Jean Luc Nancy ile Söyleşi- “Batı Artık Yok”

Jean-Luc Nancy (Bordeaux, 1940), zamanımızın en önemli Fransız düşünürlerinden biridir. Uzun yıllar, Strazburg’daki Marc Bloch Üniversitesi’nde profesördü. Başlangıçta var olan Hıristiyan alt yapısı, Heidegger’in felsefesini keşfetmesiyle gelişti. Bunda etken olan bir başka şey de, Yapısalcılığı keşfetmesi ve Derrida ile bağlantı kurmasıdır ki bu, felsefi düşüncelerindeki çağdaş tercihinin güçlenmesini sağlar. Onunla, …

Devamını Oku →

Küçük Güzeldir: Yaşayan Müze, Beypazarı

Dr. Sema Demir ile “Yaşayan Müze” üzerine -Durağan ve sadece koruyan müze düşüncesine karşı “Yaşayan Müze” inşa etme fikri nasıl oluştu? Daha karlı girişimlerde bulunmak yerine farklı konsepte bir müze kurdunuz ve bu konuda örnek gösterildiniz. Sosyal ve ekonomik farkındalığınızı birleştirme yönünde sizi tetikleyen ne oldu? Bir kültür bilimci olarak …

Devamını Oku →

Küçük Güzeldir: Adatepe Zeytinyağı Müzesi

 ZEYTİN KÜLTÜRÜ : MİRAS VE SORUMLULUK Siyah zeytin ile yeşil zeytin ayrı ayrı ağaçların meyvesi midir? Zeytinyağı elde edilirken sıkılacak zeytinlerin çekirdeklerini çıkarmak gerekir mi? Zeytinyağı gibi üste çıkmak deyimi nereden gelir? Var yılı” / “ yok yılı” ne demektir? Zeytinyağı da şarap gibi yıllar geçtikçe değeri artan bir sıvı …

Devamını Oku →

Bir Müze Kurmak- A.Celal Binzet

Sanat yapıtlarını, bu iş için ayrılmış bir binanın içinde barındırmak düşüncesi nasıl oluşmuştur? Ya da birbirinden farklı koşullarda ortaya konmuş, ayrı yaratı ortamlarının ürünü yapıtları bulundukları yerlerinden koparıp aynı ortamda toplamanın mantığı nasıl açıklanabilir? Yaşayan bir varlık gibi düşünülmesi gereken bu nesneleri köklerinden çıkararak -deyim yerindeyse- bir kavanozda bulundurmanın nedenlerini …

Devamını Oku →

Küçük Güzeldir: Akın Gökyay Satranç Müzesi

    Gökyay Vakfı başkanı  Sn. Akın Gökyay   müzeye dönüşen satranç merakını ve  Gökyay  Vakfına bağlı satranç müzesini “küçük güzeldir”  çerçevesinde bizimle paylaştı… Gökyay Vakfı Satranç Müzesi’nin kurarken turistik gezilerden aldığınız satranç takımlarının müzenin koleksiyonunu oluşturmasın turizm ve müzecilik buluşmasında insani bir ortak paydaya sahip olması açısından düşüncelerinizi alabilir miyiz? Günümüzde üretim …

Devamını Oku →

Küçük Güzeldir…

Önceliği İnsana Veren Bir Müzecilik Anlayışı  “Küçük Güzeldir”  önceliği insana veren bir ekonomi modelinin adıdır. E. Schumacher tarafından 1970’li yıllarda ortaya atılan bu modelde insani ve toplumsal değerler ön plana alınarak  bir yaşam başladığında ekonomik istikrar,  yerel kaynakların doğrudan üretime katılması ve buna bağlı olarak kolektif bir  mutluluğun gerçekleşeceği öngörülüyor. …

Devamını Oku →

Jazz-Ümit Yılmaz

Jazz müzik yaklaşık 150 senelik bir kökeni olduğunu kabul edebileceğimiz ve Amerika Birleşik devletlerinde bir anda yeşeren çok ilginç bir tarzdır. Bu yazıda jazz üzerinde şu ana kadar yazılanların dışında bir perspektif ile bakış ortaya koymaya çalışacağım. Yazının savları temelsiz bir hezeyan sanılmasın diye jaz armonisi, müzikal yapılanmalar, poliritimler gibi …

Devamını Oku →

Resim Değerlendirme ve Satın Alma Ölçütleri Üzerine-Nedret Yaşar

  Bir sanat eserine değer biçme söz konusu olduğunda toplumsal bilinçte birbirinden tamamen farklı iki anlayış öne çıkmaktadır. Birinci anlayış “her şey satılmakta ve alınmakta”, diğeri ise “sanat ölümsüz, ebedidir ve bu yüzden değeri asla parayla ölçülemez” yönündedir. Her iki anlayış da, birbirleriyle çakışmadan ve birbirini engellemeden varlığını sürdürmektedir. Ancak …

