Piyasa Düzeninde Sanatın Muhalif Gücü-Ayşe Nahide Yılmaz

1980 Sonrası Türkiye’de Sanat ve Siyaset Genelde piyasa sadece ‘iktisadî bir öğe’ sanılır ve bu kısmen doğrudur. Ancak bu iktisadî faktör özünde siyaset, güvenlik ve kültürle, hatta dinle iç içe geçmiştir. Piyasayı ele geçirenler, işlerini yürütebilmek için siyasete, dine ve kültüre kaynak aktararak bu alanları denetim altına almaya özen gösterirler. …

Devamını Oku →

ASIM İŞLER (1941-2007), “Realist ve Ekspresyonist Eserler” Sergisi

  MAJİ Gallery & Decorist’de Figürden soyuta uzun bir sanat yolculuğunda ASIM İŞLER’i çoğu sergilenmemiş çok özel eserleri ile anıyor ve bu anıya saygı olarak sergi gelirinin bir kısmı ERDODER’e (Erken Doğan Bebekleri Yaşatma Derneğine) bağışlıyoruz. Çağdaş Türk resim sanatının önemli ismi ressam ASIM İŞLER’in, 1970’li yıllarda Paris’te yapmış olduğu …

Devamını Oku →

Renklerin Anatomisinde Çekişme-Muhip Süeltürk

                  Değerler bütününde bilinç katmanları önce ilk dediğimiz folk bir davranışla ışığın yanı başında görme havuzundaki birikimiyle figüre düşer. Bireydeki demokratik kültür bu yerel performansta vardır. Dünyanın melez alışkanlığından kopuk bir saflık bu yitik boyanıntoplumsal anatomisiyle bağ kurduğunda sanatçı evrimleşerek sınırlarını geniş …

Devamını Oku →

Jean Luc Nancy ile Söyleşi- “Batı Artık Yok”

Jean-Luc Nancy (Bordeaux, 1940), zamanımızın en önemli Fransız düşünürlerinden biridir. Uzun yıllar, Strazburg’daki Marc Bloch Üniversitesi’nde profesördü. Başlangıçta var olan Hıristiyan alt yapısı, Heidegger’in felsefesini keşfetmesiyle gelişti. Bunda etken olan bir başka şey de, Yapısalcılığı keşfetmesi ve Derrida ile bağlantı kurmasıdır ki bu, felsefi düşüncelerindeki çağdaş tercihinin güçlenmesini sağlar. Onunla, …

Devamını Oku →

Kültürel Hayatın Psikanalizine Dair Bir Taslak-Evrim Sekmen

  Kokainoman, eroinoman, nikotinoman, megaloman filan var ya Hacı Baba, elli beş yaşında bir radyomanım. Yani illetimiz radyomani. İnsanların seslerini dinliyorum. Dünyanın dört bucağından bana sesleniyorlar. Onlarla alâkamız uzaktan, yaptıkları işler umrumda değil. Bunları nasıl anlattıklarına meraklıyım. Şarkılarını da seviyorum doğrusu. Hangi dilde, hangi usulde olursa olsun. Yeryüzünün bütün şarkılarını…” …

Devamını Oku →

İki Düşünsel Durum Üzerine…- Ferhat Özdemir

I Renklere yalın bir biçimde bakıldığında, sonsuz görülebilecektir. Renklere toplum ve benlik olarak bakacak olursak; benlik, renkler gibi hep yalın bir biçimdedir. Kendini çevreleyen hallerden sıyrılmışlar, kendilerine özgü bir duruşa ve ruha sahiptirler. Siyahın varlığını kanıtlamak isteyen beyaz gibi. Ya da tam tersi. Gerçek benliğe sahip kişilerin düşüncelerini “renkler” olarak …

Devamını Oku →

Sanat Defterleri 1.

