Salih Urallı Resminin Einstein’ın Görecilik Kuramı Üzerinden Sanatsal Bir Çözümlemesi

Salih Urallı, Sanayi-i Nefise Mektebi’nde (şimdiki Güzel Sanatlar Fakültesi) bir süre Namık İsmail atölyesinde resim üzerine çalıştıktan sonra 1931’de Paris’e gitmiştir. Burada Andre Lhote ve Fernand Leger resim atölyesine devam etmiştir. Başlangıçta resim anlayışı, Picasso ve Kübizm ağırlıklı olmuştur. 1908 – 1984 yılları arasında yaşamıştır.  Sanatçının “ANA” adını verdiği tablosunda, …

Devamını Oku →

Şiir Atlası: Hasan Çelikkol

EVRENSEL ÇEKİM YASASISır kalmaz elbetNietzsche’yi okuduktan sonraYüzü bulutludur korkununKaybolur labirentin mahrem sokaklarıYüzleştiğim yüzümdeki maskedirTek hamleden habersizÇekim yasası böyle görünüyorUzaklaşınca evrenin bir köşesineO zaman Tanrı’yı düşünürümDüşlerimden daha yakınHepsi ben ölünceye kadar“Gri Oksijen Dengesi” kitabındanUYKUSUZ MEKTUPHer mektuba sorulurYaralı kuş var mıdır uykusuzBaşaklar yana yatıkSonrası toz toprak, kezzap dökülü yolaZehirli akbaba, bir hain …

Devamını Oku →

Utku Varlık: Modern ve Çağdaş

Söz konusu Utku Varlık olunca sanata dair bitmeyen bir keşif ile karşılaşırsınız. Utku Varlık ile ilk karşılaştığımızda sanata dair yoğun birikimi ve bitmeyen devinimi hissetmiştim. Sanatın sadece üretme tarafıyla kalmayıp duygulanım boyutuyla modern değerlere sahip çıkıyor Utku Varlık. Onun için resmin tarihsel dinamiği olan şüphecilik resminin ve düşüncelerini şekillendiren önemli …

Devamını Oku →

Halil Akdeniz’in Kültür İmlerine Göstergebilimsel Bakış

Halil Akdeniz’in Kültür İmleri Kitabı Yayınlandı:  Coğrafyanın resim gerçekliğine yansıması sanatı yerel kıldığı gibi aynı zamanda da evrenseller normlara ulaştırır. Bu amacı bir estetiğin içinde kurgulamak ise sanatçının yaratıcı ediminin bir ürünüdür. Halil Akdeniz olgunluk döneminde “Kültür İmleri” ismini verdiği dizisi ile bir bakıma  kültür  ile olan ilişkisini sanatın sınır …

Devamını Oku →

Yaşanmışlıkların Şehri Mardin’de Bienal-Firyaz Alp

Anadolu, Mezopotamya,  Mısır ve Hindistan’a kadar uzanan kadim uygarlıklar coğrafyasının merkezinde kurulmuş olan Mardin; doğunun en önemli kentlerinden biri olup son zamanlarda yaşadığımız siyasi ve ekonomik şiddetin yarattığı kültürel tahribata rağmen yüzyıllardır beslenmiş olduğu büyük medeniyetlerin semboller, ikonlar ve mitler evreninde; sanat, edebiyat ve felsefenin derin izlerini günümüze dek koruyabilmiş …

Devamını Oku →

Buluşma: Ama Kiminle ?- Banu Küçüksubaşı

  Sakıp Sabancı Müzesi nin yeni sergisi Sabancı Üniversitesinden mezun olan ya da çeşitli sebeplerle burayla yolu kesişmiş 20 sanatçının işlerinden oluşan bir “Buluşmaya” ev sahipliği yapıyor.   Reunion: Buluşma her ne kadar mezunların bir araya gelmsine verilen ad olsa da ben asıl buluşmanın çağdaş sanatçılarla halk arasında olması gerektiğini …

