Sanat-Yorum

Sokrates ve Türkiye-Tufan Erbarıştıran

Sokrates ülkemize gelseydi neler söylerdi bilemeyiz. Ancak şu bir gerçek ki eleştirinin ve muhalefetin olmadığı hiçbir toplum başarıyı yakalayamamıştır. AKP benmerkezci anlayıştan kurtulmadığı sürece, muhalefet partilerine ve aydınlara büyük bir görev düşüyor. Sokrates’in ironi katarak yaptığı eleştirel düşünceyi toplumun geneline yaymak gerekiyor. AKP iktidarı, Saray’dan gelen talimatlarla, ülkeyi geleceğe taşıyamaz. …

Devamını Oku →
Sanat-Yorum

“Hayal Et”

Nilgün Yüksel’in, küratörlüğünü yaptığı Tülin Kaynak’ın “Hayal Et” sergisiyle ilgili yaptığı görüşmelerden derlediği röportajı sunuyoruz. Sanatçıları takip ederken, onları kendilerinden dinlemenin, sanatçı söyleşileri okumanın mesleki açıdan beni zenginleştirdiğini düşünmüşümdür hep. Çünkü, bazen bir cümle, esere, eserlere bakışı değiştirir. Bir süredir takip ettiğim sanatçılardan Tülin Kaynak. Soyut üzerinden temellendirdiği çalışmaları, eserlerine …

Devamını Oku →
Sanat-Yorum

Kent Üzerine Düşünceler…Evrim Sekmen

Zamanın geçiciliğinde kalıcı ve yerleşik olana kavuşma isteği, belki de hiçbir zaman gerçekleşemeyecek bir hayaldir. Zamanın durmayan serüveninde bu geldiğimiz nokta her şeyin hesapsızca tüketildiği ve her gün  yeniden başka olaylara  hazırlanıldığı “bir varmış bir yokmuş” hikayesi.   Geçmişle gelecek arasındaki mesafenin daraldığı günümüzde  kent ve bellek yaşadığımız  ve yaşayamadığımız her …

Devamını Oku →
Sanat-Yorum

Masum Çizgiler-Bir Kısa Film-Sonsuz Bir Öykü-İmren Tüzün

  MASUM ÇİZGİLER Çocukluğumun geçtiği Demre, antik çağdaki adıyla Myra, dünya uygarlığında önemli izler bırakmıştır. Demokrasinin ilk adımları burada kurulan Likya İmparatorluğu’nca atılmıştır. Yapılan son araştırmalar ilk İnsan Hakları Bildirgesi’nin de Likyalılar tarafından hazırlandığını kanıtlamış durumda artık. Sadece bu gelişmeler değil Likya’yı önemli kılan; dünya çocuklarının koruyucusu yaşlı Santa Nicalous …

Devamını Oku →
Sanat-Yorum

8.Türkiye Yayıncılık Kurultayı’ndan İzlenimler-İmren Tüzün

Kitapla tanışmam, 1970’li yılların ilk başında Sabahattin Ali’nin “Kuyucaklı Yusuf” romanıyla olmuştu. O zamanlar bir kitabın nasıl yayımlandığı, künyesi ve bize nasıl ulaştığı konusunda bilgi sahibi değildim bir öğrenci olarak. Lise yıllarımda, Yurdagül Gençler’in kitaplığında dünya klasikleriyle karşılaşmam okuma sevgimin oluşmasında önemli bir etmendir. Ancak, yayıncılık konusu hala ilgi alanım …

Devamını Oku →
Evrim SekmenSanat-Yorum

Ali Dirier Heykelleri ve Yaşamı

Ali Dirier ,  kentin kaosundan ve yaşamın getirdiği deneyimden  kendine ve heykele  yer açmak için  şu anda Denizli’de Kömürcüoğlu Vakfı adına  heykele dair varlık yaratan ve öğrencileri olan bir heykel sanatçısının hikayesi, sanatın bazen nerede olduğunu bulamayan kişiler için iyi bir yön göstergesi.       E.S:  Heykele nasıl başladınız?  Heykel …

