Güncel Yapılanma ve Sorunlar- A.Celal Binzet

  Gündemden hiç eksilmeyen konulardan birisi sanatçı ile içinde yaşadığı toplumun ilişkisidir. Öyle dışarıdan göründüğü gibi yalın bir yönü de yok bunun. Sorunu irdelerken, bizleri bekleyen bilinmezin çokluğu karşısında sürprizlerle karşılaşmamak elde değil. Kültürel yapılanmadan sanatsal endişelere, oradan da politik seçeneklere değin bir yığın sorgulama o gündemin konuları arasında görülür. …

Devamını Oku →

Ekoloji versus Ego

İnsanın doğayla olan ilişkisi akla hemen  Jean Jacques Rousseau’nun argümanını getirir. Rousseau’ya göre doğanın üzerinde tahakküm kurmaya başlayan insanlık; insanı doğadan koparıp yıkımın ve bozulmanın parçası kılmıştır. Doğa ile birlikte değil onu dönüştürerek ve kullanarak bir uygarlık yaratmanın tehlikeli taraflarını insan doğasının tahripkar özellikleriyle açıklar. Yıllar sonra kendimizi  kapitalizmin yıkıcılığı …

Devamını Oku →

Hal Foster Röportajı

Yazıları tarihsel altyapı ile çağdaş kültüre eklemlenen Hal Foster modernist  sanat eleştirmeni geleneğini takip eder.  Modern ve çağdaş sanatın katı sınırlarının uzağında etkisi dikkate değer olan Foster  Mimari, edebiyat, eleştirel teori gibi tüm alanlarda otoritedir. Onun dehşet verici analiz gücü ve yorumları  dengeyi bozucu veya  kesintili olmaktan çok düzenleyicidir. Foster,  …

Devamını Oku →

Akışa Girerken : Arşiv ve Gesamkunstwerk arasında Müze-Boris Groys

   Geleneksel olarak, sanatın asıl uğraşı zaman akışına karşı durmaktı. Devlet müzeleri ve özel koleksiyonlar belli başlı sanat eserlerini seçmek için ve onları özel ile halk kullanımından uzak tutarak, zamanın yıpratıcı etkisine karşı korumak için oluşturulmuştu. Nitekim sanat müzelerimiz gerçek hayatta yeri olmayan şeylerle dolu tarihi bir çöplüğe dönüştü: Geçmişin …

Devamını Oku →

Coğrafi Kaderin Sanatta Yön Tayini-Evrim Sekmen

Sanata tek taraflı Batı bakışının değişmeye başlamasıyla çok yönlü postmodern okumalar kimlik ve kültür anlamında yeni bakış açıları sağlamıştır. Batı merkezli aklı, temel alan sanat eleştirileri doğu felsefesiyle harmanlanıp  Batı’nın dikte ettiği grameri yeni baştan hayat ve sanatla ilgili konulara taşımıştır. Doğunun yüzyıllardan beri devam eden gelenekçi yapısı küresel kapsamla …

Devamını Oku →

Çağdaş Sanatın Pop Travması-Evrim Sekmen

 Javier Panera’nın küratörlüğünde hazırlanan Pera Müzesi’nde “Bu bir aşk şarkısı değil” sergisi pop müzikle çağdaş sanat arasındaki sıkı bağları video gerçekliğinde görselleştirmesinin arka planındaki bütün sanatsal retoriği kendine şiar ediniyor. Sergi, 7 Şubat 2016 tarihine kadar gezilebilir.   Müzik, popüler kültürde çağdaş sanatın kavramsal ilkeleriyle hareket edip daha profesyonel ve etkili …

Devamını Oku →

Dilşad Akçayöz’ün Heykelleri Üzerine…Tufan Erbarıştıran

Heykel sanatı genelde “Antikite” ve dinsel motifli bir temele dayanır. Bireyin yaşadığı coğrafyanın gelenekleri, inançları, yaşam biçimi, kişisel kültür düzeyi, sosyal-politik olaylar onu kendi yörüngesine alır ve orada biçimlendirir. Sanatçı bu geniş çerçevede kendini geliştirir, ürünlerine duygularını da katarak, bu kez daha farklı biçimler/motifler arayışına başlar. Bireyin özündeki “Arketipler” ve …

