Sanat Tarihi

“Düğün” : Resim Şiir Heykel

 2 AĞUSTOS – 15 EKİM  2014     Tem Sanat / Besi Cecan

Şiir – Resim – Heykel birlikteliği olarak kısaca özetlenebilecek bu sergide çok sayıda şiir ve şiir olgusundan etkilenerek yapılmış resimler ve heykeller yer almakta.

Nişantaşı’ndaki iki katlı galeride yer alan bu sergi için ayrıca kapsamlı bir kitap hazırlandı. Düğün kitabı, Türk ve Dünya şiirinden otuz şaire ait ve on altı ressam ve bir heykeltraş tarafından seçilmiş elli sekiz şiiri ve bu şiirler üzerine yapılmış seksen iki resim ve heykeli kapsıyor.

Şair Yazar Gültekin Emre Varlık Dergisi’nin Temmuz sayısında “Şiir Günlüğü” köşesinde şöyle diyor:

“Böyle bir sergi kataloğunu ne gördüm ne de duydum: DÜĞÜN (Tem Sanat  Galerisi, 2014) daha önce örneğine rastlamadığımız öncü bir çalışma. Çarpıcı, etkileyici, şaşırtıcı: Şiir-resim-heykel.

(.….)  Özdemir İnce, “Düğün Evi” yazısında, önsöz, “Ressamın bir şiir metnine bakarak yaptığı resim, şiirden resme, sözcükten resim elemanlarına ve bu elemanlar aracılığıyla yaptığı bir çeviri (tercüme) değildir. Peki nedir? Elbette resimdir ve bir çeviri değildir,” diyor şiirlerin resimlenmesine. Tem Sanat Galerisi’nin sahibi Besi Cecan, şiir, resim ve heykelle yoğrulmuş ömründe, uzun yıllar hayalini kurduğu bir düşünü gerçekleştirmiş bu sergi ve katalogla.”

Nevin İşlek-Tekirdağ-1952

Nevin İşlek-Tekirdağ-1952

“Otuza bir kala, yeni bir sergi, yeni bir kitap.. seneler boyu gelişen tutkularımı hem bir araya getiriyor, hem de özetliyor. Son beş altı senedir şiir de hayatıma girdi.. İki sene evvel, beni  zenginleştiren, içine girdikçe, bana yeni heyecanlar tattıran şiiri, bugüne kadar, yaşamıma büyük renk katan resim ve heykelle bir araya getirmeye karar verdim.“ Düğün kitabında ise Tem’in sanatsever sahibi Besi Cecan, bu zor ve bir o kadar da zevkli serüvene girmesini böyle açıklıyor. Çok uzun bir çalışmanın sonucunda ortaya çıkan bu serginin ayrıcalıklarından birisi de, Cecan’ın, bu çalışmayı başlatırken sanatçılara gerek konuda, gerekse yapıt sayısında tam bir özgürlük tanıması. Dolayısıyla sizi çok özel bir sergi ve kitap bekliyor.

Mehmet Güler

Mehmet Güler

Bu alışılmadık sergide şiirin dünyasıyla görsel sanatların dünyası birleşiyor. Bir şiirin içeriği, müzikalitesi, size sunduğu renkler ve onu yazan insanın varlığı, kısacası bir sayfada erişilen büyük zenginliğin görsellikteki yansımasına tanık olmaktayız. Şairlerin farklılığı, düşünsel ve imgesel dünyalarıyla, sanatçıların buna yaklaşımındaki farklılık bu serginin çeşitliliğini ortaya çıkarıyor. Bir şiirdeki ne ve nasıl soruları bu yapıtlarda değişik yanıtlar alıyorlar. Bazen doğrudan bir görsel yorumlama olduğu gibi bazen de ileri bir soyutlama fark ediliyor. Kimi zaman birbirlerine çok yaklaştıkları gibi, bazen de mesafeli olarak selamlaşıyorlar.

                                                                                                   Talat Halman

Yeryüzünün neresinde olursak olalım insanlara en çabuk dille erişebiliriz. Düşünecek olursak bu denli soyut bir oluşum aynı zamanda böylesine pratik bir işlevi yerine getirebiliyor. İşte dilin inanılmazlığı onun bu gücünde yatar. Görsel sanatlar ise kullanılabilir olmaktan çok sanatsal ağırlıklarıyla bize ulaşır, bizi insanlığımıza yaklaştırır. Şiirin gücü ise bu her iki özelliği de kendinde barındırmasındadır. Onu her an, her yerde okuyabilir, düşüncenizde taşıyabilir veya bir başkasıyla paylaşabilirsiniz. Özgün, kristalize olmuş haliyle de aynı zamanda bir heykel, bir resimdir şiir.

Fuat Acaroğlu-1951-Annabal Lee

Fuat Acaroğlu-1951-Annabal Lee

“Düğün” sergisinde, şiir, resim, heykel beraberliğinde oluşan bir dünya çıkıyor karşımıza. Bunların, bu olayda nerede devreye girip çıktığını irdeleyemeyiz. Çünkü onlar birbirlerinin içinde erirken, düşünce onları yönetip yönlendirir, onlar da düşünceyi çoğaltırlar. Neticede, birbirini besleyen farklı disiplinler, bu yapıtlarda, bizi serüvenin sanki sonsuzluğa dek sürüp gideceğine inandırır; kendiliğinden ortaya çıkan müzikalitesine ortak eder. Sanatçının şiirden etkileşiminde -ki yarattığı bu serginin ana fikri o- şiirdeki içerik, imgesellik yanında dilin yarattığı müzik de çok önemlidir. Hatta bu noktada olayı, resmi yazmak veya şiiri boyamak diye de tanımlayabiliriz. İşte bu sergideki yapıtlar böyle bir etkileşimin somutlaşmış halidir.

Bu önemli sergiyi galeride izleme olanağı bulamayanlar, Tem Sanat Galerisi’nin www.temartgallery.com adresinde devamlı güncel tutulan sayfalarında sergiye, galeri sanatçılarına ve geçmiş sergi arşivlerine  ulaşabilirler.

Evrim Sekmen

Evrim Sekmen

ÖNCEKİ YAZI

Göçebe Bakış: Güneydoğu Asya'dan Çağdaş Sanat

SONRAKİ YAZI

Ertuğrul Ateş "Mitolojik Yansımalar" Sergisiyle Galeri/Miz'De

Henüz your yapılmadı.

Yorumunuz

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

*