İzlekler 2 Yayında!

http://izlekler.com/izlekler-2-yayinda/ Gülşah Gümüş Akın ile hazırladığımız Özkan Eroğlu, Gülgün Başarır, Necmi Karkın, Celal Binzet , Eda Çığırlı ve Nihat Kömürcüoğlu, Hasan Çelikkol un katkılarıyla oluşan izlekler 2, Ali Dirier’in heykeliyle tasarlanan kapağıyla karşınızda. Bu sayıda; Ali Akay, Denizhan Ozer, Engin Sustam, Nazlı Gürlek, Firat Arapoğlu, Övül Durmuşoğlu nun katıldığı Eda …

Devamını Oku →

Duyulamayacak Kadar Gürültülü-Evrim Sekmen

Jake ve Dinos Chapman kardeşlerin  Arter’deki “Anlamsız-lık Aleminde” sergisi felsefi içeriklerle yüklü sanata ve hayata dair tüm umutların safsataya dönüştüğü bir yok-ülke inşa ediyor. Temsilin yok olduğu bir sanat topografyasında hayvanlarla, ucubelerle örülü tersine bir coğrafyada yitirilen geçmişle, beklenen geleceğin arasında zamanı durduruyor. Bu ara zamanda  “dünyanın çivisi nasıl çıkmış” …

Devamını Oku →

İyi Bir Sanat Koleksiyonunun Yapı Taşları: Akıl, Duygu, Kararlılık-İpek Yeğinsü

2000’li yıllarda ülkemizde çağdaş sanata duyulan ilginin giderek arttığına tanık olduk. İstanbul’u dünyanın dört bir yanından gelen sanatseverler için cazibe merkezi durumuna getiren müzelere, galerilere, bienallere, fuarlara ve sanat merkezlerine her geçen gün yenileri eklendi. Bu girişimlerin birçoğunun temelinde son yirmi yılda büyük bir ivmeyle ve ciddi yatırımlarla oluşturulan kişisel …

Devamını Oku →

Üniversiteler Neden Sanat Müzesine Yatırım Yapar?

Yıllarca önce birçok üniversite yöneticisi  ve bağışçılar aynı kararda birleşmişlerdi.  Global dünyada sanat yatırımı artan bir ivme göstererek rekabetçi bir kurum inşa etmek için esas teşkil etmektedir. Bu yıl New York Columbia Üniversitesi’nden Texas Rice Üniversitesi’ne yarım düzine müze ve sanat merkezi  açılışı yapılıyor. Kültüre yapılan milyon dolarlık yatırımın hızlanmasında …

Devamını Oku →

Köprüüstü Aşıkları ile İnsanlığa Dair

“Fransız Devrimi’nin 200. yıl kutlamaları için restore edilmeye başlanan Paris’in en eski köprüsü olan Pont-Neuf, sokağa düşmüş alkolik bir eski sirk cambazı Alex, Başarısız bir ilişkinin ardından çektiği üzüntünün giderek körleştirdiği güzel ressam Michèle ve yaşlı eski bir müze bekçisini buluşturur. Bu durum bir bakıma yetenekli insanların içinde bilmeden var …

Devamını Oku →

Paul Coldwell ve Baskıresim-Selvihan Kılıç Ateş

Baskı sanatlarının geleneksel üretim yöntemlerini, çağdaş yaklaşımlarla harmanlayan Paul Coldwell, bilgisayar ve geleneksel baskı tekniklerini bir araya getirmiştir. Sanatçı, akademisyen kimliğiyle farklı araştırmalar içerisinde yeralmış, kitaplar yazmış, sergiler düzenlemiştir. Bu çalışmada, sanatçı ve akademisyen Coldwell’in halfton noktaları ile oluşturduğu ölüdoğa temelli eserleri üzerinden sanat anlayışı ve baskı sanatları içindeki yeri …

Devamını Oku →

Arşiv: Pusula Dergisi 7. sayı yıl: 2007

  Pusula dergisini aşağıdaki linkten okuyabilirsiniz…. Pusula 7 (2) 1  

Devamını Oku →

Platon ve Aristoteles’in Sanat Etiği, Estetik Kavramı ve Yansımaları-Tamer Kavuran-Bayram Dede

ÖZET Sanat ve felsefe insanlık tarihinin en fazla uğraştığı alanlardandır. Bu iki kavram üzerine birçok tanım yapılmış olsa da, anlamları bugün bile tartışılmaktadır. Bu tartışmaların ne sınırı ne de boyutları vardır ve insanlık var olduğu sürece de bu tartışmalar devam edecektir. Antik Yunan’dan başlayıp günümüze kadar gelen ve sanat felsefesini …