Devamını Oku →
Evrim SekmenSanat-Yorum

John Heartfield ve Politik Fotomontajları

Sanatın siyasetin dilinden konuştuğu gündeme dair, eleştirinin çıkış noktasını, dünya savaşları sırasındaki politik ortam oluşturur. Sanatın pratik anlamda hayatı dönüştürmeye yönelik mücadelenin içinde yer almasıyla sanat, hayatın içerisinde politik bir sorumluluğun doğrudan yaratıcısı olmuştur.  Savaşların yüzyılında kötülük kavramının salt ahlaki bir yan içermediği yanı sıra insani ve bilinmeyen  tarafı yaşamdaki …

Devamını Oku →
Sanat-Yorum

Heykel Ustalarıyla Sanatın Anlamı Üzerine-Hasan Çelikkol

Hasan Çelikkol – Büşra Kaya   Bu yıl 8 cisi yapılan NKVakfı Uluslararası Taş Heykel Kolonisine 5 farklı ülkeden 6 heykeltıraş katıldı. Agnessa Petrova – Bulgaristan, Alessio Ranaldi – İtalya, Juan Carlos Bejarano – Arjantin, Kamen Tanev – Bulgaristan, Olena Dodatko – Ukrayna, Qian Shiua – Çin, Wu Ming Sheng …

Devamını Oku →
Sanat-Yorum

Sanatın Öznesi Sanatçı-Nilgün Yüksel ile

Her insanın kendi varlığıyla karşılaştığı bir yer vardır. Bu karşılaşmalarda gerçekleşen bütünsellik bazı insanların yaşamında uzun yıllar sürer, kiminde ise eksik ve yarım kalır. Hayata, dünyaya, evrene ve insanın anlam arayışına dair sorguların dönüşebildiği en iyi yer olan sanat, felsefe, psikoloji üçlüsü ruhsal yapımızın önemli besin kaynağıdır.  Bu besin kaynaklarını uzun …

Devamını Oku →
Gülgün BaşarırModern SanatSanat-Yorum

Saba Makamında Mevcudiyetin Tezahürü- Gülgün Başarır

“Ve her şey yazıldığı gibi olursa, yedi kişi için öleceksin. Bir, beşiği sallanıp emzirilen, bir, diri genç bir memeyi kavrayan, bir, boş tabakları fırlatıp atan, bir, kazansın diye yoksula omuz veren, bir, yıkılıncaya dek çalışan, bir, sadece durup aya  bakan kişi için, Dünya mezar taşın olacak: sen kendin yedinci olmaya …

Devamını Oku →
Modern SanatSanat-Yorum

Piyasa Düzeninde Sanatın Muhalif Gücü-Ayşe Nahide Yılmaz

1980 Sonrası Türkiye’de Sanat ve Siyaset Genelde piyasa sadece ‘iktisadî bir öğe’ sanılır ve bu kısmen doğrudur. Ancak bu iktisadî faktör özünde siyaset, güvenlik ve kültürle, hatta dinle iç içe geçmiştir. Piyasayı ele geçirenler, işlerini yürütebilmek için siyasete, dine ve kültüre kaynak aktararak bu alanları denetim altına almaya özen gösterirler. …

Devamını Oku →
Evrim SekmenSanat-Yorum

Kültürel Hayatın Psikanalizine Dair Bir Taslak-Evrim Sekmen

  Kokainoman, eroinoman, nikotinoman, megaloman filan var ya Hacı Baba, elli beş yaşında bir radyomanım. Yani illetimiz radyomani. İnsanların seslerini dinliyorum. Dünyanın dört bucağından bana sesleniyorlar. Onlarla alâkamız uzaktan, yaptıkları işler umrumda değil. Bunları nasıl anlattıklarına meraklıyım. Şarkılarını da seviyorum doğrusu. Hangi dilde, hangi usulde olursa olsun. Yeryüzünün bütün şarkılarını…” …

