Kış Bitti (Winter is Over)-Cevat Çapan

Kış Bitti ( Winter is over) “Vedalaşmaların ilmini yaptım ben, ” Sürgünlerin uzmanlığını. Bir vapur nasıl kalkar bir limandan Tren nasıl acı acı öter, öğrendim Yıllarca mektuplarla yaşadım. Kaçak tütün,yasak yayınlarla beslendim. Unutmadım. Unutmadım. En çok yelkenleri özledim. Bozkırın buzlu yalnızlığında. Dağlar yoktu, dağlar yoktu, Rüzgârlara yaşlandım. Çılgın mıydım, tutsak …

Devamını Oku →

Kitabın Halleri-Evrim Sekmen

Okumanın tarihi‘ni Alberto Manguel yazmasaydı biri mutlaka dayanamayıp yazardı. Okumak çünkü ne okursanız okuyun ilgi çekici bir serüven ve çizgisel olmayan bir süreç. Bazen hiç okumam dediğiniz kitapları okumaya başlar kendinize inanamazsınız… Yüzüncü Ad kitabında bahsedilen kutsal bir kitabın peşinden koşabilir veya Calvino‘nun Eğer bir yolcu kitabında olduğu gibi yanlışlıkla …

Devamını Oku →

Küreselleşme Ekseninde İktidar ve İletişim

Küreselleşme, zaman-mekân ayrılığının ortadan kalkışını ifade ederken, bir yönüyle de iletişimdeki dönüşümleri açıklayan ve bir kalıba sığmayan bir gerçeklik olarak karşımıza çıkmaktadır. Küreselleşme, iktidar kavramının da değişime sürüklendiği bir çerçeve çizmektedir. Disiplinler arası bir yönelime sahip bu derleme çalışma, küreselleşme, iktidar ve iletişim kavramlarının kesiştiği bir yapıya sahiptir. Bu açıdan, …

Devamını Oku →

Dalga-Oruç Aruoba

Enis’e — ondan… Buradayım: Uyurum belki bir gün. Belki bitiririm bir gün delik deşik  kozamı dökülüp gitmeden bütün dut yaprakları bir gün bir güç bulur içimde son bir gayretle son salgılarımı gezdirir deliklerimde tırtılım tıkar gediklerimi. O zaman büzülür, dalarım uykuya – eski beni yok edecek yeni beni var edecek: …

Devamını Oku →

Nitelikli Resmin Peşinde Kararlı Bir Yürüyüş-Serkan Azeri

  Bir sanatçıyı duruş olarak kendi kuşağının temsilcileri arasında farklı bir noktaya konumlandıran en önemli özelliklerin başında, üretiminde beslendiği kaynakları kendine özgü bakış açısının ekseninde, bir üsluba dönüştürmesi ve bunun sonucunda ulaştığı çizgide ısrarcı olması gelmektedir.  Soner Çakmak, çıkmış olduğu sanat yolculuğunda en başından beri bu çizgi konusunda kararlı görünüyor. …

Devamını Oku →

Türkiye’de Resim Sanatı- Tekhne Yayınları

“Tarih, Yorum, Eleştiri” Yazarı: Özkan Eroğlu Kitap, 90’lı ve 2000’li yıllarda plastik sanatlar alanında yoğun şekilde yazan bir sanat tarihçi-bağımsız eleştirmenin, Türkiye’deki resim sanatının durumunu samimi bir gerçeklikle geçmişten günümüze ortaya koyma çabasını gözler önüne seriyor. Bu çaba, toplumundaki resim sanatı algısının mutlak evrenselliği sorgulayarak hareket etmesi gerektiğinin de önemini …

Devamını Oku →

Biçemcilik- Sabahattin Şen

Diğer bir adıyla da “üslup” dediğimiz biçem sanatın ana damarlarındandır. Bir bakıma sanat tarihi bu temel üzerinde yol alan sanatçılarla doludur. Temel sanat eğitimi alındığında da her öğrencinin kendi biçemini bularak sanatın içinde olabileceği öğretilir. Çünkü biçemin bir sanatçının duyarlılığının özünü oluşturduğu düşünülür. Bizdeki sanat eğitimi ve öğretiminde bu anlayış …

