Saba Makamında Mevcudiyetin Tezahürü- Gülgün Başarır

“Ve her şey yazıldığı gibi olursa, yedi kişi için öleceksin. Bir, beşiği sallanıp emzirilen, bir, diri genç bir memeyi kavrayan, bir, boş tabakları fırlatıp atan, bir, kazansın diye yoksula omuz veren, bir, yıkılıncaya dek çalışan, bir, sadece durup aya  bakan kişi için, Dünya mezar taşın olacak: sen kendin yedinci olmaya …

Devamını Oku →

Güncel Sanat’a Dair Düşünceler-Gülgün Başarır

Çağımızın…tasviri nesneye, kopyayı aslına, temsili gerçekliğe, dış görünüşü öze tercih ettiğinden kuşku yoktur… Çağımız için kutsal olan tek şey yanılsama, kutsal olmayan tek şey hakikattir. Dahası, hakikat azaldıkça ve yanılsama çoğaldıkça çağımızın gözünde kutsal olanın değeri artar, öyle ki bu çağ açısından yanılsamanın had safhası, kutsal olanın had safhası’dır. (Feurbach-Hristiyanlığın …

Devamını Oku →

Bir Ülke ve Sanat-Özkan Eroğlu

Bir ülkede uluslararası sanat örneklerinin bulunduğu güçlü koleksiyonlar ne zaman oluşur; işte o ülke resim ve heykel sanatlarında ancak o zaman kalkınır. Bu çok önemli bir konudur. Ulusal biriktirmelerle uluslararası anlamda bir yerlere gelmek olanaksızdır. Burjuva kültürü gerekir uluslararası koleksiyonlar için. Yaşamın sadece maddi değer ve güzelliklerden oluşmadığını bilen, manevi …

Devamını Oku →

Hatıraların Geri Dönüşü”-Haydar Akdağ “Anonim Bellek” Sergisi Üzerine

Galeri Ark’ta  devam eden “Anonim Bellek” serginiz  günümüz eleştirel yaklaşımları  ve kavramları ile yoğun bir ilişki içerisinde.   “Anonim bellek” te yer alan işler, herkese ait  bir hafıza olgusu  varlığını kaybettiğimiz, ortaklıklarımızı unuttuğumuz bir zaman diliminde ciddi bir eleştiri taşımıyor mu? Haydar Akdağ : Kesinlikle…Kesinlikle bu bir eleştiri… İnsanın hatırasından/hafızasından vazgeçmesi için özel …

Devamını Oku →

Renklerin Anatomisinde Çekişme-Muhip Süeltürk

                  Değerler bütününde bilinç katmanları önce ilk dediğimiz folk bir davranışla ışığın yanı başında görme havuzundaki birikimiyle figüre düşer. Bireydeki demokratik kültür bu yerel performansta vardır. Dünyanın melez alışkanlığından kopuk bir saflık bu yitik boyanıntoplumsal anatomisiyle bağ kurduğunda sanatçı evrimleşerek sınırlarını geniş …

Devamını Oku →

Sanatçının Yolu-Özkan Eroğlu

Amerikalı bir yazar Julia Cameron. Kitabının ismi ise “Der Weg des Künstlers” (Sanatçının Yolu). Kitap birkaç gündür elimde ve nihayet bitirdim. Ülkemde kendine sanatçı, sanat eğitimcisi, vb diyen herkes bu kitabı okusa keşke. Çünkü bizim gibi toplumsallaşamayan ve bir yığın olarak kalmış ülkelerde gencinden yaşlısına, kendisine sanatçı ve sanat eğitimcisi …

Devamını Oku →

Kültürel Hayatın Psikanalizine Dair Bir Taslak-Evrim Sekmen

  Kokainoman, eroinoman, nikotinoman, megaloman filan var ya Hacı Baba, elli beş yaşında bir radyomanım. Yani illetimiz radyomani. İnsanların seslerini dinliyorum. Dünyanın dört bucağından bana sesleniyorlar. Onlarla alâkamız uzaktan, yaptıkları işler umrumda değil. Bunları nasıl anlattıklarına meraklıyım. Şarkılarını da seviyorum doğrusu. Hangi dilde, hangi usulde olursa olsun. Yeryüzünün bütün şarkılarını…” …

Devamını Oku →

İki Düşünsel Durum Üzerine…- Ferhat Özdemir

I Renklere yalın bir biçimde bakıldığında, sonsuz görülebilecektir. Renklere toplum ve benlik olarak bakacak olursak; benlik, renkler gibi hep yalın bir biçimdedir. Kendini çevreleyen hallerden sıyrılmışlar, kendilerine özgü bir duruşa ve ruha sahiptirler. Siyahın varlığını kanıtlamak isteyen beyaz gibi. Ya da tam tersi. Gerçek benliğe sahip kişilerin düşüncelerini “renkler” olarak …