Devamını Oku →

35 Yıllık Sanatın ve Tarihin Yok Oluş Çığlığı-Nurhan Acun

Beyoğlu’nda İtalyan Santa Maria Kilisesi idaresinde 35 yıl önce  Nurhan Acun tarafından “depo” olarak kiraladığı mekan, bugün turistlerin bir müze gibi ziyaret ettikleri uğrak yeri haline geldi. Zamanla Beyoğlu’nun kira getirisinin üst seviyelerde olması ve eski kiracılar bu karlılığı arttırmadığı için  mal sahipleri  “10 yıllık kiracıları tahliye” yasasından faydalanabiliyorlar. Bu durumda …

Devamını Oku →

Nilgün Yüksel’le Avangard’dan Güncele Sanat

Sanayi Devrimi sonrası toplumsal yaşam ve dolayısıyla sanat, radikal dönüşüm yaşadı. 20. Yüzyılın ilk yarısı avangardın ortaya çıkışına işaret ediyordu. Plastik sanatlar alanındaki öncü akımlar, hem görme hem düşünme biçimlerimizi değiştirdi. Henüz 1930’larda başlayan postmodernite tartışmaları 20. yy.’ın ikinci yarısında giderek sesini yükselterek sanat ve yaşamda karşılığını buldu. 21. yy. …

Devamını Oku →

Açık Platform: Sanat Günümüzde Ne kadar Muhalif Olabilir?

Sanat olaylarının her gün birisinin başlayıp devam ettiği sanat etkinliklerini takip ederken bir yandan yaşamda savaş, nefret söylemleri ve   çatışmalar devam ediyor.  Sanat etkinlikleri ve sergiler  en çok da bunun için tabiki sürecek.   Sanatın günümüzde işlevinin yatsındığı bir ortamda sanatla olan bağlarımız kuvvetlendikçe magazin sayfalarındaki defilelerin arkasında bir fon …

Devamını Oku →

Güncel Sanat Pratikleri : İçinden Çıkabilecek miyiz?

Güncel sanat üzerine felsefi teorilerden hareketle birçok yazı yazıldı ve bir çok sanat işi üretildi. Derrida, Foucault, Deleuze olmadan sanattan bahsetmek safdillik ve konuya yeterince hakim olmamak olarak algılandı. Bir sanat işiniz varsa sanatsal temellendirmesi kurama dayanmıyorsa bir terslik var gibiydi. Elbette bu sanatın kuramsal yapısına karşı çıkmak için söylenmiyor. …

Devamını Oku →

Sanatı Değer Görmek-Sabahattin Şen

Bir topluma ne denli sanatın özü ve gerçeği sunulursa o topluma ve insana da o denli değer verilmiş olunur. Toplum sanattan anlamaz, diyerek sanat yerine sanattan uzak yüklemeler yapılması hem o toplumun küçümsenip alçaltıldığı hem de insanlığa karşı saygı duyulmayıp değer verilmediği anlamına gelir. Bir toplumu yücelten sanattır. Bir anlamda …

Devamını Oku →

Ses

  ‘’Bu şarkı güzel, yeniden dinleyelim.’’ dedi, ikiletmedim bu sefer sözü; onun bununla mutlu olacağını düşünüp sevince kapıldım, anlamsız. İkinci dinleyişte o artık sanki şarkıyla ilgilenmiyor, açmakta olan bir çiçeğe, çatıdaki oluk detaylarına, bir kuşa, mesela, heyecanla bakıyordu.         Benim, onun için şarkıyı bir kez daha dinlediğimi …

Devamını Oku →

Güncel Sanat Pratikleri Anketi

Kendi kullanıcı geri bildirimi anketinizi oluşturun

Devamını Oku →

Sennur Sezer ile Tatlı Bir Anı-Tufan Erbarıştıran

Sennur Sezer’i anlatmaya tümceler yetmez. O usta bir şair, gözü kara bir edebiyat eleştirmeni, gazeteci, politik bir aktivist, deneme yazarı… İnanın onun niteliklerini saymakla bitiremeyiz. Sennur Abla’yı (ona böyle hitap ederdim) ilk kez Hürriyet Gösteri dergisini çıkarırlarken, sevgili eşi Adnan Özyalçıner’le birlikte görmüştüm. Benim açımdan çok keyifli bir sohbetti. Edebiyat …

Devamını Oku →

Sanat ne İçin?

