John Ruskin, William Morris ve Walter Pater: Dekoratif Sanatlardan Doğadan Uyuma-1

1- John Ruskin’in tüm sanatlarda esas olanın, gözün net gördüğünü elle şekillendirmek olduğu iddiası, güzel sanatlar ile dekoratif sanatlar arasındaki ayrımı bulanıklaştırdı. İzleyiciye gerçeği ifşa etmeye uygun yenilenmiş bir doğa deneyimini savunarak, sanatın toplumsal bir işlevi yerine getirdiği sanat ve zanaat hareketiyle yeni bir iç tasarım şekline ilham verdi. Ruskin’e …

Devamını Oku →

Tate Modern’de Lubaine Himid

Tate Modern’de Lubaina Himid, Bizi Bir Teatral Odyssey’e Yerleştiriyor Lubaina Himid’in Tate Modern’de uzun zamandır beklenen monografik sergisinin açılışında, beş yaşındaki bir ziyaretçinin, kara bir denizde gezinmeye çalışan resimlerdeki insanları işaret ettiğine tanık oldum; annesine figürlerin tanrı olduğunu söyledi. “Tanrılar nedir?” Annesi sordu. “Onlar yolunu bulan insanlar,” diye yanıtladı. Himid’in …

Devamını Oku →

Mimarlık Üzerine Düşünceler

Mimarlık, insan aklını ve iradesini yansıtan evrensel bir üretimdir. Barınmanın vazgeçilmezi, yönettiği sessiz fakat güçlü dil sayesinde doğal dünyayı sayısız şekilde dönüştürme potansiyeline sahiptir. Sanat, insanların korkularını yenmelerine, bireysel ve toplumsal kaygıları için toplanma yerleri yaratmalarına izin verir. Mimarlık tarihinde yorumlanan her yapı, alanı yerine dönüştüren, taş yığınlarını kutsal ikonlara …

Devamını Oku →

A Conference: Point A:Giotto, Point B: Duchamp, Point C:

Notes for a conference In July, now four or five months ago, when I was busy making arrangements for an exhibition on Figure-Emancipation I happened to be in Paris where the artistic atmosphere caused me to decide to give a conference to be called “Point A: Giotto, Point B: Duchamp, …

Devamını Oku →

2 Critical Selection from Antwerp 2021

CHAPTER 2: I chose 40 studies, and I consider the second 20 as the second part.   The increase in artists and works in the world, as well as the increase in organized events, reduces more work to criticism and critic focus. As an art critic, I have come under …

Devamını Oku →

Critical Selection from Antwerp 2021

The increase in artists and works in the world, as well as the increase in organized events, reduces more work to criticism and critic focus. As an art critic, I have come under the scrutiny of Art Antwerp. I had a vision for print, work an paper, painting, sculpture and …

Devamını Oku →

Georg Simmel’in “Paranın Felsefesi” üzerine

Her araştırma bölgesinin, düşünce hareketinin kesinden filozofik forma dönüştüğü iki sınırı vardır. Genel olarak bilginin önkoşulları, her özel alanın aksiyomları gibi, sunumlarını ve incelemelerini bu ikincisinden, amacı sonsuz olan daha temel bir bilime kaydırır: Ön varsayımlar olmadan düşünmek – tek tek bilimlerin kendilerini inkâr ettiği bir hedef, çünkü Kanıtsız, yani …

Devamını Oku →

Sosyolojik Estetik

İnsan, eylemlerinin gözlemi, sürekli yenilenen meydan okumasını, birkaç temel öğenin sürekli geri dönüşü ile bireysel varyasyonlarının tamlığı arasındaki sonsuz çeşitlilikteki karışıma borçludur. İnsanlık tarihinin eğilimleri, gelişmeleri ve karşıtlıkları şaşırtıcı derecede az sayıda orijinal temaya indirgenebilir. Şiir hakkında söylenenler -lirik ve dramatik yazının kaderin sınırlı sayıda olasılığının değişen formülasyonlarından oluştuğu- insan …

Devamını Oku →

Entelektüel Öngörü

Dünyada giderek sorunlar artmakta ve tin’i arayan bir dünyanın da giderek kaybolduğuna da tanıklık ettiğimizi daha önce bir kitabımızda konu etmiştik. Sorunlara uyum sağlama anlamında çözümler üretme konusu gündeme alınmadıkça, söz konusu hızla gelen sorunlar bir çığ misali büyüyerek karşımızdaki yerini alacaktır. 2000 itibariyle çok farklı bir dünyaya geçiş yaptığımızı …

