İyi, Güzel ve Ölüm-Dolunay May

    –          Sevgi güzel şeylerin sevgisidir. Biri çıkıp da sorarsa: Güzel şeyleri seven neyi sever? –          Onları elde etmeyi dedim. –          Güzel şeyleri elde etti mi, ne olur? –          Bu soruya ne cevap vereceğimi pek bilmiyorum dedim. Bu konuşma, Platon’un Symposion (1) diyalogunda, Sokrates ile bilge (Sofos) Diotima arasında …

Devamını Oku →

Nitelikli Resmin Peşinde Kararlı Bir Yürüyüş-Serkan Azeri

  Bir sanatçıyı duruş olarak kendi kuşağının temsilcileri arasında farklı bir noktaya konumlandıran en önemli özelliklerin başında, üretiminde beslendiği kaynakları kendine özgü bakış açısının ekseninde, bir üsluba dönüştürmesi ve bunun sonucunda ulaştığı çizgide ısrarcı olması gelmektedir.  Soner Çakmak, çıkmış olduğu sanat yolculuğunda en başından beri bu çizgi konusunda kararlı görünüyor. …

Devamını Oku →

Kamusal Alanda Heykel

KAMUSAL ALANDA HEYKEL   Kamusal alanda heykel dediğiz zaman kamusal alanın tanımını  ortaya koymak bu temel üzerine konumuzu inşa etmek gerekecektir. Prof Dr Uğur Tanyeli’ye göre  Kamusal alanınOsmanlı ve İslam literatüründe olmaması bugün hala kamusal alanı tanımlayamamızın, en basitinden türban tartışmasında dahi çözüme ulaşılamamasın ve hatta böyle bir tartışmanın olmasının …

Devamını Oku →

Türkiye’de Resim Sanatı- Tekhne Yayınları

“Tarih, Yorum, Eleştiri” Yazarı: Özkan Eroğlu Kitap, 90’lı ve 2000’li yıllarda plastik sanatlar alanında yoğun şekilde yazan bir sanat tarihçi-bağımsız eleştirmenin, Türkiye’deki resim sanatının durumunu samimi bir gerçeklikle geçmişten günümüze ortaya koyma çabasını gözler önüne seriyor. Bu çaba, toplumundaki resim sanatı algısının mutlak evrenselliği sorgulayarak hareket etmesi gerektiğinin de önemini …

Devamını Oku →

Biçemcilik- Sabahattin Şen

Diğer bir adıyla da “üslup” dediğimiz biçem sanatın ana damarlarındandır. Bir bakıma sanat tarihi bu temel üzerinde yol alan sanatçılarla doludur. Temel sanat eğitimi alındığında da her öğrencinin kendi biçemini bularak sanatın içinde olabileceği öğretilir. Çünkü biçemin bir sanatçının duyarlılığının özünü oluşturduğu düşünülür. Bizdeki sanat eğitimi ve öğretiminde bu anlayış …

Devamını Oku →

1930’lu yıllarda Tibet’e bir Seyahat-Meri Tek

  Gizli Tibet Tibet Mucizeleri ve Ölümsüzler –  Theodore Illion Teknolojiyle çevrili, medeniyet, çağdaşlık gibi kavramların iç içe geçtiği; fakat halen belli başlı sorunları aşamayan global dünyanın yıllarca gizemini korumuş bir köşesi Tibet. Halen çok içli dışlı olma niyetinde değiller belki dış dünyayla ancak, en azından fazla bilinmeyen topraklara yaptığı …

Devamını Oku →

Sanatta Mobbing-Dolunay May

“Böylesi düşüncelerin ilk zamanlar aşırı bir sapkınlık sayılması insanı şaşırtmıyor”  diye başlayan metinde, Gombrich’in(1) konu ettiği düşünceler, ne bir dinsel topluluğa ne de toplumun temel taşlarını sarsacak gizli bir örgüte aittir. Sonraları İzlenimciler diye anılacak olan bir grup ressamın uygulamaya koydukları yeni biçim tekniğine, dönemin sanat çevrelerinin değerlendirmeleri neticesidir, sapkınlık …

