Mona Lisa Caterina’ydı Bence

Mona Lisa Leonardo da Vinci ‘nin annesiydi Leonardo Da Vinci’yi ve özellikle Paris’te Louvre müzesinde bulunan, milyonları başına toplayan Mona Lisa isimli yapıtını bilmeyenimiz yoktur. Bu resim üzerine, çok şeyler yazılmış ve söylenmiştir. Da Vinci, az resim-sanat yapıtı üretmiş bir kimliktir. Onun az yapıt üretmesinin nedeni, kuşkusuz çok yönlülüğü, dolayısıyla …

Devamını Oku →

Organik Biçim-Soyut Biçim- Herbert Read

ORGANİK BİÇİM — SOYUT BİÇİM HERBERT READ Bir eleştirici, aynı zamanda şiirde yazıyorsa (un poéte mangue diye alaya alınır böyle kişiler) yalnızca düzyazıyla uğraşan eleştiricilerin düşünsel rahatlığının kıyısından bile geçmeyen ikilemlerle karşı karşıya kalabilir. Böyle bir eleştirici, edebiyatı ölçülüp biçilecek, karşılaştırılacak, değerlendirilecek sayısız gereçlerden kurulu olarak görür; böylece eleştiri kuramını, …

Devamını Oku →

Felsefe Işığında Sanat Yapıtının Değerlendirilmesi-Füsun Altıok

Sanat felsefesinin ilgi alanı içerisinde, sanat yapıtlarının değerlendirilmesi sorununun önemli bir yeri vardır. Sanatın yapısı, değeri, anlamı, insan yaşamındaki yeri vb. gibi ana sorulara ve bunlara eklenebilecek birçok başkalarına cevap aranırken, sanat alanının içini dolduran tek tek yapıtların değerlendirilmesinden hareket etmek, kurgusallığı önleyici olduğu kadar yolu aydınlatıcı bir tutumdur. Bunun …

Devamını Oku →

Max Beckmann

  “Max Beckmann’in Günlüğünden” Pazartesi, 1 aralık 1940 ,Soğuk sıfırın altında üç derece ve hava sisli. — Nora’mın evindeyim, sülün yemeği — ve etrafta güzel bir sis denizi. Salı, 2 Aralık 1940Geceleyin saat 3 te âlârm, yatakta kaldım.Cumartesi. 6 Aralık 1940 Berbat bir gün — korkunç bir fırtına ve berbat …

Devamını Oku →

İzlenimcilik-Dışavurumculuk-Hermann Bahr

insan, kişiliğini yeniden bulmak istiyor. Mesele bu. «O, herhangi bir ülkü uğruna kendine kıymak için mi yaratıldı.?» diye soruyor Schiller. Onu, yaradılışına aykırı olan böyle bir şeye zorlamak, çağımızın acımazlığı. Evet, çağımız, insanı bir gereçyaptı, o kendi eserinin elinde oyuncak oldu, makineye hizmet ettiğinden bu yana,onda ruh kalmadı artık. Makine …

Devamını Oku →

Yakup Kadri’nin Mitoloji, Sanat ve Tarih Yüklü Mektubu: Roma’da Bir Gece

*Dr. Kahraman Bostancı Edebiyatçılarımızın, sefirlerimizin ve diğer devlet temsilcilerimizin Avrupa’nın bazı büyük başkentleri hakkında seyahat izlenimlerini yazdıkları edebiyat tarihimizde kayıtlıdır. 19.yüzyılda her türlü sanat ve kültür faaliyetinin odak noktası hâlinegelen Paris, birçok edip ve sefirimizin kalemiyle âdeta resmedilir. Osmanlı-Türk aydınlarının Paris tutkusunu, “Paris Musahabeleri” ve “Paris Mektupları” adı altında süreli …

Devamını Oku →

Neye Yarar Eleştiri ?- Charles Baudelaire

Evet, neye yarar eleştiri? – İşte size, daha birinci bölümün ilk adımında eleştirinin yakasına yapışan geniş ve korkunç bir soru işareti. Önce sanatçı, resim yapmak istemiycn, şiir yazmayı aklının ucundan geçirmeyen burjuvalara – hattâ eleştirinin doğmasını sağlayan sanata bile – bir şeyler getirmediği, öğretmediği için eleştiriye çıkışır. Oysa, zamanımızda, nice …

Devamını Oku →

Özgür ve Özerk Bir Yaratma-Umberto Barbaro

Tiyatronun içinde çırpınıp durduğu çelişme ve tutarsızlıkları, sinema, doğası gereği, kolaylıkla kendi dışında bırakır. Yorum engellerinden bağışık olup bütün dönemlerinde özgür ve özerk kalan bir yaratmadır o; söz konusu dönemler ise, konunun bir sıra içinde bölüm bölüm işlenişleri olarak düşünülmelidir; bu işlenişler de, yapıtta bir bütünlük sağlamak amacıyle yapılan işbirliğiyle …