Devamını Oku →

Sell The House, Sell The Car, Sell the Wool -Leslie Riggs

Christopher Wool’un  “Apocalypse Now”  adlı eseri  zamanımızın en önemli  ikonudur.                                        26, 485,000.$ Wool’un 1988 yılında yaptığı  “Apocalypse Now” çalışması sadece satılıp sanatçı için yeni bir dünya rekoru olmadı hem de sanatçının …

Devamını Oku →

Fotoğraftan Sembolizme-Tufan Erbarıştıran

                “Gerçek”, bir hayal kadar yakındır…  Kadim dönemde mağaralara yapılan çizimler, boyamalar, ilkel resimler, karikatürü andıran görsellerden bu yana çok şey değişti. İnsan kendini geliştirdi ve gördüklerini daha sanatsal bir boyutta çizmeye başladı. Bu durum, insanın gördüklerini çizmesiyle, yaratıcılığını kullanmasıyla, tüm bunları kayıt altına …

Devamını Oku →

Yitirilmiş Öznelliğin İzinde-Doğukan Öztürkoğlu

 Gerçeklikle bilinmez arasında yitirilmiş anlamın izlerini takip eden bir felsefe en önce şaşırmanın getirdiği zihin ferahlığıyla kendini anlamlı kılıp, değerini ortaya koyabilir. Kategorilere yerleştirilmiş hayatlarımız sorgulamanın öncelikli şartı olan şaşkınlığı imkansız kılıp, bizi renksiz bir yaşamın sıradanlıklarına hapsetmekteyken anlamın peşinde olmak önceliğini kaybediyor. Hakikat artık Çin’den ithal edilebilecek bir meta …

Devamını Oku →

Mitolojilerin Gelecek Vaadi

Mardin Bienali “Mitolojiler” temasıyla 15 Haziran’a kadar Mardin’in tarihi mekanlarında bağlamını kurmaya çalışıyor. Bienal konusunun dünyada  Venedik Bienali gibi büyük organizasyonlarda bir iş modeli gibi yürütülen küresel bir sistemin aracı olduğu  kabul ediliyor. Elbette Mardin Bienali ile Venedik Bienalini kıyaslamayacağız. Mardin Bienali  bulunduğu konum ve taşıdığı özellikler anlamında sanatın toplumla …

Devamını Oku →

Trajik Olanın Mekansal İnşası-Evrim Sekmen

Müzelerin genişleyen tanımları ve bir kompleks şeklinde yönetilmeleri nedeniyle  aslında konuya müzelerden mi yoksa insanların anlatılarından mı başlanması gerektiği konusu muğlak bir özellik taşımaya başladı. Dağınık nadire kabinelerinin sistemli bir müzeoloji içine alınmasından bugüne yeni okumalar ve kavramların alt üst edilişi bu sınıflandırmanın dışına çıkılmasını müzecinin hem bir sanatçı hem …

Devamını Oku →

Tuzlusu’da Sanat Sızıntısı -Evrim Sekmen

 Tarihinin ardışıklığı ve sürekliliği  kendini tekrar eden boyutu ile  yazınsal bir kurgudan ibaret olması modernitenin kahramanlık ve anlatı geleneğinden gelen bir edimin sonucudur. Yazılan bir tarih tarafından yaratılmıştık.  Aydınlamanın ardından, yazma edimi ve kaydetme Batı’nın egemen ideolojisinin tahakküm kılındığı bir alan yarattı. Batı, dünyayı yönetmeye  koşullu başat bir role soyundu. …

