Sanat-Yorum

Twombly’e İki Farklı Yorum: Utku Varlık ve Ben Luke

24 Nisan’a kadar Centre Pompidou’da sergisi devam edecek olan Cy Twombly kafaları karıştırıyor. 2011’de hayata veda eden  sanatçı,  Ermiş miydi günahkar mı?  The Art Newspaper yerlere göklere koyamazken Utku Varlık farklı düşünüyor. Siz karar verin… CY TWOMBLY / ANLAYANLARA BEN BİR ŞEY ANLAMADIM AMA, GALİBA ÇOK BÜYÜK BİR RESSAM BU …

Devamını Oku →
Ahmet ÖzbekSanat-Yorum

Köprüüstü Aşıkları ile İnsanlığa Dair

“Fransız Devrimi’nin 200. yıl kutlamaları için restore edilmeye başlanan Paris’in en eski köprüsü olan Pont-Neuf, sokağa düşmüş alkolik bir eski sirk cambazı Alex, Başarısız bir ilişkinin ardından çektiği üzüntünün giderek körleştirdiği güzel ressam Michèle ve yaşlı eski bir müze bekçisini buluşturur. Bu durum bir bakıma yetenekli insanların içinde bilmeden var …

Devamını Oku →
Sanat-Yorum

21. Yüzyılda Bir Sanat Kitabının İçinden Geçmek-Evrim Sekmen

 Sanat düşüncesi 60’lı  yıllardaki özgürlük hareketleriyle Duchamp sonrası bir dönemde önemli bir değişim geçirdi. Metinsellik ve felsefeyle bağ kurma; ilişkisellik imgenin yolculuğunda etkili bir duraktı. Sanatın nesneleşmesi ve farklı disiplinlerle hayatı yorumlaması sanatın siyasetinde bize yeni bir dramaturji yarattı. Sanat hayatla kültür endüstrileriyle kaynaştı ve naif, belirsiz bir imgeleme metoduyla …

Devamını Oku →
Evrim SekmenSanat-Yorum

Coğrafi Kaderin Sanatta Yön Tayini-Evrim Sekmen

Sanata tek taraflı Batı bakışının değişmeye başlamasıyla çok yönlü postmodern okumalar kimlik ve kültür anlamında yeni bakış açıları sağlamıştır. Batı merkezli aklı, temel alan sanat eleştirileri doğu felsefesiyle harmanlanıp  Batı’nın dikte ettiği grameri yeni baştan hayat ve sanatla ilgili konulara taşımıştır. Doğunun yüzyıllardan beri devam eden gelenekçi yapısı küresel kapsamla …

Devamını Oku →
Evrim SekmenSanat-Yorum

Çağdaş Sanatın Pop Travması-Evrim Sekmen

 Javier Panera’nın küratörlüğünde hazırlanan Pera Müzesi’nde “Bu bir aşk şarkısı değil” sergisi pop müzikle çağdaş sanat arasındaki sıkı bağları video gerçekliğinde görselleştirmesinin arka planındaki bütün sanatsal retoriği kendine şiar ediniyor. Sergi, 7 Şubat 2016 tarihine kadar gezilebilir.   Müzik, popüler kültürde çağdaş sanatın kavramsal ilkeleriyle hareket edip daha profesyonel ve etkili …

Devamını Oku →
Sanat-YorumTufan Erbarıştıran

Dilşad Akçayöz’ün Heykelleri Üzerine…Tufan Erbarıştıran

Heykel sanatı genelde “Antikite” ve dinsel motifli bir temele dayanır. Bireyin yaşadığı coğrafyanın gelenekleri, inançları, yaşam biçimi, kişisel kültür düzeyi, sosyal-politik olaylar onu kendi yörüngesine alır ve orada biçimlendirir. Sanatçı bu geniş çerçevede kendini geliştirir, ürünlerine duygularını da katarak, bu kez daha farklı biçimler/motifler arayışına başlar. Bireyin özündeki “Arketipler” ve …