Devamını Oku →

Türk Plastik Sanatlarının Özgürlüğü- İsmail Hakkı Baltacıoğlu

Ulusların tarihi, hükümdarlarının tarihi değildir, uygarlıklarının tarihi­dir” derler. Bu sözü doğru anlamak için önce uygarlık anlayışı üzerinde dur­mak gerekmektedir. En geniş anlamıyla uygarlık, toplumu ayakta tutan toplumsal kurumların bütünüdür. Bu anlayışa göre uygarlık, toplumsal olan her varlıktır. Din, dil, töre, hukuk, ekonomi, teknik, bilgi, güzel sanat gibi. Bir toplumbilimci gibi …

Devamını Oku →

Türk Plastik Sanat İlkeleri-İsmail Hakkı Baltacıoğlu

Türk sanatlarını, mimarlığı, heykelciliği, hattatlığı, bezemeciliği ile incelediğimiz zaman bu sanatların hep doğadan doğaüstüne, somuttan soyuta, özelden genele gittiğini görüyoruz. Bu gidiş neden? Üzerinde dur­duğumuz Türk sanatının İslâm devrine ait olduğunu düşünelim. Her din gibi, İslâm dini de yepyeni bir varlık anlayışıyla ortaya çıkmıştır. İslâm dininin ileri sürdüğü varlık anlayışında …

Devamını Oku →

Sanat Nedir,Ne Değildir?-İsmail Hakkı Baltacıoğlu

Biz insanlar çok kez alıştığımız gibi düşünürüz, bellediğimiz gibi sak­larız, sakladığımız bu bilgileri de hep doğru sanırız! Onlardan işkillenmek, onları denetlemek aklımızdan bile geçmez! Hele bu bilgiler dünyaca benim­senmiş saplantılar soyundan olursa! Ulusların okuma-yazma ile kalkına­cağı, kitabın öğretimin ilk aracı olduğu, harf kolaylığının kültür kolaylığı olduğu düşünceleri gibi! Yunan plâstik …

Devamını Oku →

Batı Sanat Anlayışına Karşı- İsmail Hakkı Baltacıoğlu

Batılıların arasında eski Türk nakkaşlarının Batı resim göreneklerine aykırı olarak, yığından, somundan, derinlikten, gölgeden kaçmaları tek­nik bilgisizlikten ileri gelmedir diye düşünenler vardır. Oysaki, sanat ta­rihçilerinin bildirdiklerine göre, Türk nakkaşları, Batıklardan yüzyıllarca önce günlük olayları canlandıran eserlerinde Batıkların ileri sürdükleri somunluk, derinlik, gölge tekniklerini kullanmışlardır. Onun için, Türk nakkaşlarının daha sonra …

Devamını Oku →

Sanatsal Yaratma ve Çocukta Yaratıcılık-Prof. Dr.İnci San

Sanat, insanın düşünü yaşamında her zaman en çok tartışılan, en şaşırtıcı ve aldatıcı bir kavram olmuştur. Yüzyıllar boyunca fizik ötesi bir olgu olarak görülen sa­nat, aslında örgensel (organik) bir olaydır. Soluk alma gibi bir ritmi, konuşma gibi anlatımsal öğeleri vardır, al­gılama, düşünme, imgeleme ve bedensel eylemin de katıl­dığı etkin bir …

Devamını Oku →

Asım İşler Sanatının İzinde: Şegan İşler ile Röportaj

Soyut ve Soyut Dışavurum’un Türk Resmi’ndeki temsilcisi ve öncülerinden Asım İşler (1941-2007)’in  aramızdan ayrılışının 10. yıldönümü  dolayısıyla, Asım İşler’in vefatından sonra eserlerini birçok sergiye imza atarak gösteren kızı  Şegan İşler ile Asım İşler’in sanat hayatını, Türk resmi içindeki sanatsal belleğin detaylarını, Paris’ten İstanbul’a sanat serüvenini ve sanatının geçirdiği evreleri içeren, …

Devamını Oku →

İzlekler 1. Sayı

İzlekler sanat ve kültür dergisi yeni bir yayın hayatına başlamanın heyecanını yaşıyor. Sanatı popüler kültürün bir parçası yapmak yerine, okurlarına sanat ve kültür alanında izlekler sunan bir dergi hazırlamayı amaçladık. İzlekler, sanat ve kültür alanının temel tarihsel uğrakları ve kuramsal derinlik içeren yazı ve sayfalarıyla iki ayda bir okurlarına ulaşarak, …

Devamını Oku →

Alev Ermiş Mavitan Galeri Selvin’de

“Yaşam Çizgisi Oyuncuları II” 11 Nisan – 5 Mayıs 2018  Resimlerimdeki figürler, oyuncular yani bizler, tüm zamanları yansıtan bir boşlukta ve yaşam çizgisini sembolize eden altın bir çizgi üzerinde yada güneş ışıklarının suyun içinde yarattığı altın ve gümüş rengi yansımaların oluşturduğu dalgaların önünde yer alırlar. Bir anlarını yakalatarak yaşam çizgisi …

Devamını Oku →

Jean Luc Nancy ile Söyleşi- “Batı Artık Yok”

