Reklamı Tersyüz Etmek-Cihan Becan

   Kitap bir doktora tezinden ortaya çıkmış olsa da farklı bir açıdan bakma gayretiyle eklektik bir yapıya bürünmüştür. Başlıktan anlaşılacağı üzere konusu genel olarak reklam olsa bile şu ana kadar bakılmamış bir pencereden tartışıldığı görülecektir. Kitabın içerisinde Biz, 1984, Cesur Yeni Dünya, Fahrenheit 451 gibi anti ütopik metinlerin, kültürel çalışmaların, …

Devamını Oku →

Bir Şairin Dizeleriyle Freud’un Divanında Mahkum Olmak-Mustafa Güresti

SORGU   Siz, hiç düşlerin peşinden koştunuz mu Nefret duymadan, içbükey aynaya bakmadan Kitap dolu bir odaya adım attınız mı hiç Maskenizin ardına saklanmadan   Siz, hiç suçsuz insanları düşündünüz mü Yalnızlığın kıyısında bir yüreğin sarsıntısına yakın Yıkımların kayıplarını hafife almadan Ölenler kimdir diye tasalandınız mı hiç Ruhunuzun derinliğinde söyledikleriniz …

Devamını Oku →

Oyun ve Oyuncağın Sanatta Sunumu- Ceylan Dökmen

OYUNUN  ANTROPOLOJİK YORUMU Oyunu form açısından anlatmaya çalışırsak ,özetle uyduru olarak hissedilmiş ve gündelik hayatın dışında konumlanmış,bununla birlikte oyuncuyu bütünüyle kendine yoğunlaştıracak yetide ,özgür bir edim olarak tanımlamak mümkündür,her türlü maddesel çıkardan ve her türlü yararlılıktan kurtulmuş bir edim  ,özellikle çevrelenmiş bir zamanda ve bir mekanda yerine getirilen,belirlenmiş kurallar uyarınca …

Devamını Oku →

*Louis Vuitton VS Prada

Kültür endüstrisinin zincirlerinden biri  olarak müzeleri sürdürebilme fikri teorisyenlerden eleştiri alsa da müzeleri zamanın ruhundan kurtarmak mümkün gözükmüyor. Türkiye’deki özel müzecilere kültür endüstrisi eleştirisini yapmaya kalktığınızda örnek aldıkları Tate ve MOMA’nın önlenemez yükselişleri onları bu fikre karşı olmaya ikna etmeye yetmiyor.  Bir şirket mantalitesiyle yürütülen kurumların statükoya hizmet etmekten başka …

Devamını Oku →

Nizam Güner’in Heykellerine Felsefi Bir Yorum-Tufan Erbarıştıran

Heykeltıraşın bir imgeyi tasarımsal bir nesnelliğe dönüştürmesiyle heykel yavaşça biçimlenir ve ortaya çıkar. Sanatçının el becerisi, deneyimi, bilgi birikimi, akademik alt yapısı, yıllara dayanan gözlem yeteneği ve yaratıcılığı önemlidir. Sanatçı düşlediği heykeli yaparken, belleğindeki imgesel izleri belirli bir forma dökmek zorundadır. Düş ve gerçeğin uyumlu, ritim ve estetik karışımı sayesinde …

Devamını Oku →

Posta Sanatı-Şinasi Güneş

“Bir gün postacı kapımı çaldı. Elinde bir davetiye olduğunu, postacılar gecesine gelip gelemeyeceğimi sordu. Postacı son zamanlarda heyecanlı bir halde kapıdaki posta kutusuna değil de evin kapısına kadar onca katı çıkıp postayı iletiyordu.” Sanatçı Şinasi Güneş, bir deney, dışavurum, işbirliği, iletişim, özgürlük ve eğlence sanatı, yaratıcı olan herkesin katılabileceği uluslararası …