Devamını Oku →

Posta Sanatı-Şinasi Güneş

“Bir gün postacı kapımı çaldı. Elinde bir davetiye olduğunu, postacılar gecesine gelip gelemeyeceğimi sordu. Postacı son zamanlarda heyecanlı bir halde kapıdaki posta kutusuna değil de evin kapısına kadar onca katı çıkıp postayı iletiyordu.” Sanatçı Şinasi Güneş, bir deney, dışavurum, işbirliği, iletişim, özgürlük ve eğlence sanatı, yaratıcı olan herkesin katılabileceği uluslararası …

Devamını Oku →

Sorun “İmgelerin İhaneti” mi?-Zafer Güngen

  Baudelaire ya da Benjamin edasıyla; fotoğrafın yalnız portreye sahip olmakla kalmayıp, aynı zamanda görülebilen gerçekliğe ait her şeyi kendine konu edinmiş, bunların resmini tespit etmeye ve çoğaltmaya başlamış bulunduğu arkaik bir dönemden bahsetmeyeceğim. Dijital imge, dış dünyayı resmin hiç ulaşamadığı bir nesnellikte betimleyerek, yeniden manipüle edebilecek durumdadır. Hani şu …

Devamını Oku →

Ali Kazma Zamancı Sergi Görüntüsü

Ali Kazma “zamancı”     30 Ocak–5 Nisan 2015 Küratör: Emre Baykal   ARTER’de 30 Ocak–5 Nisan 2015 tarihleri arasında Ali Kazma’nın “zamancı” adlı sergisi yer alacak.   “zamancı”, Ali Kazma’nın 2005’ten bu yana ürettiği işler arasından seçilmiş ve pek çoğu Türkiye’de ilk kez gösterilecek olan 25 videoyu bir araya …

Devamını Oku →

Sanat Yazınının Çağdaşlık Sorunları

Çağdaş sanat tanımlamaları, kendi içerisinde eleştiriye açık bir yorumlama edimi gerektirir. Çağdaş sanatın eleştirel boyutu sanatın kapitalist düzen içinde algılanmaktan kurtulamayıp sanat ortamında yaşanılan spekülatif değerler ile çatışmalar silsilesine dönüşmüştür. Kültürel sermaye tanımıyla Bourdieu sanatın metalaşması üzerine yaptığı tezlerle bu durumun önceden gözlemlerken bu günün sanat teorisyenlerini etkileyen referanslar sundu. …

Devamını Oku →

Sanatın Her şeyi, Öz Suyu: Derin Hislenme

  Elimde bir kitap var; Mephisto’dan aldım. “Sanatta Derin Hislenmenin Felsefesi”. İlk elime geçtiğinden beri elimden bırakamıyorum. Yazarı Özkan Eroğlu; alt yapısını Almanya’da oluşturmuş, deformasyon konusuna bağlı modern ve klasik olgulara bakmış biri. Fakat söz konusu etkilendiğim kitabı bir derin abide. Birçok yönden ruhun, ruhsallığın, analojik boyutun ne demek olduğunu …

Devamını Oku →

Eskişehir Seramik Parkı İle İlgili Değerlendirmeler

  “Seramik Park” projesi ile ilgili değerlendirmelere geçmeden önce proje ile ilgili olarak siz sayın okurlara kısa bir bilgi vermek istiyorum. “Eskişehir Çağdaş Seramik Açık Hava Müzesi” ya da kısa adıyla “Seramik Park” Eskişehir ve çevre illerde oldukça büyük bir öneme sahip olan seramik sektörünün üretim sonrası atıklarının değerlendirilmesiyle gerçekleştirilmiştir. Proje; …

Devamını Oku →

Düşlerimin Rengi Bu- Miro

Dünyaca ünlü Katalan ressam Miro ile atölyesinde Georgcs Raillard tarafından gerçekleştirilen bu Söyleşiler,yalnızca tüm yaşamı boyunca dili ikinci plana atmış olan bir sanatçının Breton’dan Desnos’ya, Picasso’dan Dali’ye kadar birçok sanatçıyla olan anı ve dostluklarını değil, aynı zamanda ve daha önemlisi sanat yapıtının ortaya çıkışındaki o kaotik ve dile getirilemez durumu …