Jean-Luc Nancy (Bordeaux, 1940), zamanımızın en önemli Fransız düşünürlerinden biridir. Uzun yıllar, Strazburg’daki Marc Bloch Üniversitesi’nde profesördü. Başlangıçta var olan Hıristiyan alt yapısı, Heidegger’in felsefesini keşfetmesiyle gelişti. Bunda etken olan bir başka şey de, Yapısalcılığı keşfetmesi ve Derrida ile bağlantı kurmasıdır ki bu, felsefi düşüncelerindeki çağdaş tercihinin güçlenmesini sağlar. Onunla, …

Devamını Oku →

Hiper Yaşamlar-Ümit Yılmaz

   Temsil nesnesi olmaktan çıkıp bir hipergerçekliğe dönüşmüş olan “yeni nesne” bir şeyi temsil etmek yerine kendisini bize sunmaktadır.  Bu  temsil nesnesi olmaktan çıkıp hipergerçekliğe dönüşmüş olan yeni, temsil gücünü yitirmiş “kendisini” bize sunmaya başlamıştır. Nesne, temsil gücünü yitirdiği zamanda ise  o da artık bir özne gibi davranacak ve öznenin …

Devamını Oku →

Küçük Güzeldir: Akın Gökyay Satranç Müzesi

    Gökyay Vakfı başkanı  Sn. Akın Gökyay   müzeye dönüşen satranç merakını ve  Gökyay  Vakfına bağlı satranç müzesini “küçük güzeldir”  çerçevesinde bizimle paylaştı… Gökyay Vakfı Satranç Müzesi’nin kurarken turistik gezilerden aldığınız satranç takımlarının müzenin koleksiyonunu oluşturmasın turizm ve müzecilik buluşmasında insani bir ortak paydaya sahip olması açısından düşüncelerinizi alabilir miyiz? Günümüzde üretim …

Devamını Oku →

Galeri Ark, Yeni Döneme “Kristalize” Sergisiyle Başlıyor

KRİSTALİZE Çetin Pireci 14 Ekim- 8 Kasım Sanatçı; görsel algımızla oynayarak bir çeşit manipülasyon ve illüzyonla oluşturduğu, son dönem çalışmalarını “Kristalize” başlığında birleştiriyor. Doğayı ve insanı emek yoğun bir süreçle kristalize ettiği; Son Şans ve Uyuyan Güzel serilerinden seçilmiş eserler, kendimize tekrar bakmamız için bizi uyarıyor. Serginin adı ve içeriği …

Devamını Oku →

Necmi Sönmez ile Selim Turan Sergisi Üzerine

                       Selim Turan , Sakıp Sabancı Müzesi , Tez, Antitez, Sentez  Sergisi Selim Turan, Tez, Antitez, Sentez başlığıyla Sabancı Müzesi’nde gerçekleşen serginin küratörü Necmi Sönmez ile Selim Turan ve sanat odaklı bir röportaj gerçekleştirdik.  – 1945- 1960’lı yılları arasında Paris’te yaşayan ressamlar ( Paris Ekolü)  arasında yer alan Selim Turan …

Devamını Oku →

Daire Galeri,Yeni Mekanını Cihangir’de Grup Sergiyle Açıyor!

Daire Sanat Cihangir’deki yeni mekânının kapılarını 7 Ekim – 11 Kasım 2017 tarihleri arasında gerçekleşecek Bir Batık Ada ve Yüzeyde Kalma Taktikleri isimli sergi ile açıyor. Bir Batık Ada ve Yüzeyde Kalma Taktikleri, Sibel Horada’nın davetiyle bir araya gelen onbir kadın sanatçının yapıtlarından oluşuyor. Küratör: Sibel Horada Sanatçılar: Hera Büyüktaşçıyan, Balca Ergener, Nazlı Gürlek, Sibel Horada, Evrim …

Devamını Oku →

Eylül Sergileri

“Geçmiş Günümüzle Buluşuyor “ Anna Laudel Contemporary  7 Eylül-13 Ekim Huma Kabakcı ile Mine Küçük’ün beraber üstlendikleri “Geçmiş Günümüzle Buluşuyor / Past Meets Present” isimli sergide  Sami Aslan, Burçak Bingöl, Hera Büyüktaşçıyan, Ahmet Civelek, Onur Hastürk, Patrick Hough, Bilal Hakan Karakaya, Seçil Kınay, Hasan Kıran, Maude Maris, Ardan Özmenoğlu, Murat Palta, Shahpour Pouyan, Gazi …

Devamını Oku →

Hattuşa’nın Acı Yazgısı- Özgen Acar

Anadolu’nun tarihini görmek, öğrenmek amacıyla, bir özel otobüs dolusu dostla, Çorum’a gittik… En az 15 kez gittiğim Çorum’dan, ancak bu kez hüzünle döndüm! Çorum ve çevresi, Anadolu’nun yerel halkı Hattiler’in (İÖ. 3 bin yıl) anavatanı, sonrasında da dışarıdan gelen Hititler’in (İÖ. 2. bin yıl) merkezi oldu. Gezi güzergâhımız Anadolu’da ilk …

Devamını Oku →