Devamını Oku →

Bir Reklam Dolusu Müze- Cihan Becan

İş Bankası’nın Tarihten Bugüne İletişim Hafızası Geçtiğimiz haftalarda merakla beklediğim ve bu sayıda yazmaktan büyük zevk duyduğum sergiyi nihayet gördüm. Hangi sergiden bahsediyorum diye sorarsanız, hani o “İş Bankası İftiharla Sunar” diye bir girişi var. Türkiye İş Bankası’nın, kuruluşundan günümüze kadar yönettiği reklam faaliyetlerini farklı bir seçkiyle sunduğu, Eminönü’ndeki tarihi …

Devamını Oku →

Aynı yolun yolcusu oldular yazık ki…Özkan Eroğlu

Oysa bağımsızlık andı içmeleri gerekmiyor muydu?.. İki alan; sanat eleştirisi ve küratörlük üzerine bazı düşüncelerimi yazmak istememin en temel nedeni, her iki eylemin de sonunun birbirine benzediği için: İkinci Dünya Savaşı’nın ardından, henüz önemli bir alan olan “Sanat Eleştirisi”ni adım adım kapital satın almaya ve etkisiz hale getirmeye başladı. Daha …

Devamını Oku →

Sanat Defterleri 1.

SANAT TARİHİ, OLGULAR, KÜLTÜR VE SANAT  ÜZERİNE  BİR DERLEME   Sanatın Tanımı: Sanatı  tanımlama oldukça güçtür. Sürekli değişen sosyal ve siyasal yapılanmalar, insanlığın tarihi yürüyüşü sanatın dönemlerini ortaya çıkarırken onun dönemler itibariyle yeni tanımlar kazanmasına neden olmuştur. “ Sanatın en basit tanımı hoşa giden biçimler yaratma çabasıdır” (Ersoy:2002:5) Bu tanım oldukça …

Devamını Oku →

Size Bir Onarımın Özetini Yapayım…

Narmanlı Han onarımı gündeme düştü. Mimarlık, resim ve heykel ile beraber bir bütün olarak görsel sanatlar içinde bir grubu oluştururlar. Önce söz konusu üç alandan biriyle ilgilenen kimsenin, diğer ikisini de hem tarih, hem de felsefe anlamında çok iyi bilmesi gerekir. Buna Sinan Genim de dahil. Bir kere yapılan onarım, …

Devamını Oku →

Bir Picasso Eleştirisi-Özkan Eroğlu

Picasso, sanatla ilgilenen herkese örnek gösterilir neredeyse; özellikle de bütün dünya milletlerinin başta ressamlarına, heykeltıraşlarına, mimarlarına, alternatif sanat ile uğraşanlarına. Türkiye’de de durum farksız değildir, bu İspanyol sanatçı yere göğe sığdırılamaz. Bu durumun, sanatın derinine nüfus edememiş; sığ bir sanat ilgilisi ve izleyicisi çevreyle bağlantısı olduğunu düşünmüşümdür hep. Picasso üzerine, …

Devamını Oku →

Francis Bacon: “Sevilmek için Resim Yaptım”

Francis Giacobetti Türkçeye Çeviren: Ömer Aybars Yurdun   yüzyılın en büyük İrlandalı ressamının vefatından iki ay önce fotoğrafçı Francis Giacobetti ile olan röportajından özet… (*) Francis Bacon 1992’de öldü. Bütün hayatı boyunca fotoğrafik görüntülerden etkilenmişti ve Cecil Beaton, Bill Brandt, Richard Avedon ve John Deakin gibi en ünlü fotoğrafçılar tarafından …

Devamını Oku →

Hiper Yaşamlar-Ümit Yılmaz

   Temsil nesnesi olmaktan çıkıp bir hipergerçekliğe dönüşmüş olan “yeni nesne” bir şeyi temsil etmek yerine kendisini bize sunmaktadır.  Bu  temsil nesnesi olmaktan çıkıp hipergerçekliğe dönüşmüş olan yeni, temsil gücünü yitirmiş “kendisini” bize sunmaya başlamıştır. Nesne, temsil gücünü yitirdiği zamanda ise  o da artık bir özne gibi davranacak ve öznenin …

Devamını Oku →

Eşzamanlılık Sergisi Üzerine-İpek Yeginsü

Yedi Genç Sanatçı; Aliye Arslan, Doğukan Çiğdem, Meltem Sırtıkara, Özge Topçu, Sırma Doruk, Şevket Sönmez ve Tan Taşpolatoğlu Meclis-i Mebusan 25’te “eşzamanlılık” sergisinde buluştu. Farklı tekniklerin bir arada bulunduğu sergiyi Galeri Merkur destekledi. Serginin küratörü İpek Yeğinsü ile bir röportaj gerçekleştirdik.  Sergi, “eşzamanlılık” başlığıyla sanata ve sanat yapma biçimlerine dair  …