Devamını Oku →

-Nilgün Yüksel ile Sanatın İçinden -Eda Çığırlı

Her insanın kendi varlığıyla karşılaştığı bir yer vardır. Bu karşılaşmalarda gerçekleşen bütünsellik bazı insanların yaşamında uzun yıllar sürer, kiminde ise eksik ve yarım kalır. Hayata, dünyaya, evrene ve insanın anlam arayışına dair sorguların dönüşebildiği en iyi yer olan sanat, felsefe, psikoloji üçlüsü ruhsal yapımızın önemli besin kaynağıdır.  Bu besin kaynaklarını uzun …

Devamını Oku →

Louis Bourgeois’in Sanat Anlayışı ve Enstalasyon Sanatı-Tuğba Yılmaz

Yarım yüzyılı aşkın sanat yaşamı süresince Louis Bourgeois, heykel sanatına anlatısal bir yön katmış, heykel aracılığıyla seyirciyi kendi içsel yolculuğuna sürüklemiştir. Yetmiş yılı aşkın sanat yaşamı boyunca oluşturduğu eserlerinde, duygularının ve sembolik dilinin yansımaları, oluşturduğu soyut formlarda görülür. Onu heykel sanatında özel bir yere konumlayan bir diğer yön ise Bourgeois’in …

Devamını Oku →

Özer Aktaş’ın Heykellerinde Estetik ve Biçim Üzerine-Tufan Erbarıştıran

Heykel, üç boyutlu bir form ile yapılır. Görsel anlamda sergilenebilmesi için bir boşluğa gereksinim vardır. O sözünü ettiğimiz boşluk ile izleyen (dönüt) arasında belirli bir bağ oluşur. İzleyen (dönüt) karşısındaki heykeli incelerken, kişisel bakış açısı ve kültür düzeyi belirleyici olacaktır. Heykelin yansıttığı “değer” tanımı, heykelin biçimi, yarattığı atmosfer ve diğer …

Devamını Oku →

Açık Platform-Sanat Muhalif Olabilir mi? Fırat Arapoğlu

Sanat, günümüzde  muhalif olabilir mi? Küresel ekonomi içerisinde bienaller ve fuarlar gibi etkinliklerin gösterdiği gibi kültürel bir rekabet ortamı bulunmakta ve sanatçı bu rekabet ortamında ya kapitalist sisteme eklemlenmiş ya da ona muhalif bir konumu sürdürmeye çalışmakta. Ya da farklı bir açıdan bakarsak ticari bir meta olarak sunulan yapıtlar veya …

Devamını Oku →

Claude Monet’nin “Saman Balyaları” ile Hermann Hesse’nin “Sidharta’sı” Arasındaki Benzerlik

Claude Monet’in ünlü “Saman Balyaları” adlı resmi üzerine birçok yazı yazılmıştır. Soyut resmin ilk örneklerinden olması, özellikle Vasily Kandinsky’nin bu resim üzerine hayranlığını dile getirmesi dikkat çekicidir. Basit, yalın, nesnel gerçekliğin dışında bir soyutlama ile yapılan bu resim, V. Kandinsky’nin soyut resim üzerine düşünmesine neden olmuştur. V. Kandinsky bu resimle …

Devamını Oku →

Açık Platform: Utku Varlık

  Sanat, günümüzde  muhalif olabilir mi?  Sanat deyince neyi amaçlıyoruz? Bu çeşitliliğe neleri sokabiliriz; sorunuzun amacı belki güzel sanatlar ama yazı, sinema, fotografi, tiyatro, tüm içeriklerinde bu karşınlığı her zaman gerektiği gibi yapmıştır. Öncelikle niçin karşı olmak, kime? Sorun kişisel olmaktan çıkınca toplumu alıyoruz karşımıza, hemen aklımıza politika geliyor; baş …