The Art Newspaper , Berlin duvarının yıkılışını izlek alarak o günlerde barışın ve gelişmenin temellendiği bir gelecek umudu olduğunu; buna rağmen  gerçeğin  hayal ettiğimizden daha kötüye gittiğini söylüyor. Lider sanat aktörlerine sanatın ne için olduğunu sorarak yerinde cevaplar alıyorlar.  Klaus Biesenbach Direktör, MoMA PS1, New York   Berlin duvarı hemen yıkıldıktan …

Devamını Oku →

Server Demirtaş ile “Evvel Zaman Makinesi” Üzerine-Hazal Gençay

Server Demirtaş, ‘’Evvel Zaman Makinesi’’ isimli sergisinde izleyici ile kontakt kurmak için farklı duyu ve duyguları bir arada kullanıyor. Aslında 30 yıla yakın üretimini gerçekleştirdiği ve günümüzde Kinetik Sanat akımına dahil olan hareketli heykelleri ile insani duyguları aktarıyor; düşüncelere dalan yalnız bir kadın, birbirleriyle sohbet eden iki figür, can sıkıntısıyla …

Devamını Oku →

İnsan Bir Kara Leke Değildir-Tufan Erbarıştıran

                 Heykel sanatı, izleyen ile heykel arasındaki ilişkiyi güçlendiren, bir boşluğa gereksinim duyan ve buraya bir anlam yükleyen, çok özel bir sanattır. İzleyen kendi imgesel değerlerini yükler, heykelin üzerine düşen ışık ve gölge oyunları sayesinde, sonuçta farklı anlamlar üretir. Böylelikle izleyen ve heykel …

Devamını Oku →

Müzelerde Performans Aşkı

Kurumlar, performans alanları için milyonlar harcıyorlar ama küratörler, tüm canlı performanslar için ödeme yapmak zorunda oldukları için şaşkın. Performansa hazır alanlara milyon dolarlar ödeyen müzeler, sanatçıların ve aktivistlerin  ödemeleri yükseldikçe ve standart hale geldikçe beklediklerinden daha yüksek işletim maliyetleri ile karşı karşıya kalabiliyorlar. Tate Modern Londra’da 2012 yılında   ilk kez …

Devamını Oku →

Şarap Koyusu Deniz Etkisi-Wine Dark Sea Effect-Mustafa Güresti

Yine yaz yaklaşıyor Ege’de. Şimdilik Bahar. Kızıl ve Mavi henüz çok yeni, çok genç Ege Denizinde…  Ege, benim Egem, Mon Amour …  Agapo… Aşağıdaki yazımı geçen yıl 2006 Ağustos’unda yazmışım. Ege Denizi’nin koynuna yüreğimi bırakarak. Ege Denizi olmadan Ege olmaz ki! Gün ışığının parlak vuruşlarına karşı lacivertin turkuazla oynaşmasına köşe kapmacasına …

Devamını Oku →

Reklamı Tersyüz Etmek-Cihan Becan

   Kitap bir doktora tezinden ortaya çıkmış olsa da farklı bir açıdan bakma gayretiyle eklektik bir yapıya bürünmüştür. Başlıktan anlaşılacağı üzere konusu genel olarak reklam olsa bile şu ana kadar bakılmamış bir pencereden tartışıldığı görülecektir. Kitabın içerisinde Biz, 1984, Cesur Yeni Dünya, Fahrenheit 451 gibi anti ütopik metinlerin, kültürel çalışmaların, …

Devamını Oku →

Bir Şairin Dizeleriyle Freud’un Divanında Mahkum Olmak-Mustafa Güresti

SORGU   Siz, hiç düşlerin peşinden koştunuz mu Nefret duymadan, içbükey aynaya bakmadan Kitap dolu bir odaya adım attınız mı hiç Maskenizin ardına saklanmadan   Siz, hiç suçsuz insanları düşündünüz mü Yalnızlığın kıyısında bir yüreğin sarsıntısına yakın Yıkımların kayıplarını hafife almadan Ölenler kimdir diye tasalandınız mı hiç Ruhunuzun derinliğinde söyledikleriniz …

Devamını Oku →

Oyun ve Oyuncağın Sanatta Sunumu- Ceylan Dökmen

OYUNUN  ANTROPOLOJİK YORUMU Oyunu form açısından anlatmaya çalışırsak ,özetle uyduru olarak hissedilmiş ve gündelik hayatın dışında konumlanmış,bununla birlikte oyuncuyu bütünüyle kendine yoğunlaştıracak yetide ,özgür bir edim olarak tanımlamak mümkündür,her türlü maddesel çıkardan ve her türlü yararlılıktan kurtulmuş bir edim  ,özellikle çevrelenmiş bir zamanda ve bir mekanda yerine getirilen,belirlenmiş kurallar uyarınca …

Devamını Oku →

*Louis Vuitton VS Prada

Kültür endüstrisinin zincirlerinden biri  olarak müzeleri sürdürebilme fikri teorisyenlerden eleştiri alsa da müzeleri zamanın ruhundan kurtarmak mümkün gözükmüyor. Türkiye’deki özel müzecilere kültür endüstrisi eleştirisini yapmaya kalktığınızda örnek aldıkları Tate ve MOMA’nın önlenemez yükselişleri onları bu fikre karşı olmaya ikna etmeye yetmiyor.  Bir şirket mantalitesiyle yürütülen kurumların statükoya hizmet etmekten başka …

Devamını Oku →