Anlamak… Anlamak… Anlamak…

Özkan Eroğlu Epeyce bir zamandır İngiliz resim sanatçısı Francis Bacon üzerine yazdığım bir kitabın metinleri üzerinde çalışıyorum. Tabi bu çalışmalar sırasında insanın zihninden birçok konu geçiyor. En başta da Türkiye’de söz konusu alandaki durumumuz; resim sanatımız henüz öyle derin Bacon kalibresinde bir sanatçıyı çıkartamamış, durum oldukça düşündürücü. Aynı zamanda üç …

Devamını Oku →

Bir Ülke ve Sanat-Özkan Eroğlu

Bir ülkede uluslararası sanat örneklerinin bulunduğu güçlü koleksiyonlar ne zaman oluşur; işte o ülke resim ve heykel sanatlarında ancak o zaman kalkınır. Bu çok önemli bir konudur. Ulusal biriktirmelerle uluslararası anlamda bir yerlere gelmek olanaksızdır. Burjuva kültürü gerekir uluslararası koleksiyonlar için. Yaşamın sadece maddi değer ve güzelliklerden oluşmadığını bilen, manevi …

Devamını Oku →

Sanatçının Yolu-Özkan Eroğlu

Amerikalı bir yazar Julia Cameron. Kitabının ismi ise “Der Weg des Künstlers” (Sanatçının Yolu). Kitap birkaç gündür elimde ve nihayet bitirdim. Ülkemde kendine sanatçı, sanat eğitimcisi, vb diyen herkes bu kitabı okusa keşke. Çünkü bizim gibi toplumsallaşamayan ve bir yığın olarak kalmış ülkelerde gencinden yaşlısına, kendisine sanatçı ve sanat eğitimcisi …

Devamını Oku →

Bir Müze Eleştirisi-Özkan Eroğlu

TEKHNE YAYINLARI’ndan yeni bir kitap: “BİR MÜZE ELEŞTİRİSİ” Yazar: Özkan Eroğlu Ülkemizde ortalama 150 yıldır Batı tarzı resim sanatı yapılmaya çalışılıyor. Ve bu resim sanatından elimizde kalan en nitelikli biriktirmenin de İstanbul Resim ve Heykel Müzesi Koleksiyonu’nda bulunması gerekiyor. Fakat öyle mi? İşte sorunun cevabını bu kitap ele alıyor, değerlendiriyor …

Devamını Oku →

Aynı yolun yolcusu oldular yazık ki…Özkan Eroğlu

Oysa bağımsızlık andı içmeleri gerekmiyor muydu?.. İki alan; sanat eleştirisi ve küratörlük üzerine bazı düşüncelerimi yazmak istememin en temel nedeni, her iki eylemin de sonunun birbirine benzediği için: İkinci Dünya Savaşı’nın ardından, henüz önemli bir alan olan “Sanat Eleştirisi”ni adım adım kapital satın almaya ve etkisiz hale getirmeye başladı. Daha …

Devamını Oku →

Size Bir Onarımın Özetini Yapayım…

Narmanlı Han onarımı gündeme düştü. Mimarlık, resim ve heykel ile beraber bir bütün olarak görsel sanatlar içinde bir grubu oluştururlar. Önce söz konusu üç alandan biriyle ilgilenen kimsenin, diğer ikisini de hem tarih, hem de felsefe anlamında çok iyi bilmesi gerekir. Buna Sinan Genim de dahil. Bir kere yapılan onarım, …

Devamını Oku →

Bir Picasso Eleştirisi-Özkan Eroğlu

Picasso, sanatla ilgilenen herkese örnek gösterilir neredeyse; özellikle de bütün dünya milletlerinin başta ressamlarına, heykeltıraşlarına, mimarlarına, alternatif sanat ile uğraşanlarına. Türkiye’de de durum farksız değildir, bu İspanyol sanatçı yere göğe sığdırılamaz. Bu durumun, sanatın derinine nüfus edememiş; sığ bir sanat ilgilisi ve izleyicisi çevreyle bağlantısı olduğunu düşünmüşümdür hep. Picasso üzerine, …

Devamını Oku →

Doğa/ Die Natur/Özkan Eroğlu

Hasan Âli Yücel’e…  Wassily Kandinsky ve ona bağlı sanat ile tinsellik ilişkili çalışmalar yaptığımı biliyorsunuz. Şimdi de aşağıda, söz konusu tipte çalışmaları kuvvetlendireceğine inanç duyduğum bir başka çalışmayı da buradan siz okurlarımla paylaşmak istiyorum: 1782 yılında Tiefurter Dergisi’nin 32. sayısında yazar ismi olmadan “Die Natur” (Doğa) isimli bir yazı yayınlanmıştır. …

Devamını Oku →

İlerici-Gerici Sanat Meselesi-Özkan Eroğlu

Resim sanatı üzerinden söyleyecek olursak, resim kendini ilk belli etmesi açısından biçimlerle ileri sürer, o nedenle de ilk elden bize sunulan böyle bir sanat türünü, biçim dili-üslubu üzerinden değerlendirmemiz gerekiyor. Buna ilk ayrıştırma aşaması denebilir. Bu ilk ayrıştırmayı ancak resim sanatı tarihine, o tarih içindeki yapıt yapılarına, o yapıt yapılarında …

Devamını Oku →

Duyuru..!