Devamını Oku →

Alberto Giacometti 11 Şubat-26 Nisan 2015

Pera Müzesi ünlü heykeltıraş ve ressam Alberto Giacometti’nin retrospektif bir yaklaşımla hazırlanmış Türkiye’deki ilk kapsamlı sergisini açıyor. Paris’teki Giacometti Vakfı’nın katkılarıyla hazırlanan sergi, gençlik dönemi çalışmalarından son yapıtlarına, tamamlanmamış bir eserine dek büyük ölçüde, sanatçının yaşamı boyunca çalıştığı Montparnasse’taki atölyesinde geçen verimli sanat yaşamını gözler önüne seriyor. Giacometti’nin çalışmalarının belirleyici …

Devamını Oku →

Sanatın Güncel Vizyonu

Sanat, bir yaşama biçimidir. Sanatla kurulan bağlar kişinin çevresiyle olan etkileşimini sürdürür veya yıkıcı etkilerde bulunur. Kişilerin tercihleriyle alakalı bu boyut bireysel algılamadan çıkarılıp toplumsal belleği oluşturduğunda sanatın yaşamsal dürtüleri harekete geçirdiği ve bilgi içeriğiyle doldurulduğunda ise  hayata bakışı farklılaştırdığı tartışılmaz bir gerçektir. Sanatın hayatla olan bu iletişimi günümüzün kavrayış …

Devamını Oku →

Kent Zaman Postmodern İlişki

Mekan ve Zamanın nasıl bir etkileşim halinde olduğunu, birlikte gelişimlerini ve birbirlerini nasıl forma soktuklarını anlayabilmek ve bunları çözümleyebilmek sanatın genel kaygılarındandır. İlerlemenin genel etkisinin bilinmez olana doğru bitmek tükenmek bilmeyen biçimde kulaç atma gibi göründüğü bir dünyada, zaman ve mekan kavramının insana güven duygusu verdiğini ve bir o kadar …

Devamını Oku →

Üstsüz Gerçek: Hiçbir şey Göründüğü Gibi Değil

1. A ya da B Olarak Resim Timur’un resimleri hakkında daha önce yazılanları okumamış  ya da yapıtlarla ilk kez karşılaşmış, daha kötüsü onları imaj olarak ya da baskılarından görmüş kuşaklar için; anlam ya da enerji olarak, etki ya da izlenim olarak, alımlama ya da algı olarak, her ne şekilde olursa, …

Devamını Oku →

Murat Erkan: Günümüz Sanat Algısı Karşısında Farklı Bir Duruş

   KENDİ OLUŞTURDUĞU YOLDA İLERLEYEN RESSAM Hayatın içinde olmak, gözlemlemek ve kişisel görüşünü hiçbir etki altında kalmadan, sapmalara uğramadan beklenti ve eleştirilerden uzak bir biçimde resimlerine yansıtmak, bir ressamı çağdaşı olan diğer isimlerden farklı bir noktaya koyar. Böyle bir duruş her ne kadar çağdaşı olan görüşlerin eleştirilerine açık olsa da, …

Devamını Oku →

Anish Kapoor : Heykellerin Sömürge Sonrası Kamusal Gösterisi

Anish Kapoor‟un kullandığı formlar, pigmentler, yüzeyler ve mekanlar   21.yüzyıl sanatının ve özelde 21.yüzyıl heykelinin nasıl bir yapılanma içinde olduğunun  ,heykelin zaten doğasında olan “kamusallığın”, orada duruveren metafizik “ŞEY” e nasıl evrildiğinin  – hatta metafizik formun kamuyu nasıl yuttuğunun- postseküler örnekleridir. Kapoor‟un  kararı izleyiciye bırakıp geri çekildiği „Varlık-Heykelleri‟,  Avrupa‟da yaşayan bir …