SANAT TARİHİ, OLGULAR, KÜLTÜR VE SANAT  ÜZERİNE  BİR DERLEME   Sanatın Tanımı: Sanatı  tanımlama oldukça güçtür. Sürekli değişen sosyal ve siyasal yapılanmalar, insanlığın tarihi yürüyüşü sanatın dönemlerini ortaya çıkarırken onun dönemler itibariyle yeni tanımlar kazanmasına neden olmuştur. “ Sanatın en basit tanımı hoşa giden biçimler yaratma çabasıdır” (Ersoy:2002:5) Bu tanım oldukça …

Devamını Oku →

Bir Müze Kurmak- A.Celal Binzet

Sanat yapıtlarını, bu iş için ayrılmış bir binanın içinde barındırmak düşüncesi nasıl oluşmuştur? Ya da birbirinden farklı koşullarda ortaya konmuş, ayrı yaratı ortamlarının ürünü yapıtları bulundukları yerlerinden koparıp aynı ortamda toplamanın mantığı nasıl açıklanabilir? Yaşayan bir varlık gibi düşünülmesi gereken bu nesneleri köklerinden çıkararak -deyim yerindeyse- bir kavanozda bulundurmanın nedenlerini …

Devamını Oku →

Hiper Yaşamlar-Ümit Yılmaz

   Temsil nesnesi olmaktan çıkıp bir hipergerçekliğe dönüşmüş olan “yeni nesne” bir şeyi temsil etmek yerine kendisini bize sunmaktadır.  Bu  temsil nesnesi olmaktan çıkıp hipergerçekliğe dönüşmüş olan yeni, temsil gücünü yitirmiş “kendisini” bize sunmaya başlamıştır. Nesne, temsil gücünü yitirdiği zamanda ise  o da artık bir özne gibi davranacak ve öznenin …

Devamını Oku →

Küçük Güzeldir: Akın Gökyay Satranç Müzesi

    Gökyay Vakfı başkanı  Sn. Akın Gökyay   müzeye dönüşen satranç merakını ve  Gökyay  Vakfına bağlı satranç müzesini “küçük güzeldir”  çerçevesinde bizimle paylaştı… Gökyay Vakfı Satranç Müzesi’nin kurarken turistik gezilerden aldığınız satranç takımlarının müzenin koleksiyonunu oluşturmasın turizm ve müzecilik buluşmasında insani bir ortak paydaya sahip olması açısından düşüncelerinizi alabilir miyiz? Günümüzde üretim …

Devamını Oku →

Eşzamanlılık Sergisi Üzerine-İpek Yeginsü

Yedi Genç Sanatçı; Aliye Arslan, Doğukan Çiğdem, Meltem Sırtıkara, Özge Topçu, Sırma Doruk, Şevket Sönmez ve Tan Taşpolatoğlu Meclis-i Mebusan 25’te “eşzamanlılık” sergisinde buluştu. Farklı tekniklerin bir arada bulunduğu sergiyi Galeri Merkur destekledi. Serginin küratörü İpek Yeğinsü ile bir röportaj gerçekleştirdik.  Sergi, “eşzamanlılık” başlığıyla sanata ve sanat yapma biçimlerine dair  …

Devamını Oku →

15. Bienalin Ardından-Gülgün Başarır

İYİ BİR KOMŞU Her yüreğin rahat etmek için çekildiği bir köşesi vardır. Halil Cibran   Bir bienali daha geride bıraktık. Bu bienal “ İYİ BİR KOMŞU”  üst başlığı ile  komşuluk kavramını tartışmaya açtı.  Bienal’in küratörleri  Elmgreen & Dragset onlarca soru ile bu kavramı sorgulamamızı ve kendi iyi komşu tanımımızı ortaya çıkarmaya …