Devamını Oku →

Medya ve Sanatın Toplumsal Hayaletleri-Evrim Sekmen

Sanat ve medya farklı özgüllükleri olan iki alan olmasına rağmen bugün kaderleri birbirine benzemektedir. Aynı otoriteyle denetlenmekte ve üretimlerini topluma aynı angaje belirsizliklerle sunmaktadırlar.  “Bizler bir simülasyon dünyasında yaşıyoruz, göstergenin en büyük işlevinin gerçekliği kayboluşa itmek ve bu yolla onun kayboluşunun üzerini örtmek olduğu bir dünyada. Sanat başka bir şey …

Devamını Oku →

Günümüz Sanatında Ölüm Teması-Cüneyt Kurt

İnsanı ilgilendiren en önemli kavramlardan biri ölümdür. Yaşamımızın sona ermesini dile getirir. Canlılar arasında yaşamının sınırlı olduğunu ve bir gün öleceğini bilen tek canlı insandır. Bu nedenle insanoğlu ölüm kavramıyla sürekli hesaplaşır olmuştur tarih boyunca. Sanat alanında ölüm teması çokça işlenmiştir. Vanitas, macabre, memento mori gibi terimlerle adlandırılan ölüm konusunun …

Devamını Oku →

Yeniden D grubu- A.Celal Binzet

  Türk resim sanatının üzerinde en çok konuşulan gruplarından birinden, yeniden söz ediliyor burada. Bu kez başka bir pencereden bakılmaya çalışılacak. Ortaya çıktığı dönemin koşulları ile grup üyesi sanatçıların kimliğinin bugüne değin enine boyuna tartışıldığı bir gerçek. Oluşum süreci içinde cumhuriyetin kuruluş yıllarına denk düşen bu topluluk D Grubu. Tam …

Devamını Oku →

Sanat Yazınının Çağdaşlık Sorunları

Çağdaş sanat tanımlamaları, kendi içerisinde eleştiriye açık bir yorumlama edimi gerektirir. Çağdaş sanatın eleştirel boyutu sanatın kapitalist düzen içinde algılanmaktan kurtulamayıp sanat ortamında yaşanılan spekülatif değerler ile çatışmalar silsilesine dönüşmüştür. Kültürel sermaye tanımıyla Bourdieu sanatın metalaşması üzerine yaptığı tezlerle bu durumun önceden gözlemlerken bu günün sanat teorisyenlerini etkileyen referanslar sundu. …

Devamını Oku →

Mill ve Bir Avuntu Olarak Özgürlük

   Felsefe tarihinde hep bir sorunsal olarak ortaya çıkan özgürlük kavramını bireyin özgürlüğü odağında değerlendiren John Stuart Mill’in Özgürlük Üzerine (On Liberty) adlı kitabı felsefe tarihinde çok önemli bir yere sahiptir. Mill bireye tanıdığı öncelik nedeniyle siyaset felsefesinde bir kırılma noktası olmuş, günümüzde sıklıkla önemi üzerine vurgu yapılan bireysel özgürlüklerin …

Devamını Oku →

Göçebe Bakış: Güneydoğu Asya’dan Çağdaş Sanat

Arter 18 Eylül 2014–4 Ocak 2015     Sanatçılar: Alwin Reamillo, Araya Rasdjarmrearnsook, Aung Ko, Aung Myint, Bui Cong Khanh, Chris Chong Chan Fui, Dinh Q. Le, Duto Hardono, FX Harsono, Heri Dono, Isabel & Alfredo Aquilizan, Ise Roslisham, Jakkai Siributr, Jason Lim, Josephine Turalba, Krisna Murti, Lee Wen, Luong …

Devamını Oku →

İBHF

20 Mayıs 2014 tarihinde, tamamlanmamış bir inşaatta, Didem Günay, Görkem Demir ve Kutlu Alican Düzel tarafından gerçekleştirilen etkinlikte, güncel sanat çözümlemeleri yapmak için onlarca göstergeyle karşılaştım. Bu metni oluştururken, sergiyi canlandırma yoluyla tekrar gezerek izlenimlerimi paylaşmaya çalışıyorum…                           …