Devamını Oku →
Sanat-Yorum

İki Düşünsel Durum Üzerine…- Ferhat Özdemir

I Renklere yalın bir biçimde bakıldığında, sonsuz görülebilecektir. Renklere toplum ve benlik olarak bakacak olursak; benlik, renkler gibi hep yalın bir biçimdedir. Kendini çevreleyen hallerden sıyrılmışlar, kendilerine özgü bir duruşa ve ruha sahiptirler. Siyahın varlığını kanıtlamak isteyen beyaz gibi. Ya da tam tersi. Gerçek benliğe sahip kişilerin düşüncelerini “renkler” olarak …

Devamını Oku →
Gülgün BaşarırSanat-Yorum

Hayri Esmer’in Resme ve Kendi Resmine Dair Düşünceleri

Hayri Esmer’in Kazım Türker Sanat Galerisi’nde gerçekleşen “Boşluk ve Sınır” sergisiyle ilgili Gülgün Başarır’ın Hayri Esmer ile yaptığı röportajı yayınlıyoruz. Gülgün Başarır :- Dokuz Eylül Üniversitesi’ne  Kazım Türker  tarafından kazandırılan  Kazım Türker Sanat Galerisi’inde  bir sergi açtınız. Galeriyi biraz anlatabilir misiniz? Hayri Esmer :- Ortalama beklenti ve standartların üstünde, bir üniversite içinde olabilecek en profesyonel yaklaşımla …

Devamını Oku →
Sanat-Yorum

Hiper Yaşamlar-Ümit Yılmaz

   Temsil nesnesi olmaktan çıkıp bir hipergerçekliğe dönüşmüş olan “yeni nesne” bir şeyi temsil etmek yerine kendisini bize sunmaktadır.  Bu  temsil nesnesi olmaktan çıkıp hipergerçekliğe dönüşmüş olan yeni, temsil gücünü yitirmiş “kendisini” bize sunmaya başlamıştır. Nesne, temsil gücünü yitirdiği zamanda ise  o da artık bir özne gibi davranacak ve öznenin …

Devamını Oku →
Sanat-Yorum

15. Bienalin Ardından-Gülgün Başarır

İYİ BİR KOMŞU Her yüreğin rahat etmek için çekildiği bir köşesi vardır. Halil Cibran   Bir bienali daha geride bıraktık. Bu bienal “ İYİ BİR KOMŞU”  üst başlığı ile  komşuluk kavramını tartışmaya açtı.  Bienal’in küratörleri  Elmgreen & Dragset onlarca soru ile bu kavramı sorgulamamızı ve kendi iyi komşu tanımımızı ortaya çıkarmaya …

Devamını Oku →
Gülgün BaşarırSanat-Yorum

CANAN’ın Kaf Dağı Hikayeleri-Gülgün Başarır

“Her ne istiyorsan kendinde ara Senin içinde bir can var, o canı ara Senin doğanın içinde hazine var, o hazineyi ara Eğer yürüyen dervişi arıyorsan Onu senden dışarıda değil, kendi nefsinde ara…” Mevlana Celalettin Rumi Tarihin uzak geçmişinde yaratılan  mitolojiler, dünyayı ve insanı  tanımaya yönelik düşsel hikayelerdir.  Bu hikayeler  kıssadan …

Devamını Oku →
Eda ÇığırlıSanat-Yorum

Çağdas Sanat Ortamında Küratör olmak-Eda Çığırlı

Sanat ortamı, bir toplumun en hareketli, marjinal, dikkat çekici ve merak edilen alanıdır. Sanat ortamı doğalında bir gizeme sahip olduğu için kendisini dışarıya oldukça puslu yansıtır. Toplumun sanat ortamına her zaman açık bir merakı vardır. Aslında sanat bütün sırrını toplumun kendisinden alır ve toplumun da kendi içindekine olan merakını, gizemini …

Devamını Oku →
Sanat ve EleştiriSanat-Yorum

Alexander Davidov’un Heykelleri Hakkında Öznel Bir Değerlendirme-Tufan Erbarıştıran

Bulgar sanatçı Alexander Davidov 18 Şubat 1987’de Sofya’da doğdu. Orada iyi bir eğitim aldı. Genç yaşta başladığı heykel çalışmalarını soyut bir anlayışla sürdürüyor. Heykel sanatında malzemeyi bilinçli kullanmak, onu tasarımsal bir boyuta ve biçime çevirmek son derece önemlidir. Yonttuğunuz maddeyi zihninizde oluşturduğunuz ya da bir kâğıda desen olarak çizdiğiniz biçime …