Devamını Oku →

Küçük Güzeldir…

Önceliği İnsana Veren Bir Müzecilik Anlayışı  “Küçük Güzeldir”  önceliği insana veren bir ekonomi modelinin adıdır. E. Schumacher tarafından 1970’li yıllarda ortaya atılan bu modelde insani ve toplumsal değerler ön plana alınarak  bir yaşam başladığında ekonomik istikrar,  yerel kaynakların doğrudan üretime katılması ve buna bağlı olarak kolektif bir  mutluluğun gerçekleşeceği öngörülüyor. …

Devamını Oku →

Çağdas Sanat Ortamında Küratör olmak-Eda Çığırlı

Sanat ortamı, bir toplumun en hareketli, marjinal, dikkat çekici ve merak edilen alanıdır. Sanat ortamı doğalında bir gizeme sahip olduğu için kendisini dışarıya oldukça puslu yansıtır. Toplumun sanat ortamına her zaman açık bir merakı vardır. Aslında sanat bütün sırrını toplumun kendisinden alır ve toplumun da kendi içindekine olan merakını, gizemini …

Devamını Oku →

Alexander Davidov’un Heykelleri Hakkında Öznel Bir Değerlendirme-Tufan Erbarıştıran

Bulgar sanatçı Alexander Davidov 18 Şubat 1987’de Sofya’da doğdu. Orada iyi bir eğitim aldı. Genç yaşta başladığı heykel çalışmalarını soyut bir anlayışla sürdürüyor. Heykel sanatında malzemeyi bilinçli kullanmak, onu tasarımsal bir boyuta ve biçime çevirmek son derece önemlidir. Yonttuğunuz maddeyi zihninizde oluşturduğunuz ya da bir kâğıda desen olarak çizdiğiniz biçime …

Devamını Oku →

Özkan Eroğlu’nun Yeni Kitabı Uygarlık Tarihi Çıktı !

Uygarlık tarihine tam anlamıyla öz bir şekilde hâkim olmak demek, ayrıca kültür tarihinin de nasıl oluştuğunu anlamaya çalışmak demektir. Tarih içerisindeki uygarlıkları irdelemeyen zihinlerin, bugünleri doğru ve sağlam şekilde anlama şansı yoktur. O nedenle bu kitabın temel ekseni, yazarın üniversite hocalığı yaptığı yıllarda oluşmuş, birçok öğrencinin ve katılımcının önünde, beraberce …

Devamını Oku →

Performatif Estetik ya da Şabalama-Necmi Karkın

  Anadolu, kültürel deneyimleriyle belgesel değerleri olan bir coğrafyadır. Halkına kültürel imgeleri sembollerle açıklayacak sanatçılarına, nesneye atfedilen estetik deneyimleri bağışlar. Öte yandan ampirik ve ritüelistik olarak sanatsal paradigmayı kendiliğinden belirleyebilirler, ve estetik nesnenin nesneyi gündelik yaşamdan yaşamdaki kullanımıyla olan farkını ayırt edilemeyecek kadar, ortaya koyan derinliğe sahiptir. Bu sonuçla giderek …

Devamını Oku →

İstanbul Modern, “Müzeler Konuşuyor”un Konuğu : Viyana

 Kunsthalle Wien Müzesi Direktörü Nicolaus Schafhausen : Tükenmiş ve Zamanının Ötesinde mi? “Devrimizin temel unsuru sürekli değişim. Sosyal ve politik krizler liberal toplumumuzu çalkalıyor ve belirsiz bir dünya meydana getiriyor. Aşınma ile dönüşüm arasındaki bir toplumda sanat ve kurumlar nasıl bir rol oynayabilir? Sanatın güncel olayları tartışması mı gerekiyor, yoksa sanat …

Devamını Oku →

Sarkis’ten Belleğe Dair Bir Sarı Nokta-Gülgün Başarır

  Daha yeşil değil miydi mavi kitabını yazarken Ruben Dario? Erguvani değil miydi  Rimbaud ve Gongara vişneçürüğü? Üç renkli değil miydi Victor Hugo  ve ben kendim sarı çizgili Pablo Neruda -Sorular Kitabı-Broy yayınları Boğazkesen Caddesi’nde  iki ay önce açılan Riverrun binasının bodrum katında  güncel sanat için oluşturulan sanat mekanında, Sarkis, …