Devamını Oku →

Doğa/ Die Natur/Özkan Eroğlu

SANATIN TİNSEL BOYUTU İÇİN BİR KATKI… Hasan Âli Yücel’e…  Wassily Kandinsky ve ona bağlı sanat ile tinsellik ilişkili çalışmalar yaptığımı biliyorsunuz. Şimdi de aşağıda, söz konusu tipte çalışmaları kuvvetlendireceğine inanç duyduğum bir başka çalışmayı da buradan siz okurlarımla paylaşmak istiyorum: 1782 yılında Tiefurter Dergisi’nin 32. sayısında yazar ismi olmadan “Die …

Devamını Oku →

15. Bienalin Ardından-Gülgün Başarır

İYİ BİR KOMŞU Her yüreğin rahat etmek için çekildiği bir köşesi vardır. Halil Cibran   Bir bienali daha geride bıraktık. Bu bienal “ İYİ BİR KOMŞU”  üst başlığı ile  komşuluk kavramını tartışmaya açtı.  Bienal’in küratörleri  Elmgreen & Dragset onlarca soru ile bu kavramı sorgulamamızı ve kendi iyi komşu tanımımızı ortaya çıkarmaya …

Devamını Oku →

İlerici-Gerici Sanat Meselesi-Özkan Eroğlu

Resim sanatı üzerinden söyleyecek olursak, resim kendini ilk belli etmesi açısından biçimlerle ileri sürer, o nedenle de ilk elden bize sunulan böyle bir sanat türünü, biçim dili-üslubu üzerinden değerlendirmemiz gerekiyor. Buna ilk ayrıştırma aşaması denebilir. Bu ilk ayrıştırmayı ancak resim sanatı tarihine, o tarih içindeki yapıt yapılarına, o yapıt yapılarında …

Devamını Oku →

CANAN’ın Kaf Dağı Hikayeleri-Gülgün Başarır

“Her ne istiyorsan kendinde ara Senin içinde bir can var, o canı ara Senin doğanın içinde hazine var, o hazineyi ara Eğer yürüyen dervişi arıyorsan Onu senden dışarıda değil, kendi nefsinde ara…” Mevlana Celalettin Rumi Tarihin uzak geçmişinde yaratılan  mitolojiler, dünyayı ve insanı  tanımaya yönelik düşsel hikayelerdir.  Bu hikayeler  kıssadan …

Devamını Oku →

Duyuru..!

Ülkemizde yazık ki dışımızda eleştiri yapanın halen olmadığını ve gerçekten eleştiri alıp, yönünü bulmak isteyenlerin veya bir yön bulduklarını, fakat ne durumda olup olmadıklarını merak edenlerin çaresizliğini sosyal medyada izleyip gördükçe, her daim bir meseleyi uzaktan izlemek yerine, elini taşın altına koymayı benimseyen biri olarak, eğer gereken katılım sağlanırsa, aşağıdaki …

Devamını Oku →

Çağdaş Sanat Ortamında Küratörün Rolü-Eda Çığırlı

Sanat ortamı, bir toplumun en hareketli, marjinal, dikkat çekici ve merak edilen alanıdır. Sanat ortamı doğalında bir gizeme sahip olduğu için kendisini dışarıya oldukça puslu yansıtır. Toplumun sanat ortamına her zaman açık bir merakı vardır. Aslında sanat bütün sırrını toplumun kendisinden alır ve toplumun da kendi içindekine olan merakını, gizemini …

Devamını Oku →

Mitosun Eşliğinde Coğrafyanın Sesleri

Sanatın coğrafyasını oluşturan geçmişten bugüne gelen kültürel birikimdir. Kültürel miras bu birikim üzerinden şekillenir. Sanat , zanaat ve eşya tanımından uzaklaşıp yaratıcı ve özgül olma özelliğiyle özerk bir alandaki işleyişin adı olduğunda kültürden ayrılmaya başladı. Geçirdiği büyük sosyal ve siyasal değişimle yıllar içerisinde devam eden  büyük bir endüstrinin ve yaşama  …

Devamını Oku →

Ali Dirier Heykelleri ve Yaşamı

Ali Dirier ,  kentin kaosundan ve yaşamın getirdiği deneyimden  kendine ve heykele  yer açmak için  şu anda Denizli’de Kömürcüoğlu Vakfı adına  heykele dair varlık yaratan ve öğrencileri olan bir heykel sanatçısının hikayesi, sanatın bazen nerede olduğunu bulamayan kişiler için iyi bir yön göstergesi.       E.S:  Heykele nasıl başladınız?  Heykel …

Devamını Oku →

Performatif Estetik ya da Şabalama-Necmi Karkın

  Anadolu, kültürel deneyimleriyle belgesel değerleri olan bir coğrafyadır. Halkına kültürel imgeleri sembollerle açıklayacak sanatçılarına, nesneye atfedilen estetik deneyimleri bağışlar. Öte yandan ampirik ve ritüelistik olarak sanatsal paradigmayı kendiliğinden belirleyebilirler, ve estetik nesnenin nesneyi gündelik yaşamdan yaşamdaki kullanımıyla olan farkını ayırt edilemeyecek kadar, ortaya koyan derinliğe sahiptir. Bu sonuçla giderek …

Devamını Oku →