Devamını Oku →

1930’lu yıllarda Tibet’e bir Seyahat-Meri Tek

  Gizli Tibet Tibet Mucizeleri ve Ölümsüzler –  Theodore Illion Teknolojiyle çevrili, medeniyet, çağdaşlık gibi kavramların iç içe geçtiği; fakat halen belli başlı sorunları aşamayan global dünyanın yıllarca gizemini korumuş bir köşesi Tibet. Halen çok içli dışlı olma niyetinde değiller belki dış dünyayla ancak, en azından fazla bilinmeyen topraklara yaptığı …

Devamını Oku →

Posta Sanatı-Şinasi Güneş

“Bir gün postacı kapımı çaldı. Elinde bir davetiye olduğunu, postacılar gecesine gelip gelemeyeceğimi sordu. Postacı son zamanlarda heyecanlı bir halde kapıdaki posta kutusuna değil de evin kapısına kadar onca katı çıkıp postayı iletiyordu.” Sanatçı Şinasi Güneş, bir deney, dışavurum, işbirliği, iletişim, özgürlük ve eğlence sanatı, yaratıcı olan herkesin katılabileceği uluslararası …

Devamını Oku →

Ali Kazma Zamancı Sergi Görüntüsü

Ali Kazma “zamancı”     30 Ocak–5 Nisan 2015 Küratör: Emre Baykal   ARTER’de 30 Ocak–5 Nisan 2015 tarihleri arasında Ali Kazma’nın “zamancı” adlı sergisi yer alacak.   “zamancı”, Ali Kazma’nın 2005’ten bu yana ürettiği işler arasından seçilmiş ve pek çoğu Türkiye’de ilk kez gösterilecek olan 25 videoyu bir araya …

Devamını Oku →

Sanatın Her şeyi, Öz Suyu: Derin Hislenme

  Elimde bir kitap var; Mephisto’dan aldım. “Sanatta Derin Hislenmenin Felsefesi”. İlk elime geçtiğinden beri elimden bırakamıyorum. Yazarı Özkan Eroğlu; alt yapısını Almanya’da oluşturmuş, deformasyon konusuna bağlı modern ve klasik olgulara bakmış biri. Fakat söz konusu etkilendiğim kitabı bir derin abide. Birçok yönden ruhun, ruhsallığın, analojik boyutun ne demek olduğunu …

Devamını Oku →

Eskişehir Seramik Parkı İle İlgili Değerlendirmeler

  “Seramik Park” projesi ile ilgili değerlendirmelere geçmeden önce proje ile ilgili olarak siz sayın okurlara kısa bir bilgi vermek istiyorum. “Eskişehir Çağdaş Seramik Açık Hava Müzesi” ya da kısa adıyla “Seramik Park” Eskişehir ve çevre illerde oldukça büyük bir öneme sahip olan seramik sektörünün üretim sonrası atıklarının değerlendirilmesiyle gerçekleştirilmiştir. Proje; …

Devamını Oku →

Düşlerimin Rengi Bu- Miro

Dünyaca ünlü Katalan ressam Miro ile atölyesinde Georgcs Raillard tarafından gerçekleştirilen bu Söyleşiler,yalnızca tüm yaşamı boyunca dili ikinci plana atmış olan bir sanatçının Breton’dan Desnos’ya, Picasso’dan Dali’ye kadar birçok sanatçıyla olan anı ve dostluklarını değil, aynı zamanda ve daha önemlisi sanat yapıtının ortaya çıkışındaki o kaotik ve dile getirilemez durumu …

Devamını Oku →

Sanat ve Sanatçılar Üzerine Sigmund Freud-YKY

“Sanat ve Sanatçılar Üzerine”, psikanaliz yöntemiyle bilinçdışı süreçlerin insan davranışlarına ve kişilik oluşumlarına etkisi konusunda getirdiği açıklamalarla, hala gündemde olan Freud’un eserlerinin önemli bir bölümünün bir araya getirildiği “Studienausgabe”nin X. cildinden seçme metinlerden oluşuyor.Bu kitapta Freud’un Michelangelo’nun Musa heykeli üzerine yaptığı inceleme dışında, sanatçı kişilik, yaratıcı düşünce, bir sanat yapıtının …

Devamını Oku →

Güçlü Bir Kurgu Ressamının Yarattığı Görsel Sahneler

Geçmişten günümüze, resim sanatının tarih içerisindeki yolculuğuna şöyle bir göz atacak olursak, özellikle geleneksel ve modern resimde bu sürecin oluşturucusu olan sanatçıların her birinin, zinciri oluşturan halkalardan biri olduğunu söylemek yanlış olmayacaktır. Biçim anlayışlarının ve ifade etme şekillerinin süreç içerisindeki ilerleyişi, sanatçıların kendilerinden önceki sanatçı üretimleriyle bağlantı kurup gözlem ve …