Devamını Oku →

Döneminin yaratıcı sanata en yakın ismi ve mezarının hali…

Döneminin yaratıcı sanata en yakın ismi ve mezarının hali…

Devamını Oku →

Denken ist Plastik : Lehmbruck ve Beuys Analojisi

Joseph Beuys, 20. yüzyılda sanatın en güçlü yenilikçilerinden biridir. Sınır ötesi bir düşünür, son derece politik bir sanatçı ve hem hayranlık hem de sert şekilde reddedici yapısıyla dikkat çeken bir kişilik. Beuys, sosyal bir güç olarak tamamen yeni bir sanat anlayışını yaydı. Sanat kavramını radikal bir şekilde genişletti, ilerici bir …

Devamını Oku →

Sen ve Ben

BİZANS’TAN BÜGÜNE “SEN VE BEN” OLMAKTAN ADIM ADIM UZAKLAŞTIRILMIŞ COĞRAFYAM… 1.TEK TANRI FİKRİ 2.TEK FELSEFE FİKRİ 3.TEK ADAM FİKRİ 4.TEK İMPARATOR FİKRİ 5.TEK PADİŞAH FİKRİ 6.TEK PARTİ FİKRİ (ÇOK PARTİLİ SİSTEM DE OLSA TEK PARTİ FİKRİ) BU LİSTE BÖYLE UZAYIP GİDER… “Sen ve ben” diyemeyince baş sıkıntıdan kalkmaz, kalkmayacaktır. Dün …

Devamını Oku →

Özdemir Nutku

Ülkemizde çok kötü kumpaslar dönüyor. Buna karşı direnmeliyiz. Yapmamız gerekenler var. Ama bazı doğru işleri yaparken, rant sağlamak için, ne yaptığımızı Facebook’ta ilân etmemeliyiz. “İyilik yap denize at” diye bir atasözümüz var. Yaptığımız iyiliğin tellâllığını yaparsak onu değeri kalır mı? İyilik ve yardım insanın kendi vicdanını ilgilendirir. Başkalarına, ‘bak ben …

Devamını Oku →

Bir Sanat Bilimi Çalışmasına Doğru Giderken…

Sanat tarihinin araçları olarak görüntüler ve reprodüksiyonlar Muhtemelen hiçbir şey resimlere, sanat nesnelerine ve mimarilere ilişkin algımızı ve değerlendirmemizi, görüntüler (veya reprodüksiyonların diğer şekilleri) tarafından zaten şekillendirilmiş olan görüntü ve reprodüksiyondan daha fazla etkileyemez ve gördüğümüz (veya deneyimlediğimiz) şeyle ilgili belleğimiz o zaman da bu yardımlara dayanmaktadır. Görüntü sadece sanat-bilimsel …

Devamını Oku →

Sanat Tarihi Sanatı: Eleştirel Bir Antoloji

SANAT TARİHİ SANATI: ELEŞTİREL BİR ANTOLOJİ Son günlerde Almanca ve İngilizce olmak üzere dijital kütüphanemi zenginleştirmekle meşgulüm ve dahası yabancı dillerden Türkçeye çevrilen kitapların birçoğunun çevirilerinin gerçekten kötü olmasından ötürü, bu yöne kuvvetle ağırlık verdiğimi söyleyebilirim. İşte bu birikime dahil ettiğim bir kitabı da burada sunmak istiyorum:   Sanat Tarihi …

Devamını Oku →

Soyutlama ve Duyumsama -Wilhelm Worringer

Wilhelm Worringer’in kitabı; “Abstraktion und Einfühlung”a (Soyutlama ve Duyumsama) bir okuma çalışması yapıp Tekhne Yayınları olarak yayınlamıştık. Yayınlama nedenimiz, değerli rahmetli hocamız Prof. Dr. İsmail Tunalı tarafından yapılan çevirinin Türkçeyi kullanma seçiminden ötürü oldukça zor anlaşılması ve çevirinin birebir yapılıp, anlaşılabilme yönünde hiç bir yoruma gitmemesiydi. Ayrıca bu kitabın baskısı …

Devamını Oku →

Bu yaratıcı sanat dediğim şey, öyle kolay bir şey değil yazık ki..!