Devamını Oku →

“Meleklerin Payı Var”-Depo Galeri-Karma Sergi

“Meleklerin payı”, viski yıllandırılırken ahşap fıçılardan buharlaşan hacme verilen isimdir. Bu hacim, coğrafyanın sıcaklığına bağlı olarak yılda %2 ile %16 arasında değişebilir. Havaya karışıp yok olan bu alkolün, yani bu kaybın, “meleklerin payı” olduğuna ve olgunluğun, bu payın ‘ödenmesi’ karşılığında yakalandığına inanılır. “Meleklerin Payı”  bir kısmı halen Ankara’da yaşamakta ve …

Devamını Oku →

SelfService Art Atölyelere Devam Ediyor

self-service art atölye: Kentin Gri Alanlarında Sürüklenmek İstanbul merkezli bir deneyim aktarım alanı olan self-service art, Ayça Ceylan & Pınar Derin Gençer küratörlüğünde, belirlediği temaları performans, atölye, sergi ve sanatçı konuşmaları üzerinden incelemektedir. “iyi-kötü” teması çerçevesinde Sinan Logie’nin atölye yürütücülüğünü üstlendiği “Kentin Gri Alanlarında Sürüklenmek”, başlıklı atölye 19-21-28 Ekim 2017 …

Devamını Oku →

“Uluslararası Engravist İstanbul Gravür Workshopları ve Sergisi”

  Yıldız Teknik Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi Engravist Atölyesi’nde farklı baskı tekniklerinden ve alanında yetkin sanatçılardan oluşan 8 çalıştayda üretilen “İstanbul” temalı gravür  sergisi 10 Ekim – 6 Kasım tarihleri arasında Trump Art Gallery’de! Kültür ve Turizm Bakanlığı Gençdes destekli “Uluslararası Engravist İstanbul Gravür Workshopları ve Sergisi” projesi özellikle …

Devamını Oku →

Galeri Ark, Yeni Döneme “Kristalize” Sergisiyle Başlıyor

KRİSTALİZE Çetin Pireci 14 Ekim- 8 Kasım Sanatçı; görsel algımızla oynayarak bir çeşit manipülasyon ve illüzyonla oluşturduğu, son dönem çalışmalarını “Kristalize” başlığında birleştiriyor. Doğayı ve insanı emek yoğun bir süreçle kristalize ettiği; Son Şans ve Uyuyan Güzel serilerinden seçilmiş eserler, kendimize tekrar bakmamız için bizi uyarıyor. Serginin adı ve içeriği …

Devamını Oku →

Bienalin Düşünme Biçimleri-Evrim Sekmen

  ya da Bienalin Müzeolojik Kurgusu    “Kavramsal sanat, 1960’larda ortaya çıkarak eski sanat yapma biçimlerini ve sanatsal kavrayışı tersyüz etmiştir” dediğimizde aslında modernin içinde yol almaya başlamışız demektir. Bu yol üzerinden güncel sanat pratiklerini ele almaya çalışacağız.   Postmodern sanatın Sol Lewitt’in  anlamı ifade etmek için bir sanat nesnesine ihtiyacı olmadığı …

Devamını Oku →

Necmi Sönmez ile Selim Turan Sergisi Üzerine

                       Selim Turan , Sakıp Sabancı Müzesi , Tez, Antitez, Sentez  Sergisi Selim Turan, Tez, Antitez, Sentez başlığıyla Sabancı Müzesi’nde gerçekleşen serginin küratörü Necmi Sönmez ile Selim Turan ve sanat odaklı bir röportaj gerçekleştirdik.  – 1945- 1960’lı yılları arasında Paris’te yaşayan ressamlar ( Paris Ekolü)  arasında yer alan Selim Turan …

Devamını Oku →