Ülkemizde yazık ki dışımızda eleştiri yapanın halen olmadığını ve gerçekten eleştiri alıp, yönünü bulmak isteyenlerin veya bir yön bulduklarını, fakat ne durumda olup olmadıklarını merak edenlerin çaresizliğini sosyal medyada izleyip gördükçe, her daim bir meseleyi uzaktan izlemek yerine, elini taşın altına koymayı benimseyen biri olarak, eğer gereken katılım sağlanırsa, aşağıdaki …

Devamını Oku →

Alexander Davidov’un Heykelleri Hakkında Öznel Bir Değerlendirme-Tufan Erbarıştıran

Bulgar sanatçı Alexander Davidov 18 Şubat 1987’de Sofya’da doğdu. Orada iyi bir eğitim aldı. Genç yaşta başladığı heykel çalışmalarını soyut bir anlayışla sürdürüyor. Heykel sanatında malzemeyi bilinçli kullanmak, onu tasarımsal bir boyuta ve biçime çevirmek son derece önemlidir. Yonttuğunuz maddeyi zihninizde oluşturduğunuz ya da bir kâğıda desen olarak çizdiğiniz biçime …

Devamını Oku →

Necmi Sönmez ile Selim Turan Sergisi Üzerine

                       Selim Turan , Sakıp Sabancı Müzesi , Tez, Antitez, Sentez  Sergisi Selim Turan, Tez, Antitez, Sentez başlığıyla Sabancı Müzesi’nde gerçekleşen serginin küratörü Necmi Sönmez ile Selim Turan ve sanat odaklı bir röportaj gerçekleştirdik.  – 1945- 1960’lı yılları arasında Paris’te yaşayan ressamlar ( Paris Ekolü)  arasında yer alan Selim Turan …

Devamını Oku →

Sürdürülebilir Çağdaş Sanat-İpek Yeğinsü

Dünyanın ekonomik dar boğazdan geçtiği ve kutuplaşmaya dayalı söylemlerin uluslararası ilişkilere egemen olduğu zor günler yaşıyoruz. Kültür ve sanat da bu gelişmelerden en fazla etkilenen alanların başında geliyor. Hele çağdaş sanatın kısa süre içinde ve hızlı büyüdüğü Türkiye gibi ülkelerde önemli sorunlar baş gösteriyor. Bir süredir kapanan galerilerin, eser sahteciliklerinin, …

Devamını Oku →

Özne Sanat ve Siyaset Üzerine-Emre Zeytinoğlu

    “…Sanat siyaset üretmek istiyorsa, bunu karşılıklı yarar ilkelerinin dışından yaşama geçirmek durumundadır; sokaktaki siyasi pratiğe kayıtsız şartsız teslim olmaksızın, başka bir gerçeklik sunumu ve başka bir neden-sonuç ilişkisi bağlamında…”  “…Özne tam anlamıyla toplumsallaşmıştı ve idealize edilmiş bir tanımı aşmıştı. Bu durumda sanat, direkt biçimde toplumsallığın içinden bir siyasete …

Devamını Oku →

Sanat İdeolojimiz Yok- Özkan Eroğlu

SANAT İDEOLOJİMİZ YOK..! Konuya direkt girmek istedim. Diyeceksiniz ki sanki siyaset ideolojimiz var mı? Sanat ideolojisi çok özel bir konu. Siyasetin ideolojisine pek benzemez. Siyaset yapabilmenin şartlarıyla, sanat yapmanın veya sanat üzerine düşünceler oluşturup, bunu söze ve yazıya dökmek bambaşka şeyler olduğunu belirtmeliyiz. Sanat ideolojisi konusunda “sanat” ve “ideoloji” sözcüklerinin …

Devamını Oku →

Emre Ezelli Latmos’tan Yokyere

Heykeltıraş Emre Ezelli, Bafa Gölü’nün yakınında yer alan Latmos dağındaki kaya resimlerinden etkilendiği Adahan Otel’de yapılan “Olmayan Yer” sergisindeki işleriyle, arkeolojik olarak değerli bir hazineyi heykelin malzeme anlayışla birleştirip ütopik bir kurgu yaratıyor. Heykeltıraş gözüyle Latmos’un mitolojik hikayesini heykelin kırılgan malzemesiyle fütüristik  bir alana çekmeyi  başarıyor. Emre Ezelli, heykel sanatı ve heykel …

Devamını Oku →

Sicim Teorisi’nin Ahmet Yeşil Resmi Üzerinden Estetik Kazanımı-Tufan Erbarıştıran

Soyut resim sanatının öncü kuramcılarından, Kazimir Malevich, Süprematizm konusunda şunları söyler: “Süprematistler, gerçek. ‘maskesiz’ sanatın zirvesine erişmek ve hayatı, bu avantajlı noktadan, saf sanatsal hissiyatın prizmasından izlemek için çevrelerinin nesnel temsilini kasıtlı olarak bıraktılar.” (1) Ahmet Yeşil, kendine özgü yarattığı resimlerinde Varoluşsal ve döngüsel yapılanmanın, içsel birikimselliğinin dışsal uzantısını yansıtıyor. …