Devamını Oku →

Tahran Müzesi’nin Sınır Ötesi Deneyimleri

İran;  geçen ay  yaptığı bir anlaşmayla Tahran Çağdaş Sanat Müzesi Koleksiyonun’dan  ödünç alınan işleri  gelecek yıl Berlin’de bir sergi için  yumuşak bir güç olarak kullanmaya başlıyor. Şov, İran’ın Batı ile yaklaşmasının bir sonucu olarak Berlin’den daha uzağa seyahat edebilir, Tahran Müzesi yöneticisinin bize söylediğine göre sergiye , Uluslararası ve İranlı …

Devamını Oku →

Morandi :Faşizmin ve Sanatının Gölgesinde İtalyan Bir Ressam

İki dünya savaşı arasındaki  siyasi çalkantılar siyaset ile sanatın iç içe geçmesine ve toplumsal olanla beraber yürümesine yol açan bir süreçte yaşanmıştır. Dünya savaşıyla altüst olan yaşam dinamikleri sadece siyasi olaylara bir reaksiyon değil aynı zamanda sanat için idealist yansımalarıyla yaratıcılık alanını ortaya çıkaran manifestoların yeşerdiği bir ortamdır. Özellikle ilk …

Devamını Oku →

İstanbul Metamorfoz Ebedi Hüznün Hikayesi -Mustafa Güresti

  Tekin Budakoğlu’nun  ‘Ölümsüz Hüzünler Kitabı’ zaten içinde olduğunuz bir şehrin kapılarını ardına kadar açıyor önünüze, tekrar girmeniz için. Adımınızı attığınızda metamorfoza uğramış bir İstanbul karşınıza çıkıyor. Bütün roman boyunca da refakat ediyor. Romanın sonunda siz de metamorfoza uğramış hissediyorsunuz kendinizi. Peki gerçek mi? Gerçeği ölü işi, bitmiş bir vaka …

Devamını Oku →

Burning Man’in Sanatsal Aykırılığı-Özlem Vargün

  Amerika, Nevada, Black Rock çölünde her yıl bir sanat festivali olarak düzenlenen Burning Man, alışılmış sanat festivallerinin çok ötesinde bir ritüel ve gösteri özelliği taşımaktadır. Bu festival, 1986 yılından bu yana geçen 29 yılda Amerika ve dünyanın çeşitli ülkelerinde sanatsal ve sosyal araştırmalara konu olmuş, üzerine kitaplar yazılıp sinema …

Devamını Oku →

Sanatçı Gözüyle Oyuna Bakmak-Ceylan Dökmen

 Hayatın günlük koşullarının getirdikleri,rastlantısal çerçevelerde bir çok deneyime neden olur. Hayat ve sanat bu deneyimler nedeniyle birbirine karışmış gibidir. Bunun dışında sanat,  inşa amacıyla  bazı deneyimleri yaşamayıı arzu eder ve bunu rastlantısallığın doğasına bırakmaz. Kimi deneyimleri karşılayabilmek için bazı uygulamalarda bulunur.Bu uygulamalarda güdüsel itkilerin ve zihinsel gelişiminin içiçe geçtiği süreçlerdir.Bu …

Devamını Oku →

Sözcüklerin Nesnelere Dönüştüğü Yer : Masumiyet Müzesi – Selmin Kuş

  Bu kitap, Masumiyet Müzesi’ni okumuş ve Masumiyet Müzesi’nin açılışını dört gözle beklemiş “müzegezer okurlar” için bir nevi kılavuz niteliğindedir. Ayrıca, Masumiyet Müzesi henüz açılmadan tamamlanmış, Masumiyet Müzesi üzerine yapılan ilk kapsamlı çalışmadır. Türü ne olursa olsun yazılan her kitap, yazarın düşlerinin ve düşüncelerinin sözcüklerle ifade edilip ciltlenerek saklandığı bir …