Devamını Oku →
Evrim SekmenSanat-Yorum

Dante Alighieri’nin Dönüşümlü Figürleri-Evrim Sekmen

Resim ile edebiyat ilişkisi 19. yy’da  salonlarda edebiyatçılar ve ressamların bir arada yaşadığı seçkin  ortamlarda birbirini besleyen ve destekleyen bir yapı gösterir. Edebiyat kelimelerle resim yaparken resimde öykücü anlatımıyla edebi referanslardan payını alır. Ressamların fırçaları Romantizm akımının doruğunda edebi eserlerden etkilenmiş, hayat ve onun büyülü görüntüsü tuvallerde yansımasını bulmuştur. Edebiyat …

Devamını Oku →
Sanat-YorumTufan Erbarıştıran

Özer Aktaş’ın Heykellerinde Estetik ve Biçim Üzerine-Tufan Erbarıştıran

Heykel, üç boyutlu bir form ile yapılır. Görsel anlamda sergilenebilmesi için bir boşluğa gereksinim vardır. O sözünü ettiğimiz boşluk ile izleyen (dönüt) arasında belirli bir bağ oluşur. İzleyen (dönüt) karşısındaki heykeli incelerken, kişisel bakış açısı ve kültür düzeyi belirleyici olacaktır. Heykelin yansıttığı “değer” tanımı, heykelin biçimi, yarattığı atmosfer ve diğer …

Devamını Oku →
Sanat-YorumTufan Erbarıştıran

Claude Monet’nin “Saman Balyaları” ile Hermann Hesse’nin “Sidharta’sı” Arasındaki Benzerlik

Claude Monet’in ünlü “Saman Balyaları” adlı resmi üzerine birçok yazı yazılmıştır. Soyut resmin ilk örneklerinden olması, özellikle Vasily Kandinsky’nin bu resim üzerine hayranlığını dile getirmesi dikkat çekicidir. Basit, yalın, nesnel gerçekliğin dışında bir soyutlama ile yapılan bu resim, V. Kandinsky’nin soyut resim üzerine düşünmesine neden olmuştur. V. Kandinsky bu resimle …

Devamını Oku →
Sanat-Yorum

Server Demirtaş ile “Evvel Zaman Makinesi” Üzerine-Hazal Gençay

Server Demirtaş, ‘’Evvel Zaman Makinesi’’ isimli sergisinde izleyici ile kontakt kurmak için farklı duyu ve duyguları bir arada kullanıyor. Aslında 30 yıla yakın üretimini gerçekleştirdiği ve günümüzde Kinetik Sanat akımına dahil olan hareketli heykelleri ile insani duyguları aktarıyor; düşüncelere dalan yalnız bir kadın, birbirleriyle sohbet eden iki figür, can sıkıntısıyla …

Devamını Oku →
Evrim SekmenSanat-Yorum

Tuzlusu’da Sanat Sızıntısı -Evrim Sekmen

 Tarihinin ardışıklığı ve sürekliliği  kendini tekrar eden boyutu ile  yazınsal bir kurgudan ibaret olması modernitenin kahramanlık ve anlatı geleneğinden gelen bir edimin sonucudur. Yazılan bir tarih tarafından yaratılmıştık.  Aydınlamanın ardından, yazma edimi ve kaydetme Batı’nın egemen ideolojisinin tahakküm kılındığı bir alan yarattı. Batı, dünyayı yönetmeye  koşullu başat bir role soyundu. …

Devamını Oku →
Sanat-Yorum

Sanatçı Gözüyle Oyuna Bakmak-Ceylan Dökmen

 Hayatın günlük koşullarının getirdikleri,rastlantısal çerçevelerde bir çok deneyime neden olur. Hayat ve sanat bu deneyimler nedeniyle birbirine karışmış gibidir. Bunun dışında sanat,  inşa amacıyla  bazı deneyimleri yaşamayıı arzu eder ve bunu rastlantısallığın doğasına bırakmaz. Kimi deneyimleri karşılayabilmek için bazı uygulamalarda bulunur.Bu uygulamalarda güdüsel itkilerin ve zihinsel gelişiminin içiçe geçtiği süreçlerdir.Bu …

