Performatif Estetik ya da Şabalama-Necmi Karkın

  Anadolu, kültürel deneyimleriyle belgesel değerleri olan bir coğrafyadır. Halkına kültürel imgeleri sembollerle açıklayacak sanatçılarına, nesneye atfedilen estetik deneyimleri bağışlar. Öte yandan ampirik ve ritüelistik olarak sanatsal paradigmayı kendiliğinden belirleyebilirler, ve estetik nesnenin nesneyi gündelik yaşamdan yaşamdaki kullanımıyla olan farkını ayırt edilemeyecek kadar, ortaya koyan derinliğe sahiptir. Bu sonuçla giderek …

Devamını Oku →

Sarkis’ten Belleğe Dair Bir Sarı Nokta-Gülgün Başarır

  Daha yeşil değil miydi mavi kitabını yazarken Ruben Dario? Erguvani değil miydi  Rimbaud ve Gongara vişneçürüğü? Üç renkli değil miydi Victor Hugo  ve ben kendim sarı çizgili Pablo Neruda -Sorular Kitabı-Broy yayınları Boğazkesen Caddesi’nde  iki ay önce açılan Riverrun binasının bodrum katında  güncel sanat için oluşturulan sanat mekanında, Sarkis, …

Devamını Oku →

Bienalin Düşünme Biçimleri-Evrim Sekmen

  ya da Bienalin Müzeolojik Kurgusu    “Kavramsal sanat, 1960’larda ortaya çıkarak eski sanat yapma biçimlerini ve sanatsal kavrayışı tersyüz etmiştir” dediğimizde aslında modernin içinde yol almaya başlamışız demektir. Bu yol üzerinden güncel sanat pratiklerini ele almaya çalışacağız.   Postmodern sanatın Sol Lewitt’in  anlamı ifade etmek için bir sanat nesnesine ihtiyacı olmadığı …

Devamını Oku →

Necmi Sönmez ile Selim Turan Sergisi Üzerine

                       Selim Turan , Sakıp Sabancı Müzesi , Tez, Antitez, Sentez  Sergisi Selim Turan, Tez, Antitez, Sentez başlığıyla Sabancı Müzesi’nde gerçekleşen serginin küratörü Necmi Sönmez ile Selim Turan ve sanat odaklı bir röportaj gerçekleştirdik.  – 1945- 1960’lı yılları arasında Paris’te yaşayan ressamlar ( Paris Ekolü)  arasında yer alan Selim Turan …

Devamını Oku →

Sürdürülebilir Çağdaş Sanat-İpek Yeğinsü

Dünyanın ekonomik dar boğazdan geçtiği ve kutuplaşmaya dayalı söylemlerin uluslararası ilişkilere egemen olduğu zor günler yaşıyoruz. Kültür ve sanat da bu gelişmelerden en fazla etkilenen alanların başında geliyor. Hele çağdaş sanatın kısa süre içinde ve hızlı büyüdüğü Türkiye gibi ülkelerde önemli sorunlar baş gösteriyor. Bir süredir kapanan galerilerin, eser sahteciliklerinin, …

Devamını Oku →

Özne Sanat ve Siyaset Üzerine-Emre Zeytinoğlu

    “…Sanat siyaset üretmek istiyorsa, bunu karşılıklı yarar ilkelerinin dışından yaşama geçirmek durumundadır; sokaktaki siyasi pratiğe kayıtsız şartsız teslim olmaksızın, başka bir gerçeklik sunumu ve başka bir neden-sonuç ilişkisi bağlamında…”  “…Özne tam anlamıyla toplumsallaşmıştı ve idealize edilmiş bir tanımı aşmıştı. Bu durumda sanat, direkt biçimde toplumsallığın içinden bir siyasete …