Devamını Oku →

Medyanın Müzesinden Toplumun Müzesine

Ekonomi, politika ve dinin paralelinde toplum üzerinde bir başka güç unsuru olan medya, yönlendirici fonksiyonu, belli bir inanç ve algı yaratma potansiyeli ve iktidarın toplumla iletişiminde kullandığı bir araç olabilmesi nedeniyle yaşamımızda belirleyici bir rol üstlenmekte ve yarattığı gündemle gidişatı şekillendirmektedir. Medyanın yazılı basından ibaret olmasından bu yana köprünün altından …

Devamını Oku →

Bas Jan Ader: 39 Yıldır Tamamlanmamış Yolculuk

“Evimin çatısından veya kanala düştüğüm zaman, yerçekiminin kendisi benden üstün olduğu içindir.” Bas Jan Ader Bas Jan Ader denilince akla gelen ilk imaj Amsterdam’da kanala bisikletle atlaması veya serbest düşüşleri oluyor. Bas Jan, ne yerçekimine ne de okyanusun gücüne meydan okuyan bir sanatçıydı. Peki bundan 39 yıl önce çıktığı yolculuktan …

Devamını Oku →

Küçük İşler Büyük Düşler

Pembeye çalan mavi zamanlardı. Yüreğimizin küçük kızları ve kısa pantolonlu oğlanları uçurtmaların peşinden bisikletlerimize biner koşardık. Baharın içimizi ısıttığı o güzelim öğleden sonralarında saçlarımız uçuşurken ve henüz toprak yeşil çimenlerle barışıkken uçurtmalar, bisikletler, elma şekerleri, koz helvalar, ağız dolusu kahkahalar, mutluluk çığlıkları, sonsuza kadar saklayacağımız anılar hep bizlerleydi. Hayat kadar …

Devamını Oku →

Edebiyat Yapıtlarında Söylenebilir Olan; Romanda Düşünme, Öğretme, Tekrarlama, Süsleme Üzerine

Edebiyat, yüz yıl boyunca bu konuda çok daha erken bir netleşme yaşar ve absürt ya da hatta Dada ve Sürrealizm’le bütünlük, denge, kompozisyonun toplumsal hedeflerle bağlantı halinde olduğu ideal içerikteki hikayeler filan modern edebiyatın (buna aslında post-modern diyemeyeceğimiz için anti-modern diyebiliriz), ‘banal’ tarafını  oluşturur. 1. Yazarın Sözü Yirminci yüzyılın  tüm …

Devamını Oku →

Sanat Eğitiminde Kültürlerarası Estetik Yakınlaşmalar ve Karşılaştırmalar

Çağdaş dünyada yaşanan toplumsal ve kültürel koşullar, kültürlerarası Sanat Eğitiminde Estetik yakınlaşmalar ve Karşılaştırmaları öne çıkartmaktadır. Bu yakınlaşmalar ve karşılaşmalar  çerçevesinde Çok kültürlülük ve kimlik farklılıkları kendi kültürel ve estetik deneyimlerinin tanımlanması açısından önemli olmaktadır. Sanat çok yönlü kültürel bir olgudur. İnsanlık tarihinin kültürel kodlarından biridir. Bu yönüyle sanatın insanlığın …

Devamını Oku →

Bir Sanatçının İntiharı

Eleştirilerden ve ilgisizlikten dolayı bunalıma sürüklenen Gros, 1835’in Haziran ayında, tarih boyunca binlerce kişinin türlü dertlerden dolayı hayatını sonlandırmak için başvurduğu Seine nehrinin Meudon yakınlarında boğulmuş olarak bulunmuştur. İntihar etmeden önce şapkasına yerleştirdiği notta yaşamdan yorulduğunu ve intihar ederek bu sorunu çözdüğünü belirtmiştir. Sanatçı özgürlüğünü, keşfettiği bir izleği takip etmesindeki …

Devamını Oku →