Devamını Oku →
Evrim SekmenSanat-Yorum

Sanat ve Siyasete Dair Fragmanlar-Evrim Sekmen

“Siyasetin sonu geldi” kehanetleri kapitalizmin mutluluk reçeteleri sonucunda siyasete ihtiyaç duyulmayacağının işareti olarak yorumlanabilir. Yüzyılın gidişatı ve sanatın düşünsel pratikleri siyasetle hemhal olmanın bu çağı düşünürken gerekli bir başlangıç noktası olduğundan hemfikirler. Konunun bir sonla çözülemeyeceği aşikar !   Tarihsel Bakış  Her son edebiyatına karşı tarihsel bir bakışla cevap vermek …

Devamını Oku →
Doğukan ÖztürkoğluSanat-Yorum

Yitirilmiş Öznelliğin İzinde-Doğukan Öztürkoğlu

 Gerçeklikle bilinmez arasında yitirilmiş anlamın izlerini takip eden bir felsefe en önce şaşırmanın getirdiği zihin ferahlığıyla kendini anlamlı kılıp, değerini ortaya koyabilir. Kategorilere yerleştirilmiş hayatlarımız sorgulamanın öncelikli şartı olan şaşkınlığı imkansız kılıp, bizi renksiz bir yaşamın sıradanlıklarına hapsetmekteyken anlamın peşinde olmak önceliğini kaybediyor. Hakikat artık Çin’den ithal edilebilecek bir meta …

Devamını Oku →
Evrim SekmenSanat-Yorum

Mitolojilerin Gelecek Vaadi -Evrim Sekmen

Mardin Bienali “Mitolojiler” temasıyla 15 Haziran’a kadar Mardin’in tarihi mekanlarında bağlamını kurmaya çalışıyor. Bienal konusunun dünyada  Venedik Bienali gibi büyük organizasyonlarda bir iş modeli gibi yürütülen küresel bir sistemin aracı olduğu  kabul ediliyor. Elbette Mardin Bienali ile Venedik Bienalini kıyaslamayacağız. Mardin Bienali  bulunduğu konum ve taşıdığı özellikler anlamında sanatın toplumla …

Devamını Oku →
Evrim SekmenSanat-Yorum

Trajik Olanın Mekansal İnşası-Evrim Sekmen

Müzelerin genişleyen tanımları ve bir kompleks şeklinde yönetilmeleri nedeniyle  aslında konuya müzelerden mi yoksa insanların anlatılarından mı başlanması gerektiği konusu muğlak bir özellik taşımaya başladı. Dağınık nadire kabinelerinin sistemli bir müzeoloji içine alınmasından bugüne yeni okumalar ve kavramların alt üst edilişi bu sınıflandırmanın dışına çıkılmasını müzecinin hem bir sanatçı hem …

Devamını Oku →
Sanat-Yorum

Ortadoğu Çağdaş Sanatçılarının Diyalog Girişimleri-Özgen Yıldırım

Diyalog kavramını, insanlar ve onların sahip olduğu her türlü kültür ve inanç sistemleri arasında ortak bir zeminde uzlaşmada bulunma girişimi olarak tanımlayabiliriz. Özelde kültürler arası, genelde medeniyetler arası diyalog kavramına son dönemlerdeki aşırı vurgu, aslında, 20. yy da şiddetli bir şekilde başlayan ve 21. yy’ın ilk on yılında da işlevini …

Devamını Oku →
Sanat-Yorum

Bir Savaş Nasıl Hatırlanma(ma)lıdır ?-Altan Yörük

     Anthony D. Smith, Ulusların Etnik Kökeni adlı eserinde zamanı geldiğinde ulusu biçimlendirmek, sınırlarını ortaya koymak ve kaderinin haritasını çıkarmak için sıklıkla kurgusal soykütüklerine ve mitlere dayanarak kahramanlar için anıtlar diktiğimizden bahsetmektedir. Verdiği örneklere bakılırsa Hermann ve Keruskları, Arthur ve Şövalyeleri, Oğuz Kağan ve Aşireti, Yahuda Arslanı ve Amhara, …