Devamını Oku →

Sanat İdeolojimiz Yok- Özkan Eroğlu

SANAT İDEOLOJİMİZ YOK..! Konuya direkt girmek istedim. Diyeceksiniz ki sanki siyaset ideolojimiz var mı? Sanat ideolojisi çok özel bir konu. Siyasetin ideolojisine pek benzemez. Siyaset yapabilmenin şartlarıyla, sanat yapmanın veya sanat üzerine düşünceler oluşturup, bunu söze ve yazıya dökmek bambaşka şeyler olduğunu belirtmeliyiz. Sanat ideolojisi konusunda “sanat” ve “ideoloji” sözcüklerinin …

Devamını Oku →

Emre Ezelli Latmos’tan Yokyere

Heykeltıraş Emre Ezelli, Bafa Gölü’nün yakınında yer alan Latmos dağındaki kaya resimlerinden etkilendiği Adahan Otel’de yapılan “Olmayan Yer” sergisindeki işleriyle, arkeolojik olarak değerli bir hazineyi heykelin malzeme anlayışla birleştirip ütopik bir kurgu yaratıyor. Heykeltıraş gözüyle Latmos’un mitolojik hikayesini heykelin kırılgan malzemesiyle fütüristik  bir alana çekmeyi  başarıyor. Emre Ezelli, heykel sanatı ve heykel …

Devamını Oku →

Sicim Teorisi’nin Ahmet Yeşil Resmi Üzerinden Estetik Kazanımı-Tufan Erbarıştıran

Soyut resim sanatının öncü kuramcılarından, Kazimir Malevich, Süprematizm konusunda şunları söyler: “Süprematistler, gerçek. ‘maskesiz’ sanatın zirvesine erişmek ve hayatı, bu avantajlı noktadan, saf sanatsal hissiyatın prizmasından izlemek için çevrelerinin nesnel temsilini kasıtlı olarak bıraktılar.” (1) Ahmet Yeşil, kendine özgü yarattığı resimlerinde Varoluşsal ve döngüsel yapılanmanın, içsel birikimselliğinin dışsal uzantısını yansıtıyor. …

Devamını Oku →

Görme Biçimleri-Gülgün Başarır

“Şu da var ki imge sanat yapıtında  verildiği zaman insanların ona bakışı sanat konusunda edindikleri varsayımlar dizisinin etkisinden kurtulamaz. Bu varsayımlar şunlarla ilgilidir. Güzellik, gerek, deha, uygarlık biçim toplumsal konum, beğeni vb. Bu varsayımların çoğu bugünkü durumuyla artık dünyaya uymuyor. ( Bugünkü durumuyla dünya salt bir nesnel  gerçeklik değildir; buna …

Devamını Oku →

Asım İşler Sanatının İzinde: Şegan İşler ile Röportaj

Soyut ve Soyut Dışavurum’un Türk Resmi’ndeki temsilcisi ve öncülerinden Asım İşler (1941-2007)’in  aramızdan ayrılışının 10. yıldönümü  dolayısıyla, Asım İşler’in vefatından sonra eserlerini birçok sergiye imza atarak gösteren kızı  Şegan İşler ile Asım İşler’in sanat hayatını, Türk resmi içindeki sanatsal belleğin detaylarını, Paris’ten İstanbul’a sanat serüvenini ve sanatının geçirdiği evreleri içeren, …

Devamını Oku →

Terörizmin Estetiğinden Söz Etmek Mümkün müdür?-Gökçe Özdem

Estetik ve sanat artık tümel ve aşkın temellerden özgürleşmiş, günlük hayatımızdaki nesnelere, etkinliklere nüfuz etmeye başlamıştır. Bu dönüşüm estetiğin sanat felsefesine dönüşmesiyle paraleldir ve artık sanat felsefesi siyaseti, etik’i de kapsayarak genişlemiştir. Estetik hazzı genel olarak sanat eserleri ve doğa ile deneyimlesek de bambaşka durumlar ve nesneler karşısında da bu …