Devamını Oku →

Bir Kitabın Düşündürdükleri

Priv.-Doz.Dr. Özkan Eroğlu Arada derede olmak veya meseleyi tekçi bir gözlükle görmek. İkili düşünememek, bileşimci olamamak. Bunlar Türkiye toplumunun, yine Türkiye toplumuna zarar veren yönleri. Çünkü her alan, kendi dışına itilerek yorumlanıyor. Her şey şaka gibi veya en azından ortada böyle bir algı olduğu artık çok açık. İnsanlar birbirlerinin gözlerine …

Devamını Oku →

Cultural Encounters, The Story Teller, and Life by Lisa Morrow

I can vividly remember the first time I came face to face with the results of the feast known in Turkey as Kurban Bayramı. It is the traditional religious holiday when all Muslim are expected to commemorate the strength of Ibrahim’s faith by sacrificing a cow, sheep or goat. I …

Devamını Oku →

The Clock Filmi İzlenimleri Üzerine Deneysel Bir Şiir Denemesi-Şeref Akşit

Külleri elimde zamanın uçsuz bucaksız kilometrelerinde beni zehirleyip sağa sola dağıtan zehrini emdiğim akrebin! Şişman olduğu kadar sevimli bir mafya babasının az pişmiş eti yemesi iticiliğinde barut kokulu sol omzun. Yeni sevişmiş bir çift rehavetiyle bir anda yavaşladı Afrika’dayken zaman, Film sahnelerinden kısa an sekanslar gibi geçip giderken ömrümüz. Aynadan …

Devamını Oku →

Yaşama Sanatla Gülümseyebilmek

Picasso’yu ölüm döşeğinde de sanat yapmaya iten güç, sanatın gülümsemesiyle yaşama da bırakmak istediği gülümsemedir. Sanat yaşama gülümseyebilmektir. Yaşama gülümseyebilmek de sanattır. Bunları birbirinden ayıramayız. İnsanın sanatsal yaratıcı gücü en güzel duyguları en üst derecede ortaya koyabilmektir. Kendi değerlerimizi böylesine ortaya koyabilmek mutluluğun da kendisidir. Sanattan önce insan gelse de …

Devamını Oku →

Kamusal Alanda Sanat Uygulamaları için bir Öneri: Sanat Mediatörlüğü

Kamusal alan sanatının kaçınılmaz formu olarak heykel, tarihsel gelişim sürecinin başında anıtsal kavramlar barındıran bir form olarak ortaya çıkmıştır. Bu anıtsal kavramdaki sembolik dil, modern sanatla birlikte ait olduğu mekânla bütünleşen yeni bir plastik anlayışa evirilmiştir. Mediatör, kelime anlamı itibariyle kişi ya da kurumlar arasında arabuluculuk yapan, söz konusu tarafları …

Devamını Oku →

Yeni Ufuklar, Tutkular, Bitmeyen bir Uğraş: Özgen Acar

Bir amacın peşinden  inatla gitmenin  örneklerine çok sık rastlayamayız. Ayrıca  samimi olmayan, ortaya çıkan işlerin  başkalarından çok kendine fayda sağladığı bir alışveriş ortamı gözlemleriz. Bir işi inatla yapmak evet ama sadece kendine fayda sağlamanın yanından geçmeyen  örnek bir gazeteci Özgen Acar…  Gazeteciliğin haber aktarmaktan öte toplum için  olmayanı olduran imkansızı …

Devamını Oku →

Hepimiz Birer Agnostik=Bilinemezciyiz

Gerçeklik ve hakikat yalan makinesine sokulunca, bir gerçeklik ve hakikatin var olduğuna inanmadıklarını itiraf etmişlerdir… Hepimiz birer agnostik/bilinemezciyiz. Eskiden Tanrı ya inananlar ve inanmayanlar vardı.  Şimdi gerçekliğe inananlar ve inanmayanlar var. Bir de gerçeklik agnostikleri vardır. Bunlar gerçekliği tamamen reddetmemekle birlikte, gerçekliğe inanmayı yadsıyorlar: “ Eskiden Tanrı konusunda söylendiği gibi, gerçeklik …