Devamını Oku →
Gülgün BaşarırSanat-Yorum

Sarkis’ten Belleğe Dair Bir Sarı Nokta-Gülgün Başarır

  Daha yeşil değil miydi mavi kitabını yazarken Ruben Dario? Erguvani değil miydi  Rimbaud ve Gongara vişneçürüğü? Üç renkli değil miydi Victor Hugo  ve ben kendim sarı çizgili Pablo Neruda -Sorular Kitabı-Broy yayınları Boğazkesen Caddesi’nde  iki ay önce açılan Riverrun binasının bodrum katında  güncel sanat için oluşturulan sanat mekanında, Sarkis, …

Devamını Oku →
Evrim SekmenSanat-Yorum

Bienalin Düşünme Biçimleri-Evrim Sekmen

  ya da Bienalin Müzeolojik Kurgusu    “Kavramsal sanat, 1960’larda ortaya çıkarak eski sanat yapma biçimlerini ve sanatsal kavrayışı tersyüz etmiştir” dediğimizde aslında modernin içinde yol almaya başlamışız demektir. Bu yol üzerinden güncel sanat pratiklerini ele almaya çalışacağız.   Postmodern sanatın Sol Lewitt’in  anlamı ifade etmek için bir sanat nesnesine ihtiyacı olmadığı …

Devamını Oku →
Gülgün BaşarırSanat-Yorum

Görme Biçimleri-Gülgün Başarır

“Şu da var ki imge sanat yapıtında  verildiği zaman insanların ona bakışı sanat konusunda edindikleri varsayımlar dizisinin etkisinden kurtulamaz. Bu varsayımlar şunlarla ilgilidir. Güzellik, gerek, deha, uygarlık biçim toplumsal konum, beğeni vb. Bu varsayımların çoğu bugünkü durumuyla artık dünyaya uymuyor. ( Bugünkü durumuyla dünya salt bir nesnel  gerçeklik değildir; buna …

Devamını Oku →
Evrim SekmenSanat-Yorum

Duyulamayacak Kadar Gürültülü-Evrim Sekmen

Jake ve Dinos Chapman kardeşlerin  Arter’deki “Anlamsız-lık Aleminde” sergisi felsefi içeriklerle yüklü sanata ve hayata dair tüm umutların safsataya dönüştüğü bir yok-ülke inşa ediyor. Temsilin yok olduğu bir sanat topografyasında hayvanlarla, ucubelerle örülü tersine bir coğrafyada yitirilen geçmişle, beklenen geleceğin arasında zamanı durduruyor. Bu ara zamanda  “dünyanın çivisi nasıl çıkmış” …

Devamını Oku →
Celal BinzetSanat-Yorum

Güncel Yapılanma ve Sorunlar- A.Celal Binzet

  Gündemden hiç eksilmeyen konulardan birisi sanatçı ile içinde yaşadığı toplumun ilişkisidir. Öyle dışarıdan göründüğü gibi yalın bir yönü de yok bunun. Sorunu irdelerken, bizleri bekleyen bilinmezin çokluğu karşısında sürprizlerle karşılaşmamak elde değil. Kültürel yapılanmadan sanatsal endişelere, oradan da politik seçeneklere değin bir yığın sorgulama o gündemin konuları arasında görülür. …

Devamını Oku →
İpek YeginsüSanat-Yorum

İyi Bir Sanat Koleksiyonunun Yapı Taşları: Akıl, Duygu, Kararlılık-İpek Yeğinsü

2000’li yıllarda ülkemizde çağdaş sanata duyulan ilginin giderek arttığına tanık olduk. İstanbul’u dünyanın dört bir yanından gelen sanatseverler için cazibe merkezi durumuna getiren müzelere, galerilere, bienallere, fuarlara ve sanat merkezlerine her geçen gün yenileri eklendi. Bu girişimlerin birçoğunun temelinde son yirmi yılda büyük bir ivmeyle ve ciddi yatırımlarla oluşturulan kişisel …

Devamını Oku →