Devamını Oku →

*Andrea Fraser ile Bir Röportaj

Andrea Fraser, 30 yılını  sanat dünyasının sistemini ve yapılarını performans ve son zamanlarda psikoanalitik ile ilgili  gruplarla birlikte analiz etmekle geçirdi.  Şimdiki seyahatlerinin nedeni İspanya’da  Museu d’art Contemporani  ve Mexico City’de  Museo Universitario’de retrospektif organize etmek , bu yıl onun işine Whitney Müzesi’nin “Open Plan” adlı serisi de eşlik ediyor. …

Devamını Oku →

Bilim, Ahlak,Sanat- Prof. Dr. Oğuz Adanır

Bundan yüzyıl önce E. Durkheim, Fransız düşünce yapısının en belirgin özelliklerinden biri olarak gördüğü Kartezyen düşüncenin basitleştirici mantığını radikal bir şekilde eleştirmiş ve şunları söylemiştir: “Dayanışma duygularının oluşmasını engelleyen ve bilimsel eğitim aracılığıyla mücadele edebileceğimiz çok ciddi bir sorun varsa o da çocuğa kazandırılan bakış açısıdır.” Bu bilimsel eğitime: Basitleştirici …

Devamını Oku →

Gizemli Sokak Ressamı: Banksy-Zuhal Arda

           “…Dünyayı daha iyi bir yer yapmak isteyen kişiden daha tehlikeli çok az kişi vardır….”  Banksy Londra’daki korku lunaparkından sonra Batı Şeria’da kendi finanse ettiği “Dünyanın en kötü manzaralı” oteli The Walled off Hotel  ile Filistin’deki siyasi duruma dikkat çekiyor. Bizde Doç. Dr. Zuhal Arda’nın kaleminden …

Devamını Oku →

Anadilimiz mi, Yoksa Devşirme Dilimiz mi?-Özgen Acar

İzmir Atatürk Lisesinde çok de­ğerli öğretmenlerden dersler aldık. Tü­mü ışıklar içinde yücelsinler… Bu seç­kin eğitim sayesinde sınıf arkadaşlarım, kendi dallarında üst düzeylere yüksel­diler. 1952’de birinci sınıfta, Cumhur Ertekin ve AlphanEroğlu ile “Dilimiz” adıyla  bir duvar gazetesi çıkararak, öğ­renci arkadaşlarımızın Türkçeye özen göstermeleri için çaba harcıyorduk. Cumhur Ertekin, Ege Üniversitesi Tıp …

Devamını Oku →

Zaha Hadid’in Ardından Zamansız Bir Röportaj

Zaha Hadid, 65 yaşında arkasında 67 milyon £’luk servet bırakarak aramızdan ayrıldı. 1950 Bağdat doğumlu mimar 1972’de Londra’da mimarlık eğitimi almadan önce matematik okumuştu. 1979’da Zaha Hadid Mimarlığı kurdu ve küresel anlamda işler yapmaya başladı. İş ortağı Patrik Schmacher  ile birlikte stüdyo kavramına yenilikler ekledi. Dinamik mimari formlar yarattı.  En …

Devamını Oku →

Evrenselliğin Talihsiz Maceraları-Jacques Ranciere

Şu anda Sevilla’da  gerçekleştirilen başka bir sanat bienalinden bazı  ifade ve manzaralara odaklanarak gireceğim konuya. Bienalin küratörü  2012’de Kâssel’de düzenlenen Documenta 11 sergisinin de küratörlüğünü  yapmış olan Okvvui Enwezor, sanatçı ve eserlerin burada toplanmasına geniş kapsamlı bir amaç atfediyordu: ”[T]oplumsal, ekonomik ve siyasal bağları iyice aşındıran, yıpratan mekanizmanın maskesini düşürmek, …

Devamını Oku →

Üniversiteler Neden Sanat Müzesine Yatırım Yapar?

Yıllarca önce birçok üniversite yöneticisi  ve bağışçılar aynı kararda birleşmişlerdi.  Global dünyada sanat yatırımı artan bir ivme göstererek rekabetçi bir kurum inşa etmek için esas teşkil etmektedir. Bu yıl New York Columbia Üniversitesi’nden Texas Rice Üniversitesi’ne yarım düzine müze ve sanat merkezi  açılışı yapılıyor. Kültüre yapılan milyon dolarlık yatırımın hızlanmasında …

Devamını Oku →

Dünyanın Eşsiz Müzesi Avanos’ta-Özgen Acar

Hititlerden Torun Mustafa’ya Çömlekçilik   Dünyanın hiçbir yöresinde, yerin 20 metre altında bir müze göremezsiniz. Ne yapıp edip yolunuzu Nevşehir’in Avanos ilçesine düşürün ve yeni “Güray Müze’sini” mutlaka ziyaret ediniz. Çünkü bu “olağandışı müzeyi” dünyanın hiçbir yerinde; ne bugün, ne de gelecekte görebilirsiniz.“Kapadokya’nın  geleneksel  kaya altı mimarisinden” esinlenilerek,yerin 20 metre …