Devamını Oku →

Utku Varlık’ın Resimlerinde Mitoloji ve Görsel Algılamanın Yarattığı Gerçeküstü Bir Yolculuk-Tufan Erbarıştıran

İnsan zihni görsel bir algılamanın yarattığı “gerçeği” beş duyusu ile tanımak, bilmek, anlamak ister. Çevresindeki koşullar, nesneler, olaylar, kişiler, binalar ve her şey beynimizde beliren görüntünün netleşmesiyle gerçekleşir. Duyularımız bize dış dünyayı, hayvanları, tanık olduğumuz olayları, yolları, ormanları, insanları sanki bir filim makinesi aracılığı ile karşımıza getirir. Bizim özel bir …

Devamını Oku →

İtalya Müzeleri’nin Yönetimi Değişiyor

İtalya’nın önemli müzelerinden Floransa’daki Uffuzi Galerisi tarihinde ilk defa yabancı bir müze müdürüne yetki verdi. Ülkedeki öncü müzelerin girdiği durgunluk döneminden çıkış için umut olarak görülen 20 yabancı müze yöneticisi hükümet tarafından seçildi. Müze; Leonardo Da Vinci, Michelangelo,Caravaggio’dan oluşan koleksiyonuyla övünmesine rağmen ziyaretçileri çekmek için yönetimde bazı değişiklikler yapıyor. En …

Devamını Oku →

Türk Mimarisinde Kurgu ve Karakteristiklerin Celal Esad ve Usul’deki Mukayesesi-Nazire Bilgili

Osmanlı Devleti ilk olarak 1851 yılında uluslararası bir sergi olan Londra Sergisi’ne dokuma, deri, süsleme ve toprak mahsülleri dalında katılmış ve sergiden birçok ödül kazanmıştır. Osmanlı Devleti bunu izleyen sürede Almanya’da Bahçıvanlık Sergisi, Madrid Maden Sergisi, Barselona Sergisi gibi uluslararası birçok sergiye katılmıştır ve bu sergilerden biri de 1873 tarihli …

Devamını Oku →

Bir Şairin Dizeleriyle Freud’un Divanında Mahkum Olmak-Mustafa Güresti

SORGU   Siz, hiç düşlerin peşinden koştunuz mu Nefret duymadan, içbükey aynaya bakmadan Kitap dolu bir odaya adım attınız mı hiç Maskenizin ardına saklanmadan   Siz, hiç suçsuz insanları düşündünüz mü Yalnızlığın kıyısında bir yüreğin sarsıntısına yakın Yıkımların kayıplarını hafife almadan Ölenler kimdir diye tasalandınız mı hiç Ruhunuzun derinliğinde söyledikleriniz …

Devamını Oku →

Ulusal Yapı Müzesi’nde Yapay Dönüşüm !

Washington’da Ulusal Yapı Müzesi’nde bir milyar plastik balonla bir okyanus yaratıldı ve plaj oluşturuldu. Yapay havuz müze ziyaretçilerinden oldukça ilgi görüyor. Müze, ziyaretçi çekmek amacıyla her yıl eğlence amaçlı farklı etkinlikler düzenliyor. Projeiyi “snarkitecture” adındaki deneysel bir tasarım firması üstlenmiş. Mekana plaj havası verilmesi için de şezlong ve can simitleri …

Devamını Oku →

Salih Urallı Resminin Einstein’ın Görecilik Kuramı Üzerinden Sanatsal Bir Çözümlemesi

Salih Urallı, Sanayi-i Nefise Mektebi’nde (şimdiki Güzel Sanatlar Fakültesi) bir süre Namık İsmail atölyesinde resim üzerine çalıştıktan sonra 1931’de Paris’e gitmiştir. Burada Andre Lhote ve Fernand Leger resim atölyesine devam etmiştir. Başlangıçta resim anlayışı, Picasso ve Kübizm ağırlıklı olmuştur. 1908 – 1984 yılları arasında yaşamıştır.  Sanatçının “ANA” adını verdiği tablosunda, …

Devamını Oku →