmaları için  davet ediyorum. Çünkü bu sorunla ilgili bana ilham veriyorlar.

Sanat bir şekilde politik olamayacağı söylenebilir. Politikacılar daima imkansız yüzleşmeler içerisindedir. Ama  sanat bir şekilde çıkmaza çare olabilir. Çoklu yollarla belki sosyal çatışmayı iyileştirebilir. Ama diğer sosyal problemler ve tarihi dönemlerden farklı politik travmayla bağlantı kurabilir. Benim eylem şeklim örneğin Suriyeli mülteci kriziyle ilgili böyle değil. “ Hadi Suriyeli mülteci krizi ile ilgili İstanbul modern’de bir belgesel gösterelim  demek değil.“  herhangi güncel bir değişikliğe  yol açmayacak iyi yaklaşım ın yönlendirilmesi bir tür “öğüt” iması taşıyor. Bunun yerine geçen hafta  biz  Kastellorizo adasında Dora Enconomu tarafından yemek projesi düzenledik. Adada üç grubu bir araya getirebildik. Kaş’tan botla veya yüzerek karşıya geçen Suriyeli mülteciler, mültecilerle konuşmayan turistler ve sanat dünyasının üyeleri olan bizler.
Politik krizlere doğrudan cevap veren Rene Ghabri ve İstanbul’da   doğru söyleme anlamına gelen “Parrhesia Merkezi”  ile birlikte Ayreen Anastas gibi  birçok aktivist sanatçı var. Ama Faşizm zamanında sadece şişeleri boyayan Morandi gibi  yıllar sonra faşizme büyük bir muhalefeti  temsil edebilir.  Bu şişeler fırtınanın ortasında insanlar gibi duruyor. Bu yüzden sanat birçok şekilde konuşur ve iyi sanatçılar her zaman şimdi görünür olmamasına rağmen  gerektiği gibi cevabı verirler.

 

Theaster Gates

Theaster Gates

Theaster Gates

Sanatçı, Chicago

Sanatın ve sanatçının rolünün değişmesi gerekmez. Sanat dereceyi ölçebilir ama doktor olamaz. Olmak zorunda değil. Başkanların bakanların, sosyal çalışanların veya özel mülkiyetin yaptığı işlere bağlı kalmasını sanatçılardan bekleyemeyiz.

Bugün Carolyn Christov Bakargiev ile İstanbul’dayım.  Birkaç ay önce Okwui Enwezor ile Venedik’teydim.  Her iki küratör  sanatçılarla küresel, yerel ve politik  çok karmaşık  söyleşiler yaptı. Farklı şekilde  onlar komplike ve kötüye giden  bir anda kendilerini  liderlik yaparken buldular. Küratörler   kaydetmeyi ,  davet etmeyi,  ikna etmeyi     ve  sanatçıları önermeyi    toplumun ve araştırılmış  alanların içindeki dünya ile ilgili   öğrendikleri dersleri  paylaşmak için bir fırsat olarak gördüler. Bunun gibi platformlar zor soruları sormak için ve onların sorularına yeni sorular öne sürmek için ayrıcalıklıdır.

İzlekler

İzlekler

ÖNCEKİ YAZI

Burning Man'in Sanatsal Aykırılığı-Özlem Vargün

SONRAKİ YAZI

Kültürel Miras Alanlarına Yapılan Saldırılar ve Müze Güvenliği-MMKD

Henüz your yapılmadı.

Yorumunuz

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

*