Devamını Oku →

Yılın En iyi 10 Sanat Kitabı

Yılbaşı yaklaşırken “Venture” sitesinin toparladığı yılın en iyi 10 sanat kitabını sizin için yayımlıyoruz. Kitapların içeriklerine bakınca sanat alanında dünya nelerle uğraşıyor fikir sahibi olabiliyorsunuz. Keyifli okumalar, mutlu yıllar 1-  The Art of Rivalry : Rekabetçi Sanat:  4 Arkadaş,İhanet ve Modern sanatı yenmek-Sebastian Smee Boston Globe tarafından Pulitzer ödülü alan …

Devamını Oku →

Sanatın Gündemi

Sanat Pusulası Neleri Gösteriyor? Kışın ortalarına doğru yaklaşırken sanat ortamı sergiler, açılışlar tartışmalarla sürüp gidiyor. Biz de   gündeme konular önerip bunları  her ay tartışıyor olacağız.  Bazı beylik tartışmaları yerine dinamik üsluplu yaklaşımlar oluşmaya başladı. İlk dikkatimizi çeken Bige Örer’in cesaret gösterip  bienali oluşumunu incelediği yazısı.  Geçmiş Bienal küratörlerinden Rosa Martinez’inde …

Devamını Oku →

Akışa Girerken : Arşiv ve Gesamkunstwerk arasında Müze-Boris Groys

   Geleneksel olarak, sanatın asıl uğraşı zaman akışına karşı durmaktı. Devlet müzeleri ve özel koleksiyonlar belli başlı sanat eserlerini seçmek için ve onları özel ile halk kullanımından uzak tutarak, zamanın yıpratıcı etkisine karşı korumak için oluşturulmuştu. Nitekim sanat müzelerimiz gerçek hayatta yeri olmayan şeylerle dolu tarihi bir çöplüğe dönüştü: Geçmişin …

Devamını Oku →

Kurumsal Eleştiri Üzerine Notlar -Itır Demir, S. Nesli Gül

Kurumsal eleştiri, kuşkusuz sanat pratiği olarak sanatın satışını, sergilenmesini ve ticaretini içeren pek çok kurumu eleştirmeyi ve sorgulamayı içinde barındırır. Kavram olarak 1960’ların sonunda Hans Haacke, Daniel Buren ve Michael Asher’in öncülüğünde başladığı kabul edilen kurumsal eleştiri, başlangıçta sanatın kendi iç sorunlarından olan galeriler, müzeler ve sanat kurumlarının çalışma prensipleri …

Devamını Oku →

Bazı Eleştiriler- Özkan Eroğlu

Öncelikle belirtmeliyiz ki, uzunca zamandır sergi gezmiyoruz; şaşırtan ve heyecanlandıran bir şey olmadığı için. Fakat yakın noktalarda açıldıkları ve sanatlarını benimsediğimiz Asım İşler ve Özdemir Altan sergileri gerçekleştirilince, dayanamadık ve hareketlendik. Hafta sonunda da TÜYAP’ta “Sanat Tarihçi ve Eleştirmen Bedrettin Cömert” başlıklı konuşmam olduğu için, onca uzak noktaya gitmek durumunda …

Devamını Oku →

Güncel Sanat Pratikleri : İçinden Çıkabilecek miyiz?

Güncel sanat üzerine felsefi teorilerden hareketle birçok yazı yazıldı ve bir çok sanat işi üretildi. Derrida, Foucault, Deleuze olmadan sanattan bahsetmek safdillik ve konuya yeterince hakim olmamak olarak algılandı. Bir sanat işiniz varsa sanatsal temellendirmesi kurama dayanmıyorsa bir terslik var gibiydi. Elbette bu sanatın kuramsal yapısına karşı çıkmak için söylenmiyor. …

Devamını Oku →

Ses

  ‘’Bu şarkı güzel, yeniden dinleyelim.’’ dedi, ikiletmedim bu sefer sözü; onun bununla mutlu olacağını düşünüp sevince kapıldım, anlamsız. İkinci dinleyişte o artık sanki şarkıyla ilgilenmiyor, açmakta olan bir çiçeğe, çatıdaki oluk detaylarına, bir kuşa, mesela, heyecanla bakıyordu.         Benim, onun için şarkıyı bir kez daha dinlediğimi …

Devamını Oku →

Tahran Müzesi’nin Sınır Ötesi Deneyimleri

İran;  geçen ay  yaptığı bir anlaşmayla Tahran Çağdaş Sanat Müzesi Koleksiyonun’dan  ödünç alınan işleri  gelecek yıl Berlin’de bir sergi için  yumuşak bir güç olarak kullanmaya başlıyor. Şov, İran’ın Batı ile yaklaşmasının bir sonucu olarak Berlin’den daha uzağa seyahat edebilir, Tahran Müzesi yöneticisinin bize söylediğine göre sergiye , Uluslararası ve İranlı …

Devamını Oku →