Özkan Eroğlu

Bütünsel Sanat Algısı ve Bugün Sanat

Bir sanat bilimi çemberi oluşturmak için uğraş verdiğim ve Tekhne Yayınları tarafından basılan kitaplarımın içinde, artık hem kuram, hem eleştiri, hem de öneri boyutunda bir sonuca ulaştığım “Bütünsel Sanat Algısı ve Bugün Sanat” isimli kitabım, bir sanat filozofu ve sanat eleştirmeninin, sanat tarihi bağlamlı, dünya ölçeğinde geldiği noktayı göstermesi açısından ilk önce kendim için çok değerli.

Matbaada son hazırlıkları tamamlanmak üzere olan kitap, bir hafta içinde tüm kitapçılarda olacak diye düşünüyorum ve her kitabımdaki heyecanım değişmeksizin bu kitabımda olmakla birlikte, açıkçası o heyecan daha da katlanarak beni sarmış durumda. Çünkü bu konuyu Habilitation çalışmam olarak ülkem dışında konferans olarak da sundum ve yürek kabartan bir heyecan ve ses getirdi. Almanca ve İngilizce’de de ileriki günlerde yayınlanacak olan bu kitabım, tabii ki çok önem verdiğim anadilim Türkçede ve beni hiç yalnız bırakmayan ülkem okurlarına ulaşacak önce; bu da ayrı bir başka heyecan nedeni açıkçası.

Kitap için yayınevi yönetimi benden bir basın yazısı isteyince, o yazıya ayrı bir duygu ve heyecanla sarıldım ve şunlar döküldü:

Bu kitap, görsel sanatlar meselesinin “plastik filozofi” açısından dünyada geldiği son hali ortaya koyması ve yazarın tüm çalışmalarını özgün bir sonuca bağlaması açısından büyük bir önem taşıyor.

Türkiye’de sanat düşüncesi üretimi ve eleştirisi yapmak için uğraş veren Eroğlu, görsel sanatlar üzerine ulaştığı en bütünsel düşün ve eleştiri noktalarının neler olduğunu ele alıyor; çok değerli çözüm noktaları ortaya koyuyor. İki temel bölümden oluşan bu kitap, evrensel anlamda ağırlıklı olarak dünyadaki sanatın durumuna eleştiri ve öneri boyutlarıyla eğiliyor, ancak Türkiye’deki hale de yeri geldikçe net tespitlerde bulunmaktan geri durmuyor.

Bu kitap, evrensel olan üzerinden yürüyor ve yazarın son yıllarda oluşturmak için büyük çaba sarf ettiği sanat kuramı çemberinin hem büyük bir parçası, hem de düşünsel ve eleştirel çözümlerinin vardığı bir sonucun da en net hali.

Bugün tüm görsel sanat dallarının aldığı farklı şekli görmezden gelmemek gerekiyor. Bir bütünsel oluş uğrunda, her görsel sanat dalının kendi içinde tarihteki boyutundan oldukça farklı bir noktaya ulaştığını artık görüp, kabul etmek, ona göre konum almak kaçınılmaz ve bu kitap, söz konusu kabulü ve konumu alarak net şekilde öncü olma sorumluluğunu da üstleniyor.

Hemen her alanda kendini tekrar eden ve dolayısıyla yaratıcı olandan uzaklaşan insan, sonucunda bu durumundan kaynaklı tekrara dönmüş olgu ve olayların başrol oyuncusu. Bu durum göstermektedir ki bugün dünyada sanat, net şekilde tinsellikten uzaklaşmış ve içi boşalmış olmanın büyük acılarını çekiyor. Bu iç boşalmasının sanat düşünsel anlamda sıklıkla nedenlerini hem dünya, hem de ülkemizdeki sanat boyutları açısından ele alıp, masaya yatıran yazar, bu kitapta çözüme odaklanıyor, çözüme dair net açıklamasını kitabın birinci bölünde yapıyor. Sanatta ve sanatı yakından bağlayan konularda tarihte yapılan temel doğru ve yanlışların neler olduğuna da kitabın ikinci bölümünde işaret ederek, benzer doğruların gerçekleşmesi halinde başarı, benzer yanlışların tekrar etmesi durumunda da başarısızlığın kaçınılmaz olduğuna okurlarının iyice odaklanmasını, bu odaklanmaya okurun kendi düşüncelerini de katarak yaratıcı sanatı görebilmenin yolunu iyice açmasını arzuluyor ve ele aldığı bu kitabın en son amacının da bu olduğuna her fırsatta işaret ediyor…

Türkçe, 19,5×13,5 cm, 120 sayfa, ISBN 978-605-2158-11-1

İzlekler

İzlekler

ÖNCEKİ YAZI

Avni Lifij: Çağının Yenisi Sergisi

SONRAKİ YAZI

ŞU AN EN SON YAZIDASINIZ.

Henüz your yapılmadı.

Yorumunuz

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

*