Devamını Oku →
Sanat-Yorum

İyi, Güzel ve Ölüm-Dolunay May

    –          Sevgi güzel şeylerin sevgisidir. Biri çıkıp da sorarsa: Güzel şeyleri seven neyi sever? –          Onları elde etmeyi dedim. –          Güzel şeyleri elde etti mi, ne olur? –          Bu soruya ne cevap vereceğimi pek bilmiyorum dedim. Bu konuşma, Platon’un Symposion (1) diyalogunda, Sokrates ile bilge (Sofos) Diotima arasında …

Devamını Oku →
Sanat-Yorum

Sanatta Mobbing-Dolunay May

“Böylesi düşüncelerin ilk zamanlar aşırı bir sapkınlık sayılması insanı şaşırtmıyor”  diye başlayan metinde, Gombrich’in(1) konu ettiği düşünceler, ne bir dinsel topluluğa ne de toplumun temel taşlarını sarsacak gizli bir örgüte aittir. Sonraları İzlenimciler diye anılacak olan bir grup ressamın uygulamaya koydukları yeni biçim tekniğine, dönemin sanat çevrelerinin değerlendirmeleri neticesidir, sapkınlık …

Devamını Oku →
Sanat-Yorum

Sorun “İmgelerin İhaneti” mi?-Zafer Güngen

  Baudelaire ya da Benjamin edasıyla; fotoğrafın yalnız portreye sahip olmakla kalmayıp, aynı zamanda görülebilen gerçekliğe ait her şeyi kendine konu edinmiş, bunların resmini tespit etmeye ve çoğaltmaya başlamış bulunduğu arkaik bir dönemden bahsetmeyeceğim. Dijital imge, dış dünyayı resmin hiç ulaşamadığı bir nesnellikte betimleyerek, yeniden manipüle edebilecek durumdadır. Hani şu …

Devamını Oku →
Evrim SekmenSanat-Yorum

Sanat Yazınının Çağdaşlık Sorunları

Çağdaş sanat tanımlamaları, kendi içerisinde eleştiriye açık bir yorumlama edimi gerektirir. Çağdaş sanatın eleştirel boyutu sanatın kapitalist düzen içinde algılanmaktan kurtulamayıp sanat ortamında yaşanılan spekülatif değerler ile çatışmalar silsilesine dönüşmüştür. Kültürel sermaye tanımıyla Bourdieu sanatın metalaşması üzerine yaptığı tezlerle bu durumun önceden gözlemlerken bu günün sanat teorisyenlerini etkileyen referanslar sundu. …

Devamını Oku →
Evrim SekmenSanat-YorumUncategorized

Sanatın Güncel Vizyonu

Sanat, bir yaşama biçimidir. Sanatla kurulan bağlar kişinin çevresiyle olan etkileşimini sürdürür veya yıkıcı etkilerde bulunur. Kişilerin tercihleriyle alakalı bu boyut bireysel algılamadan çıkarılıp toplumsal belleği oluşturduğunda sanatın yaşamsal dürtüleri harekete geçirdiği ve bilgi içeriğiyle doldurulduğunda ise  hayata bakışı farklılaştırdığı tartışılmaz bir gerçektir. Sanatın hayatla olan bu iletişimi günümüzün kavrayış …

Devamını Oku →
Sanat-Yorum

Kent Zaman Postmodern İlişki

Mekan ve Zamanın nasıl bir etkileşim halinde olduğunu, birlikte gelişimlerini ve birbirlerini nasıl forma soktuklarını anlayabilmek ve bunları çözümleyebilmek sanatın genel kaygılarındandır. İlerlemenin genel etkisinin bilinmez olana doğru bitmek tükenmek bilmeyen biçimde kulaç atma gibi göründüğü bir dünyada, zaman ve mekan kavramının insana güven duygusu verdiğini ve bir o kadar …

Devamını Oku →