Devamını Oku →

Umut Yalım Şiiri

Alnımdaki bira yarası senin yüzünden Yüzüm senin yüzünden Kendime bir sigara kiraladım Camı araladım kaçaklama içiyorum İçremde hırsızlama hisler var İlkinin Istanbul olduğunu düşünüyorum Saçlarının o tuzlu hâli ikincisi de Hadi bir Vosvos alalım demiştin O ân ve son derece yavaş Eline uçuçböceği konmuştu Konar konmaz da donmuştu Ellerin neden …

Devamını Oku →

Sanatın Güncel Vizyonu

Sanat, bir yaşama biçimidir. Sanatla kurulan bağlar kişinin çevresiyle olan etkileşimini sürdürür veya yıkıcı etkilerde bulunur. Kişilerin tercihleriyle alakalı bu boyut bireysel algılamadan çıkarılıp toplumsal belleği oluşturduğunda sanatın yaşamsal dürtüleri harekete geçirdiği ve bilgi içeriğiyle doldurulduğunda ise  hayata bakışı farklılaştırdığı tartışılmaz bir gerçektir. Sanatın hayatla olan bu iletişimi günümüzün kavrayış …

Devamını Oku →

Feminist Bakış- Jananne Al- Ani

“BIENAL” 13. Istanbul Bienali, doğrudan bir kamusal alan yaratma gayesi ile kamusal alanın toplumsal mücadele açısından gücüne odaklandığını ispat etmek istercesine kapılarını herkese beleşe açmıştı. İki yıllık hazırlık süresi içerisinde Gezi Direnişi ufuk açmış, bienale şekli verilirken sanatın üretildiği yerin toplumsal bağlamından koparılamayacağı fikri galip gelmişti. Bienalin kavramsal çerçevesi böylece …

Devamını Oku →

İon’un Atinalaştırılması ­­ya da Kendini Bilmeyen Özne

   Felsefenin tragedya ile olan ilişkisi bize iktidar ve kök üzerine güçlü önermeler verir. Foucault’nun Euripides’in İon isimli tragedyasında ele aldığı mitos  gücü kullanmak için saklananın  trajik boyutu öznenin köksüzlüğüne ve öznenin tutundurulma çabasının yarattığı sonuçlar hakkında  efsanevi yol çizer.  Foucault 19 January 1983 tarihli  dersinde bir Parrhesia biçimi olarak …

Devamını Oku →

Sanatı Yönetmek

  “Biz bir şeyler yapmaya niyet ettiğimizde  ya yönetiriz ya yönetiliriz. Güç unsuruna iktidarla aşma alışkanlığımızdan ya da teslimiyet kültürüne bağlı olduğumuzdan dolayı böyle bir gerçeklik içindeyiz. Nefret, beslenmeye başladığında ise zaten teslimiyetin yerini şiddet ve yasaklamalar alıyor. Bir kavram güçlü enerjilerle yer değiştiriyor. Sonuçta böyle bir algılama ve yapma …

Devamını Oku →

ENGEL”SİZ” SANAT

   Meslek seçimi yoğun bir öğrenme ve sınav maratonuna dönüşmeden önce hayattaki mutluluğun veya mutsuzluğun nedenlerinden biridir. Aslında şartlanmaların ve kuralların bir seçim yapma durumuna getirdiği bir yol. Siz bu yolda ne kadar dengeliyseniz ve ne istediğinizi biliyorsanız idealler gerçekleşecektir. Sorun ideal olanın kafada gerçekleşen bir düşünce olduğudur. Gerçekler ve …

Devamını Oku →

GÜLE SUAL SORULMAZ

Güle suâl sorulmaz Çünkü bir fenâ eylüllü Kafamda kabarcıklı yağmurlar Gözlerimi fazla zorluyorlar Zaten miyobum Bir de gözlüklerimi sende unutmuşum Kola şişesini gözlerime gerip Öyle bakıyorum sana Ve Senden ne geriye kalıyorsa Kafamda kabarcıklı yağmurlar İçtiğim sigaraya damlıyorlar Oysa Gitanes içince zaten insan Fazla fenâ ağlıyorlar Sâdece bir insan bile …

Devamını Oku →