“A Noktası: Giotto, B Noktası: Duchamp, C Noktası: ?” isimli tezimi ilk kez 2004 yılında İstanbul Teşvikiye Nelli Sanatevi’nde bir konferansla sunmuş, daha sonra bu konferans, Türkçe ve İngilizce olarak kitaplaşmış ve daha sonra Tekhne Yayınları’ndan çıkan “Sanatın Yeniden İnşası” isimli kitabımda, bu kez de Türkçe kısım, C Noktası üzerinden …

Devamını Oku →

Özkan Eroğlu Eleştiri Konuşmaları

ELEŞTİRİ KONUŞMALARIM 2017 YILI 1. Sanatın çalınması, 14 Mayıs 2. Sanattaki iç boşalması, 25 Mayıs 3. Yaratıcı kimlik, 3 Haziran 4. Birkaç konuya eleştiri, 6 Haziran 5. “Birkaç konuya eleştiri” isimli videoma gelen eleştiriler üzerine, 12 Haziran 6. Sanat eleştirmeni donanımı, 19 Haziran 7. Sosyal medya konusu, 23 Haziran 8. …

Devamını Oku →

Piyanist’in İşaretleri

Geçmişte yazdığımız “Piyanist” filmiyle ilgili yazımızı, dün gece üzerine konuştuğumuz ve 10 Temmuz 2020 günü saat 21.00’de de youtube Özkan Eroğlu kanalında da bir konuşmanın yer alacağı  “Werk ohne Autor” filmi dolayısıyla okurlarımıza sunuyoruz: İki saati aşan bir süre (148 dakika). Sinemadaki koltuğuma, beni yapıştıran bir senaryo (Ronald Harwood), yönetmen …

Devamını Oku →

Tini Arayan Dünya

Tekhne Yayınlar’ından çıkan bir kitabım ki daha bu günlerde tanıtımı yapılmakta ve yavaş yavaş kitap sitelerinde yerini almakta.Tini Arayan Dünya bu kitabın yazılma süreci pandemi döneminde corono virüsle yaşadığımız sıkıntılı süreçlerin dışa vurumu olarak rahatlıkla yorumlanabilir. İnsanlığın hangi noktalarda kaybettiğini ısrarla o noktalarda kalmaya ısrar ettikçe o noktada kalacağını gösteren …

Devamını Oku →

İzlekler Dergi Tüm Sayıları Bir Arada

  İzlekler Sanat ve Kültür dergisi Mayıs 2018-Mayıs 2019 yılları arasında yayınladığı 6 sayıyı bir toplam olarak takip edemeyen okurlarına sunuyor. Yayınlandığı dönemde oldukça ilgi görmesine rağmen dağıtım konusundaki  sıkıntı nedeniyle yayın hayatına ara veren ve kitap yayınlarıyla yayıncılığa devam eden izlekler yayınları, ülkemizde çoğun dergiciliğin doldur boşalt olarak yapıldığı …

Devamını Oku →

Dünya Sanatçısı Olmak Başka Bir Şey…

Türkiye koşullarında olmakla dünya koşullarında olmak; tabii ki aynı şeyler değil. Ancak Türkiye dünya kapsaması altında olduğuna göre her sanatçımızın plastik filozofik açıdan dünya ölçütlerine sanatını vurabilmeli, değerlendirebilmeliyiz. “Ülkemiz Resminde Kim Sanatçı?” isimli kitabımın ulaştığı sonuç ve yaratıcı sanata söz konusu ölçütler üzerinden en yakın 14 kişiyi bu kitapta ortaya …

Devamını Oku →

Anıl Yıldız ile Alacakaranlık Edebiyatı Üzerine…

S: Edebiyat ile tanışman ve bu yolda ilerleyişin nasıl gerçekleşti? Bize kısaca yazar olma hikayenden bahsedebilir misin? Edebiyat ile tanışmam ve yazarlık serüvenim benim için birbirinden ayrılamaz. Ancak “Yazar- Oluş” tabiri hem kendi kişisel gelişimim hem de felsefi duruşum açısından daha yerindedir. Yazma eylemi bitimsiz bir maceradır. Kişisel olarak da …

Devamını Oku →

Özkan Eroğlu’ndan Doktora Tez Öyküsü ve Yeni kitap hk.

İzlekler Yayınları’ndan çıkan Hans Hofmann ve Ressamlarımız kitabı Özkan Eroğlu’nun doktora tez çalışmasından elde edilmiş bir kitaptır. Doktora tezinin öyküsünü anlattığı bu videoda bir teze yöneltilen düşmanca tavırları ibretle dinliyor, Akademik hayatın kötücüllüğüne tanıklık ediyoruz.  Bu değerli kitabın yayınlanması ve okurlara faydalı bir çalışma olarak sunulması her şeye rağmen tam …

Devamını Oku →

Kavramsal Sanat

Kavramsal sanatla ilgili dünyadaki atılımların geçmişi, ortalama altmış yıla dayanmakta. Batıda yaygınlık gösterdiği ülkelerde bile 1960’lardan bu yana tam anlamıyla çözüme kavuşturulamamış bir alan. Bu alan hemen bütün sanat ile alternatif sanat, hatta toplumsal ve bireysel, siyaset ve politika hareketlerini bünyesinde barındırıyor, dolayısıyla her yönden oldukça karışık bir görünüm ortaya …

Devamını Oku →