Devamını Oku →

Doğu Sanatının Yaratıcı Kökleri

Özkan Eroğlu kitap dizisine dair;  Batı sanatını doğunun estetik değerleri olmadan düşünmek olanaklı değildir. Bunu olanaklı kılabilmek için sanat tarihinin yaratıcı köklerini tanımlamak gerekir. Dünyayı ikiye bölen algı farklılıkları sanat alanında da Batı’yı daha ilerici ve estetik anlamda daha başarılı, Doğu’yu ise masallar ve efsanelerden ibaret sözlü bir kültürün parçası …

Devamını Oku →

Sanal Evren ve Haber Dünyası-Jean BAUDRİLLARD Çeviri: Oğuz ADANIR

SANAL EVREN VE HABER DÜNYASI Kafanızda iki imge canlandırın. Bunlardan biri: İkiz Kulelerin önünde bir yerlerdeki sıralardan birinde, dizleri üzerindeki evrak çantasına yapışmış vaziyette oturan, bronzdan bir heykel ya da şu Pompei harabelerinde bulunan kavrulmuş insan bedenlerinden birini andıran ve çökmüş kulelerden yağan toz toprağın altında kalmış teknokratın görüntüsü olsun. …

Devamını Oku →

Piyasa Düzeninde Sanatın Muhalif Gücü-Ayşe Nahide Yılmaz

1980 Sonrası Türkiye’de Sanat ve Siyaset Genelde piyasa sadece ‘iktisadî bir öğe’ sanılır ve bu kısmen doğrudur. Ancak bu iktisadî faktör özünde siyaset, güvenlik ve kültürle, hatta dinle iç içe geçmiştir. Piyasayı ele geçirenler, işlerini yürütebilmek için siyasete, dine ve kültüre kaynak aktararak bu alanları denetim altına almaya özen gösterirler. …

Devamını Oku →

Sanatta Temsilin Yıkımı: Fenomenolojik Göz Olayı

Böyle bir konu, “görünür” ile “görünmez” kavramları üzerine kuruludur. Fenomenolojik göz, betimleyici bir özellik taşır ve bu özellik, “dünya yaşamı” dediğimiz tanıma değer verip, genişletmeyi zorunlu hale getirir. Fenomenolojik göz, “beden” ve “zaman” kavramlarıyla yoğun ilişkiye tabidir. Beden farkındalığı ve bu farkındalığın her zaman değişik algılanabileceği gerçeğini de sunar. Söz …

Devamını Oku →

Güncel Yapılanma ve Sorunlar- A.Celal Binzet

  Gündemden hiç eksilmeyen konulardan birisi sanatçı ile içinde yaşadığı toplumun ilişkisidir. Öyle dışarıdan göründüğü gibi yalın bir yönü de yok bunun. Sorunu irdelerken, bizleri bekleyen bilinmezin çokluğu karşısında sürprizlerle karşılaşmamak elde değil. Kültürel yapılanmadan sanatsal endişelere, oradan da politik seçeneklere değin bir yığın sorgulama o gündemin konuları arasında görülür. …

Devamını Oku →

İyi Bir Sanat Koleksiyonunun Yapı Taşları: Akıl, Duygu, Kararlılık-İpek Yeğinsü

2000’li yıllarda ülkemizde çağdaş sanata duyulan ilginin giderek arttığına tanık olduk. İstanbul’u dünyanın dört bir yanından gelen sanatseverler için cazibe merkezi durumuna getiren müzelere, galerilere, bienallere, fuarlara ve sanat merkezlerine her geçen gün yenileri eklendi. Bu girişimlerin birçoğunun temelinde son yirmi yılda büyük bir ivmeyle ve ciddi yatırımlarla oluşturulan kişisel …