Devamını Oku →

Sanat ve Sanatçılar Üzerine Sigmund Freud-YKY

“Sanat ve Sanatçılar Üzerine”, psikanaliz yöntemiyle bilinçdışı süreçlerin insan davranışlarına ve kişilik oluşumlarına etkisi konusunda getirdiği açıklamalarla, hala gündemde olan Freud’un eserlerinin önemli bir bölümünün bir araya getirildiği “Studienausgabe”nin X. cildinden seçme metinlerden oluşuyor.Bu kitapta Freud’un Michelangelo’nun Musa heykeli üzerine yaptığı inceleme dışında, sanatçı kişilik, yaratıcı düşünce, bir sanat yapıtının …

Devamını Oku →

Güçlü Bir Kurgu Ressamının Yarattığı Görsel Sahneler

Geçmişten günümüze, resim sanatının tarih içerisindeki yolculuğuna şöyle bir göz atacak olursak, özellikle geleneksel ve modern resimde bu sürecin oluşturucusu olan sanatçıların her birinin, zinciri oluşturan halkalardan biri olduğunu söylemek yanlış olmayacaktır. Biçim anlayışlarının ve ifade etme şekillerinin süreç içerisindeki ilerleyişi, sanatçıların kendilerinden önceki sanatçı üretimleriyle bağlantı kurup gözlem ve …

Devamını Oku →

Umut Yalım Şiiri

Alnımdaki bira yarası senin yüzünden Yüzüm senin yüzünden Kendime bir sigara kiraladım Camı araladım kaçaklama içiyorum İçremde hırsızlama hisler var İlkinin Istanbul olduğunu düşünüyorum Saçlarının o tuzlu hâli ikincisi de Hadi bir Vosvos alalım demiştin O ân ve son derece yavaş Eline uçuçböceği konmuştu Konar konmaz da donmuştu Ellerin neden …

Devamını Oku →

Sanatın Güncel Vizyonu

Sanat, bir yaşama biçimidir. Sanatla kurulan bağlar kişinin çevresiyle olan etkileşimini sürdürür veya yıkıcı etkilerde bulunur. Kişilerin tercihleriyle alakalı bu boyut bireysel algılamadan çıkarılıp toplumsal belleği oluşturduğunda sanatın yaşamsal dürtüleri harekete geçirdiği ve bilgi içeriğiyle doldurulduğunda ise  hayata bakışı farklılaştırdığı tartışılmaz bir gerçektir. Sanatın hayatla olan bu iletişimi günümüzün kavrayış …

Devamını Oku →

Kent Zaman Postmodern İlişki

Mekan ve Zamanın nasıl bir etkileşim halinde olduğunu, birlikte gelişimlerini ve birbirlerini nasıl forma soktuklarını anlayabilmek ve bunları çözümleyebilmek sanatın genel kaygılarındandır. İlerlemenin genel etkisinin bilinmez olana doğru bitmek tükenmek bilmeyen biçimde kulaç atma gibi göründüğü bir dünyada, zaman ve mekan kavramının insana güven duygusu verdiğini ve bir o kadar …

Devamını Oku →

Feminist Bakış- Jananne Al- Ani

“BIENAL” 13. Istanbul Bienali, doğrudan bir kamusal alan yaratma gayesi ile kamusal alanın toplumsal mücadele açısından gücüne odaklandığını ispat etmek istercesine kapılarını herkese beleşe açmıştı. İki yıllık hazırlık süresi içerisinde Gezi Direnişi ufuk açmış, bienale şekli verilirken sanatın üretildiği yerin toplumsal bağlamından koparılamayacağı fikri galip gelmişti. Bienalin kavramsal çerçevesi böylece …

Devamını Oku →

Mill ve Bir Avuntu Olarak Özgürlük

   Felsefe tarihinde hep bir sorunsal olarak ortaya çıkan özgürlük kavramını bireyin özgürlüğü odağında değerlendiren John Stuart Mill’in Özgürlük Üzerine (On Liberty) adlı kitabı felsefe tarihinde çok önemli bir yere sahiptir. Mill bireye tanıdığı öncelik nedeniyle siyaset felsefesinde bir kırılma noktası olmuş, günümüzde sıklıkla önemi üzerine vurgu yapılan bireysel özgürlüklerin …

Devamını Oku →