Devamını Oku →

Terörizmin Estetiğinden Söz Etmek Mümkün müdür?-Gökçe Özdem

Estetik ve sanat artık tümel ve aşkın temellerden özgürleşmiş, günlük hayatımızdaki nesnelere, etkinliklere nüfuz etmeye başlamıştır. Bu dönüşüm estetiğin sanat felsefesine dönüşmesiyle paraleldir ve artık sanat felsefesi siyaseti, etik’i de kapsayarak genişlemiştir. Estetik hazzı genel olarak sanat eserleri ve doğa ile deneyimlesek de bambaşka durumlar ve nesneler karşısında da bu …

Devamını Oku →

Doğu Sanatının Yaratıcı Kökleri

Özkan Eroğlu kitap dizisine dair;  Batı sanatını doğunun estetik değerleri olmadan düşünmek olanaklı değildir. Bunu olanaklı kılabilmek için sanat tarihinin yaratıcı köklerini tanımlamak gerekir. Dünyayı ikiye bölen algı farklılıkları sanat alanında da Batı’yı daha ilerici ve estetik anlamda daha başarılı, Doğu’yu ise masallar ve efsanelerden ibaret sözlü bir kültürün parçası …

Devamını Oku →

Sanatta Temsilin Yıkımı: Fenomenolojik Göz Olayı

Böyle bir konu, “görünür” ile “görünmez” kavramları üzerine kuruludur. Fenomenolojik göz, betimleyici bir özellik taşır ve bu özellik, “dünya yaşamı” dediğimiz tanıma değer verip, genişletmeyi zorunlu hale getirir. Fenomenolojik göz, “beden” ve “zaman” kavramlarıyla yoğun ilişkiye tabidir. Beden farkındalığı ve bu farkındalığın her zaman değişik algılanabileceği gerçeğini de sunar. Söz …

Devamını Oku →

Ekoloji versus Ego

İnsanın doğayla olan ilişkisi akla hemen  Jean Jacques Rousseau’nun argümanını getirir. Rousseau’ya göre doğanın üzerinde tahakküm kurmaya başlayan insanlık; insanı doğadan koparıp yıkımın ve bozulmanın parçası kılmıştır. Doğa ile birlikte değil onu dönüştürerek ve kullanarak bir uygarlık yaratmanın tehlikeli taraflarını insan doğasının tahripkar özellikleriyle açıklar. Yıllar sonra kendimizi  kapitalizmin yıkıcılığı …

Devamını Oku →

Görsel Bellek

Eidetik (Eidetische) özelliğe; bir görsel belleğe sahip olma, bu belleğin biriktirici, hatta koleksiyon yapıcı karakteri yoluyla meselenin özüne inmek için yoğun çaba koyması durumuna işaret eder. “Eidetik” kelime anlamı itibariyle, genellikle görsel, bazen de işitsel olan ve gerçek algıyla büyük benzerlik gösteren bir belleğe dayalı imaj olgusudur. Bu belleğe dayalı …

Devamını Oku →

Açık Platform: Sanat Günümüzde Ne kadar Muhalif Olabilir?

Sanat olaylarının her gün birisinin başlayıp devam ettiği sanat etkinliklerini takip ederken bir yandan yaşamda savaş, nefret söylemleri ve   çatışmalar devam ediyor.  Sanat etkinlikleri ve sergiler  en çok da bunun için tabiki sürecek.   Sanatın günümüzde işlevinin yatsındığı bir ortamda sanatla olan bağlarımız kuvvetlendikçe magazin sayfalarındaki defilelerin arkasında bir fon …

Devamını Oku →

Güncel Sanat Pratikleri : İçinden Çıkabilecek miyiz?

Güncel sanat üzerine felsefi teorilerden hareketle birçok yazı yazıldı ve bir çok sanat işi üretildi. Derrida, Foucault, Deleuze olmadan sanattan bahsetmek safdillik ve konuya yeterince hakim olmamak olarak algılandı. Bir sanat işiniz varsa sanatsal temellendirmesi kurama dayanmıyorsa bir terslik var gibiydi. Elbette bu sanatın kuramsal yapısına karşı çıkmak için söylenmiyor. …

Devamını Oku →

Morandi :Faşizmin ve Sanatının Gölgesinde İtalyan Bir Ressam

İki dünya savaşı arasındaki  siyasi çalkantılar siyaset ile sanatın iç içe geçmesine ve toplumsal olanla beraber yürümesine yol açan bir süreçte yaşanmıştır. Dünya savaşıyla altüst olan yaşam dinamikleri sadece siyasi olaylara bir reaksiyon değil aynı zamanda sanat için idealist yansımalarıyla yaratıcılık alanını ortaya çıkaran manifestoların yeşerdiği bir ortamdır. Özellikle ilk …

Devamını Oku →