Devamını Oku →

İzlekler Sanat Kampüsü

İzlekler,  sanat ve  kampüs  tanımını  birleştirerek  okuyucuya yönelik;  sanatın  farklı yorumla sunulmaya çalışıldığı  bir ortamda sanatla düşünmenin  hayatta  yol bulmak için kullanılan  bağımsız bir alan olduğunu hatırlatan bir eğitim içeriği hazırlıyor. Ülkemizde yapılan sanatsal tartışmaların sürekli tekrarı buna rağmen sanat olgusunun kültür endüstri içindeki önlenemez yükselişi,  eğitim kadrolarının ve buradan …

Devamını Oku →

Melez Bilinç

Bir yandan aydınlanma rasyonalizminin, diğer yandan dinsel gelenekler ile demokrasi talebinin kıskacı altında, bugün dünyayı nasıl düşünmeli? Doğu’da ve Batı’da bilinci mesken tutan “varlık halleri” neler? Avrupa’nın Doğu üzerindeki etkilerini analiz eden Daryush Shayegan yeni bir “göçebe düşünce” tanımlıyor – uygarlıkları karşı karşıya getirmeyen, siyasal önyargılarla şekillenmiş kafa karışıklıklarına son …

Devamını Oku →

Geleneksel ve Deneysel Yöntemleriyle Gravür Baskı

Gravür tekniğinin geçmişten bugüne serüvenini, geleneksel ve deneysel yöntemlerini  özel araç ve gereçleriyle birlikte irdelemeyi  amaçlayan bu kitap  tekniği öğrenmek ya da geliştirmek isteyenlere tavsiye edilir. Ayrıca kitabı okurken gravür baskının gelişim coşkusuna ortak olacaksınız. Deniz Bayav – Paradigma Yayıncılık

Devamını Oku →

MARCEL DUCHAMP – Sanatı ve Felsefesi

Yirminci Yüzyıl Sanatı’nın en önemli figürlerinin başında gelen Marcel Duchamp, sanatını retinal algının ötesine taşımayı başarmıştır. Zihinsellik zemini üzerine kurgulanan; düşünceler, kelimeler ve imgelem gücü birbirlerini sürekli etkilerken, bir yandan da kendilerine ait etki alanlarına mutlak biçimde sahip çıkarak görselleşmiş ve yepyeni bir sanat olgusuyla tanışmamızı sağlamıştır. Sanatı başlı başına …

Devamını Oku →

DADA

“Dada, yeni bir etki-tepki mekanizması yaratmıştır. Çünkü sanatın üzerine karşı sanat mantığıyla gitmiştir. Dada, bireyci bir başkaldırının daha sonra aynı yola baş koyanlarca kenetlenerek, bir grup mantığına dönüşmesine neden olmuştur. Dada Zürih’le karnavallaşmaya uğramış, Berlin’de medya kültürüyle tanışmış, Köln’de mikrokozmik bir algılamayla fantastik ve biyoteknik bir boyut kazanmıştır. Hannover’de nostaljik …

Devamını Oku →

“Herkes için Pop sanat”,Pera Müzesi, 7 Mayıs- 20 Temmuz 2014

Sergide Andy Warhol’un (1928-1987) Campbell’s Soup, Kovboylar ve Kızılderililer, Tehlikedeki Türler, Çiçekler, 20. Yüzyıldan On Yahudi Portresi dizilerinin yanı sıra, Mick Jagger ve Lenin gibi ünlü isimlerin portreleri de yer alıyor. Sergi, Slovak asıllı sanatçının Slovakya Modra’daki Zoya Müzesi koleksiyonundan derlendi. Amerikan hayat tarzını sorgulayan, sanatında kitle kültürü malzemelerini kullanan, …

Devamını Oku →