Devamını Oku →

Toplumsallık ve Ruhsallık Arasında Joseph Beuys’un Kişisel Miti-Liza Gasyuk

Joseph Beuys kimdir? Bu çok basit soru çok zor bir cevabı gerektiriyor. Beuys çağdaş sanat dünyasının anahtar kişiliklerinden biridir. Beuys, sanatçı algısı kadar sanat kavramını da değiştiren modern ustalar arasındadır. Onun 20. Yüzyıl sanatının değişimine katkısı çok karışıktır. Sanatçının yaşam boyu başarılarının gösterildiği prizmadan görüntülenmelidir. Joseph Beuys aurasını daha iyi …

Devamını Oku →

Twombly’e İki Farklı Yorum: Utku Varlık ve Ben Luke

24 Nisan’a kadar Centre Pompidou’da sergisi devam edecek olan Cy Twombly kafaları karıştırıyor. 2011’de hayata veda eden  sanatçı,  Ermiş miydi günahkar mı?  The Art Newspaper yerlere göklere koyamazken Utku Varlık farklı düşünüyor. Siz karar verin… CY TWOMBLY / ANLAYANLARA BEN BİR ŞEY ANLAMADIM AMA, GALİBA ÇOK BÜYÜK BİR RESSAM BU …

Devamını Oku →

Ekoloji versus Ego

İnsanın doğayla olan ilişkisi akla hemen  Jean Jacques Rousseau’nun argümanını getirir. Rousseau’ya göre doğanın üzerinde tahakküm kurmaya başlayan insanlık; insanı doğadan koparıp yıkımın ve bozulmanın parçası kılmıştır. Doğa ile birlikte değil onu dönüştürerek ve kullanarak bir uygarlık yaratmanın tehlikeli taraflarını insan doğasının tahripkar özellikleriyle açıklar. Yıllar sonra kendimizi  kapitalizmin yıkıcılığı …

Devamını Oku →

Özkan Eroğlu ile Sanat Eleştirisi Üzerine

Türkiye’de bağımsız sanat eleştirisi yapan ve bunun için tüm mesaisini kendi kurduğu yayınevinde kitaplar üreterek geçiren yegane isim Özkan Eroğlu… Eroğlu, sosyal medyadaki hesaplarında da sanat kuramı eleştirisini sürekli dinamik tutmaya ve sanatseverlerin zihnini meşgul etmeye devam ediyor. Hangi seviyede olursa olsun her soruya cevap veriyor. Hoca vasfıyla akademik hayatta …

Devamını Oku →

Hal Foster Röportajı

Yazıları tarihsel altyapı ile çağdaş kültüre eklemlenen Hal Foster modernist  sanat eleştirmeni geleneğini takip eder.  Modern ve çağdaş sanatın katı sınırlarının uzağında etkisi dikkate değer olan Foster  Mimari, edebiyat, eleştirel teori gibi tüm alanlarda otoritedir. Onun dehşet verici analiz gücü ve yorumları  dengeyi bozucu veya  kesintili olmaktan çok düzenleyicidir. Foster,  …

Devamını Oku →

Köprüüstü Aşıkları ile İnsanlığa Dair

“Fransız Devrimi’nin 200. yıl kutlamaları için restore edilmeye başlanan Paris’in en eski köprüsü olan Pont-Neuf, sokağa düşmüş alkolik bir eski sirk cambazı Alex, Başarısız bir ilişkinin ardından çektiği üzüntünün giderek körleştirdiği güzel ressam Michèle ve yaşlı eski bir müze bekçisini buluşturur. Bu durum bir bakıma yetenekli insanların içinde bilmeden var …

Devamını Oku →

Görsel Bellek

Eidetik (Eidetische) özelliğe; bir görsel belleğe sahip olma, bu belleğin biriktirici, hatta koleksiyon yapıcı karakteri yoluyla meselenin özüne inmek için yoğun çaba koyması durumuna işaret eder. “Eidetik” kelime anlamı itibariyle, genellikle görsel, bazen de işitsel olan ve gerçek algıyla büyük benzerlik gösteren bir belleğe dayalı imaj olgusudur. Bu belleğe dayalı …

Devamını Oku →